Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Martin
Vážená paní Černochová, na stránkách http://hn.ihned.cz/c4-10084250-20865760-500000_d-csa-ma-zachranit-exministr-kocarnik jsem si přečetl, že ČSA přichází zachránit exministr Kočárník. Co tomu říkáte? Pamatujete na něho z 90.let?
Pan Kočárník je respektovanou osobností s velkými zkušenostmi. Domnívám se, že „záchrana“ tak velké společnosti jako je ČSA, nemůže být úkolem jednoho člověka. Na finančním ozdravení pracuje již druhým rokem manažerský tým a vše napovídá tomu, že se jim jejich plány v této oblasti a posílení cash flow firmy daří. Věříme pevně, že spolupráce managementu a nového předsedy dozorčí rady bude úspěšná. Velmi to ČSA, jejich zaměstnancům i cestujícím a tím vlastně také nám samotným, přejeme.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Jarin
Jak to vypadá s novým terminálem, který byl poškozen hurikánem? Už je všechno v pořádku?
Poškozena byla folie na střeše, do 36 hodin byla opravena provizorně tak, aby umožnila provoz a nyní probíhají finální práce na definitivních opravách.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Bubu
Dobrý den, to krátkodobé stání zadarmo je tedy moc krátké, si myslím. Za 15 minut neodnesu manželce ani kufr k přepážkám v terminálu... Budete s tím něco dělat? díky
Podle našich i mezinárodních zkušeností jsme zjistili, že možnost stání zdarma 15 min na krátkodobém parkovišti je dostatečná pro odnesení kufrů a další záležitosti, které jsou s odletem či příletem spojeny. Pokud plánujete delší pobyt na letišti, pak jsou k dispozici dlouhodobá parkoviště. Podle našeho srovnání není čtvrthodinové bezplatné parkování zdaleka běžné na jiných mezinárodních letištích.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Tomas
U bezpecnostni kontroly se i pres navyseny pocet pracovniku stale tvori dlouhe fronty. Proto je nutne na letiste dorazit s jeste vetsi casovou rezervou, coz je problem pro business cestujici, kteri do Prahy prileti jen na nekolik hodin na jednani. Je to z duvodu, ze si kazdy cestujici musi odlozit nejen kovove predmety, ale i notebook, pasek, hodinky atd. Na rade evropskych letist se podarilo fronty podstatne zkratit bez investic do dalsich zamestnancu. Staci totiz prodlouzit pas, na ktery se odkladaji zavazadla pred kontrolou tak, aby se na kontrolu mohlo pripravovat nekolik cestujicich najednou. Proc jste to na letisti jeste nezmenili?
Delší fronty vznikají velmi často proto, že cestující nedodržují bezpečnostní pravidla a snaží se projít kontrolou i s předměty, jejichž přeprava není povolena. Zavazadla cestujících musejí poté projít důkladnou bezpečnostní kontrolou. Čekací časy samozřejmě monitorujeme tak, aby cestující nečekali déle než 10 a max. 15 min v pracovní špičce. Souhlasím s vámi, že prodloužení pásů před kontrolou řeší část problémů. Bezpečnostní úsek už toto řešení ověřuje – technicky i finančně.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Villiam
Dobry den, libi se mi novy vizualni styl Letiste Praha, pratelska tvar i privitani v autobusech. Posunula jste znacku Letiste Praha o hodne dal. Jen skoda, ze se nedari na letisti prosadit kvalitni architekturu (ktera nemusi byt drazsi). Mame sice nove a dobre fungujici letiste, ale s radou svych evropskych konkurentu se nevyrovna. Areal letiste nema moc koherentni koncepci a zmeskala se sance udelat opravdu pekny dojem na navstevniky Ceske republiky. Planujete nejake zmeny, napr. angazovat predniho architekta?
Děkuji za milá slova, kterými jste ocenil nový vizuální styl letiště. Moc nás to těší. Areál letiště je skutečně výsledkem rozvoje za posledních 70 let. Součástí areálu nejsou jen budovy Letiště Praha, ale i všech ostatních firem. V různých historických obdobích sice pracovali na projektech respektovaní architekti, je však nesporné, že na areálu letiště jsou vidět různá období i uvnitř jednotlivých částí. Domnívám se však, že to není rušivé, naopak jednotný rukopis by mohl na tak velkém areálu působit chladným dojmem. Samozřejmě jsou části letiště, které by si zasloužily renovaci. Rádi bychom si proto v nejbližší době zvolili ve výběrovém řízení „dvorního“ interiérového architekta. Letiště je specifické prostředí a potřeby - provozní i bezpečnostní - vyvolávají speciální nároky na úpravu vnitřních prostor. Rádi bychom interiéru vtiskli silnější vnitřní vjem a doladili i architektonické prvky, které povedou k „zpříjemnění“ vnitřních prostor a dodají i určitou hravost a přinesou prvky překvapení. Výběr architekta proto nebude rozhodně jednoduchý. Jako státní podnik nikoho preferovat, osobně se domnívám, že v ČR máme mnoho opravdu skvělých architektů.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
občan ČR a USA
Paní ředitelko, doufám, že jste osoba kompetentní, která může dopovědět dotaz: Kdo a jak uvažoval, kdo schvaluje a kdo stále toleruje "strategii", kdy zejména koncesní prodejny na nových terminálech mají tak agresivní cenovou politiku, že kromě Tokia se jim nevyrovná jiné letiště na světě. Je toto součást "image" Zlaté Prahy, vědomí strategie "nepodbízet se levnými cenami", být šokojícém způsobem "exklusivné", hlavně předraženou cenou. Není to - jako nakonec kádry ČSA a Správy letišť za totolity byly (a ty stále z němalé části v těchto přežívají) vlastně TUZEXová strategie: Exklusivně oškubat toho, kdo se dostaví, kdo padne do léčky, jakoby neexistoval zítřek. Přitom skutečný zisk je z opakovaného byznisu víceméně spokojených zákazníků. Uvedená vexlácko-premiantská strategie cen v terminálech zdá se být jen prodlouženou rukou toho, co návštěvníky čeká od většinou nereformovatelných taxikářů, atd. Řekněte mi, že o tomto nic nevíte, nebo že za to neozodpovídáte, že je to světový trend ...
Letiště Praha (LP) nemůže do cenové politiky nájemníků nijak zasahovat, neboť v opačném případě by porušilo zákon o hospodářské soutěži. Oproti vysokým cenám některých provozoven nabízíme cestujícím využívat nabídky jiných obchodníků a provozovatelů gastro služeb, jejichž obchodní koncept více odpovídá Vašemu očekávání – tedy nižší marži a zisk postaven na větším obratu. Co se týká taxikářů – od roku 2006 na letišti provozuje taxislužbu náš smluvní partner. Kvalitu přepravy, včetně ceny, garantují jejich smluvní záruky vůči Letišti Praha. Prozatím jsme neobdrželi žádnou stížnost na jejich služby ani na cenu jízdného. Každý konkrétní podnět nebo stížnost jsme připraveni důkladně prověřit a případně i řešit v souladu s našimi oprávněními vyplývajícími ze smlouvy.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Lucka
Paní ředitelko, slyšela jsem, že u vás pracují lidé za 52Kč hrubého na hodinu. Jsou to ti, kteří se nejvíce nadřou. Třídí kufry, tahají těžké věci, kontrolují na tranzitu, aby vše bylo v pořádku. Dvanáctky, noční, víkendy. Normální člověk by to za ty peníze nedělal, tak si tam prý berete brigádníky. Ani ti tam ale nechtějí dělat tak se tam střídají jak na běžícím pásu. Ale ani ostatní lidi např. ti co odbavují cestující tam prý nemají moc peněz. Na druhé straně tam máte vedoucí pracovníky, členy dozorčích rad atd. kteří berou mnohonásobně více? Četla jsem, že to dělal pan Bém, nyní tam budete mít pana Kočárníka. Mám otázku - kolik měsíčně bere takový člen nebo vedoucí rady a má nějakou náplň práce? Je důvod ten, že normální pracovníci mají tak nízké platy právě proto, že vedoucí pracovníci mají tak vysoké? Připadá vám to tedy spravedlivé?
Průměrný plat v LP je téměř o 40% vyšší než průměrný plat v ČR a o 25 % vyšší než v Praze. V nejnižší tarifní skupině pracuje pouze 1% zaměstnanců. Ke každému platu náleží ještě odměna 38% z tarifní složky. Máme 7,5 hodinovou pracovní dobu. Příplatky náleží zaměsstnancům za práci v noci, v sobotu a neděli, ve svátek a za přesčas. K tarifu náleží: 5 dnů dovolené navíc, penzijní připojištění a životní pojištění. Z fondu kulturních a sociálních potřeb čerpají zaměstnanci příspěvek na rekreaci, kulturu a sport, na stravování a dostávají odměny při pracovních a životních výročích. Brigádníky skutečně najímáme, avšak z jiných důvodů, a to na sezónu, neboť letiště odbavuje v nejsilnějších měsících až dvojnásobek cestujících oproti cestujícím v nejslabších zimních měsících. Tyto práce vykonávají v sezoně právě brigádníci. Členové dozorčí rady státního podniku nejsou v souladu se zákonem o státním podniku za svou činnost nijak honorování, a to i přesto, že nesou za svá rozhodnutí osobní majetkovou zodpovědnost.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Tomas K
Vazena pani reditelko, na nekolika letistich v zahranici jsem videl tzv. cell phone waiting area - odstavne parkoviste u prijezdove komunikace k terminalu (nekolik stovek metru pred vlastnim terminalem), kde muze clovek jedouci vyzvednout prilatajiciho pasazera zdarmarma zastavit a pockat na zpravu na svuj mobilni telefon, ze pasazer je jiz se svym zavazadlem pripraven na vyzvednuti pred terminalem, a teprve potom prijet pred terminal a vyzvednout ho. Ja osobne povazuji tento system za dobre reseni - odpada nutnost parkovani pred terminalem nebo na parkovisti a provoz pred priletovym terminalem je plynulejsi. Uvazujete o necem podobnem v Ruzyni? Dekuji a preji pekny den, Tomas K.
Zatím to není v našem investičním programu, byť to určitě stojí za úvahu. Obavu mám zatím jen z toho, zda by se tuto oblast podařilo zachovat pro potřeby cestujících a jejich dopravu, nebo by je opět obsadili „agresívnější“ skupiny taxikářů. V každém případě děkujme za námět na přemýšlení.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Milan
Dobrý den, často létám z Prahy nízkonákladovými aerolinkami a přijde mi, že poplatky vybírané pro Letiště Praha jsou některými z nich nadsazovány, např. Germanwings. Můžete mi, prosím, sdělit jaké služby jsou v tomto poplatku zahrnuty a jaké je jeho výše. Na Vašich webových stránkách tyto informace nejsou. Děkuji
Strukturu poplatků si určuje dopravce a není jednotná. Letištní taxy jsou zpravidla jen malou částí, letenky často obsahují různé příplatky např. palivové, bezpečnostní, což opravdu zamlžuje jejich skutečnou cenu. EU směřuje k prosazení transparentnosti a pravděpodobně v krátké době bude přijato nařízení o publikování úplné ceny letenek, tedy včetně všech příplatků a tax, což bude nesporně ve prospěch cestujících, a proto to LP vítá.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
romul
Vážená paní ředitelko, vzhledem k momentální personální rošádě ve vedení státních podniků, kterou rozjela stávající vláda, nemáte obavy, že Vaše mise na LP skončí z politických důvodů stejně jako když jste před časem Vy převzala vedení firmy od Vašeho předchůdce M.K.? Určitě by se při hloubkové kontrole podniku našly i méně nesmyslné důvody než byla tenkrát odpovědnost za účetní operace podniku z dob kdy ještě ve vedení byl M.Š. Nebo spoléháte na to, že KDU, která tuto změnu tehdy prosadila, je stále ve vládní koalici? Děkuji za odpověď a zdravím.
Obavy nemám – ukončení mise vrcholového manažera je obvyklým vyústěním vrcholové manažerské práce a nejistota je pouze v tom, zda se nám podaří naplnit naše plány a úkoly. Jako generální ředitelka jsem se nenarodila a doufám, že ani nezemřu. Role vlastníka – v našem případě zastoupená Ministerstvem dopravy - je stanovit základní cíle a kontrolovat jejich maximálního naplnění. Naší rolí jako manažerů je jejich naplňování.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Abonent_HN
Dobrý den. Předpokládá se v blízké budoucnosti výraznější posílení spolehlivosti a bezpečnosti napájení letiště elektřinou a to i pro případy výpadků dodávek ze strany regionálního distributora ?
Elektronický systém letiště je rozvíjen a letiště do něho hodně investuje. Spolehlivost a bezpečnost napájení je jedním z hlavních priorit. Pro výpadky dodávky, stejně jako pro jiné momořádné události, máme připraveno alternativní řešení. Doufám však, že ho nebudeme muset využít.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
MHD
Vážená paní Černochová,připadá mi nefér jednání od ČSA po příletu cestujících nechat tyto lidi na ulici napospas podvodníkům z taxi služby a předraženého autobusu z nádraží Holešovice a nepostarat se o jejich přepravu do centra zvláštní linkou mimo MHD,která na tento nápor lidi není připravena a lidi v lince 119 často cestují jako dobytek. Myslím,že cestující,kteří vlastně žívý ČSA si zaslouží pozornosti podniku i po ukončení letu a chování ČSA vůči cestujícím se mi vůbec nelíbí.
Zvláštní linky do centra existují – jsou však dražší než MHD a téměř nikdy je neprovozují letecké společnosti. Asi proto ani ČSA tuto dopravu nezajišťuje. Jako vždy, i tady musíme volit míru pohodlí ve vztahu k ceně. Věřím však, že všichni smluvní dopravci, kteří mají svá stanoviště bezprostředně před terminály a jsou letišti smluvně zavázáni dodržovat standardy osobní přepravy a taxislužby se k cestujícím vždy chovají korektně.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Malika
Vážená paní ředitelko, dost často lítám po Evropě a musím říct, že mě začíná přepadat velmi nepříjemný pocit už týden před odletem. Příčinou toho je zouvání bot u kontroly. V Praze se mi to zatím ještě nestalo, ale počítáte i s tímto opatřením? Jak dalece může být cestující "šikanován"? Zouvání bot mi připadá opravdu ponižující... děkuji za odpověď.
Kontrola bot není příjemná, přesto i na našem letišti ji musíme provádět v určitých situacích a případech. Není to naše svévole, ale jedná se o nezbytnost dodržování vysokých standardů bezpečnosti a bezpečnostní prohlídky, což se řídí mezinárodními pravidly. Ke zmírnění vašeho „negativního“ pocitu by mohla přispět lehká obuv, s tenkou podšívkou, bez masivních podešví, podpadků a zejména kovových částí. Pokud bude navíc snadno nazouvatelná, věřím, že vám ani tato procedura nezkazí radost z létání.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Martin
Dobrý den, v jaké fázi je příprava na výstavbu nové dráhy? Zejména odkup pozemků?
Letiště Praha v současné době připravuje studii vlivu této stavby na životní prostředí EIA, předpokládáme její předložení do konce letošní roku. Odkup pozemků je věcí dvoustranného obchodního jednání. Letiště Praha preferuje obchodní dohodu před jinými variantami.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Vaclav
Pani reditelko, myslite si, ze opravdu je jedno jestli ridite strojirensky podnik, pekarny, anebo letiste? Nezda se vam, ze letiste je tak specificke, ze ridici pracovnik o tom musi hodne vedet a hlavne myslet nekolik let dopredu? Je jedno co zdelujete tisku. Vy to nedelate a neumite. Vyvratite me muj nazor? dekuji Vaclav
Opravdu je rozdíl řídit různé podniky, neexistují rozdíly v základních principech řízení. Můj názor je ten, že za každého manažera mají mluvit výsledky a ty letiště má výborné. Jsou to úspěchy letiště, jeho vedení i všech 2350 zaměstnanců.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Jarin
Na evropských letištích pracují samí přistěhovalci, protože ta práce není nijak zvlášť placená. Je to správná úvaha? Postřehl jsem, že i na Ruzyni to začíná být trend - hlavně rusky mluvící zaměstnanci, něco jak v hypermarketech, tam už taky skoro nikdo na vás nepromluví česky. Já nevím, ale v době nástupu terorrismu nechat lidi z "těchto" zemí pracovat v tak rizikovém prostředí... Nejsem rasista, jen se bojím pokaždé, co lezu do letadla...
Rusky mluvící zaměstnanci na LP jsou dle mých dostupných informací zaměstnanci leteckých společností rusky mluvících zemí. Všichni zaměstnanci na letišti (tedy i zaměstnanci leteckých společností) podléhají ověření spolehlivosti v souladu s leteckým zákonem, takže ke zvýšeným obavám není důvod. LP je ve všech aspektech bezpečnosti považováno za špičkové letiště.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
petr h
dobry den, zajimalo by mne jakou pozici ve smyslu dulezitosti by chtelo letiste (v ramci evropy-ci-sveta) ziskat. jaka letiste jsou pro nej konkurencni a zda dojde k planovanemu rozsireni mimo Ruzyni + jestli tahle prostorova expanze muze pomoci Praze ziskat vyraznejsi pozici – tim se dostavam znova na zacatek – jakou pozici? /bude nekdy mozne z prahy letat mezikontinentalne primo nebo vzdy spise s prestupem?/, zdravim a diky az odpoved
Letiště chce posilovat svou pozici ve středoevropském regionu i pozici přestupního bodu, zejména pro alianci leteckých společností Sky Team. Předpokládám, že do r. 2020 budeme mít minimálně 20 mil. cestujících odbavených během jediného roku. Expanze letiště je pak podmínkou pro rozvoj turistického ruchu, zvyšuje příjmy státu i podnikatelů v cestovním ruchu (např. v Praze pochází až 25 % HDP z turistiky). Zároveň silně ovlivňuje zaměstnanost v Praze a přilehlých regionech. 1 mil cestujících generuje cca 1 tis. přímých pracovních míst v letectví a 4 tis. míst v návazných obchodních činnostech a službách (např. ubytování, stravování cestujících atd.), nemluvě o pozitivních dopadech do stavebnictví, IT služeb a dalších. Letos očekávaných více než 12 mil cestujících, kteří využijí Letiště Praha, tedy zajišťuje zaměstnání pro více než 60 tis. lidí, což je určitě úctyhodné číslo. Letiště Praha chce být místem i pro přímé transkontinentální lety – 3. května otvíráme novou přímou linku mezi Prahou a Atlantou, které je největším letištěm světa a hlavním přestupním bodem na americkém kontinentu. Našim záměrem je podporovat zejména rozšiřování dálkových letů. Celkově nyní Letiště Praha spojuje 50 leteckých společností se120 destinacemi na přímých pravidelných linkách.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Jirka
Dobry den, pani reditelko. V posledni dobe se nekolikrat stalo, ze ochranka letiste vyhanela lidi, kteri se za plotem kochali pohledem na letadla. Dokonce snad i po nekterych chtela obcansky prukaz, na coz samozrejme ma pravo jen napr. Policie CR, nikoli OLE. Pani reditelko, zalette se podivat napr. do Amsterdamu, Manchesteru ci Zurichu. Tato letiste jsou znama svym velice pratelskym vztahem k fandum letectvi. Tzv. "plane spotting" tam je zcela bez problemu a tato letiste ho dokonce velice aktivne podporuji /staveni vyvysenych mist k pozorovani okolo plotu, vyhlidkove terasy bez zabarvenych skel apod./
Naše hlídky v žádném případě nesmí a také nelegitimují žádné osoby. V případě podezření mají právo zajistit podezřelou osobu, a to do příchodu Policie ČR. Lidé si často na perimetru letiště zaměňují motorizované hlídky Policie ČR s našimi, také uniformovanými, pracovníky ostrahy letiště. Nezaznamenali jsme žádnou stížnost na nezákonnost nebo nevhodnost jednání našich pracovníků při ostraze perimetru letiště. Naše postupy musí vždy být kompromisem mezi vstřícností k veřejnosti a zajišťováním ochrany letiště proti protiprávním činům. Pro veřejnost jsme však v loňském roce otevřeli novou veřejnou terasu, přístupnou ze spojovacího objektu s krásným výhledem na dění na letišti. V letošním roce jsme pro všechny zájemce zavedli exkurze po letišti ve třech různých prohlídkových trasách. Doporučuji je využít, máme na ně mimořádně příznivé ohlasy. Bližší informace jsou na našem webu - www.prg.aero. Na 19. a 26.4. v rámci oslav 70. výročí máme ještě speciální nabídku – Noc na letišti, která již vzbudila zájem stovek návštěvníků a velmi rychle jsme měli jednotlivé termíny obsazené. V tomto způsobu zpřístupňování letiště chceme pokračovat v míře, kterou nám umožní provozní a bezpečnostní podmínky.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Vašek
Poměrně často cestuji, takže na letišti Praha se celkem vyznám. Řekl bych, že je na dobré úrovni, odletová hala terminálu Sever II se ohromující. Moc se mi ale nelíbí, že na terminálu Sever 1 je v provozu kasino a nedávno v tranzitní části vznikl obchod, který ukrojil velkou část výhledu na letištní plochu a velký počet sedaček pro čekající cestující. V tranzitním prostoru si cestující skoro nemá kde sednout - pokud si zrovna nechce dát něco k jídlu nebo pití. Nejvíc mi ale vadí, že nová provozovna KFC je cítit skoro všude, nejvíc před pasovou kontrolou. S tím by se opravdu mělo něco dělat.
Děkujeme za pozitivní hodnocení. Umístění casina v odletové části opravdu není optimální a iniciovali jsme jednání o jeho přesunu. Tvorba nových obchodních prostorů je vyvolaná potřebami cestujících a zájmem o nakupování i potřebou letiště financovat vlastní rozvoj i z komerčních výnosů. To naopak umožňuje cestujícím profitovat z nízkých cen poplatků. např. letištní taxu letiště nezvýšilo více než 10 let, ačkoliv je jasné, že investice letiště do odbavení cestujících i moderních bezpečnostních a IT technologií jsou obrovské. Naše letiště má ještě hodně ploch k pozorování letištního provozu a v rámci nového terminálu je otevřená i nová terasa s možností přístupu pro veřejnost, tedy bez letenky.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Dáša
Paní ředitelko, nedávno jsem čekala u pasovky na terminálu 1 a byl tam vzduch jako ve frontě v KFC. Dost hustý!!!
Pene
Zdravím Vás !! Zajímalo by mě zda betonování odbavovacích ploch které v současné době na letišti probíhá, platíme my všichni jako daňový poplatníci ze svých kapes, nebo se tak děje na základě reklamace toho co tu bylo vybudováno a s obrovskou slávou poměrně nedávno zkolaudováno (tím myslím tu skvělou asfaltovou plochu která se propadala pod tíhou letadel, nástupních mostů a jiné techniky) ?? Dále by mě zajímalo jestli máte možnost řešit nárůstající počty bezdomovců shromažďujících se na noc v odbavovací budově letiště, popíjejíc krabicové víno .... ?? Díky za odpovědi.
Žádná investice na letišti není realizována ze zdrojů státního rozpočtu a tedy ze zdrojů daňových poplatníků. Letiště Praha jako státní podnik hospodaří na svůj účet a je zcela financováno vlastními prostředky, stát negarantuje ani jeho závazky. Jakoukoliv nekvalitu řešíme s dodavateli a důsledně uplatňujeme zádržné a smluvní instrumenty. Zmiňované asfaltové plochy, které nyní opravujeme, nebyly vybudovány v rámci nového terminálu, ale v 60. letech a asfaltový povrch byl rekonstruován před více než deseti lety. Právě s ohledem na požadavky většího zatížení v důsledku nástupních mostů a větších typů letadel jsou již budovány z betonu.Co se týká bezdomovců, máme jen velmi omezené prostředky na řešení jejich pobytu. Letištní haly jsou veřejnými prostory a vykázat je může pouze Policie ČR, a to jen v určitých situacích. Řada bezdomovců zná velmi dobře právní situaci v České republice, využívá mezery v zákonech a obchází je. Legálními opatřeními a spoluprací s policií se daří snižovat počet těch, kteří se pohybují v prostorech letiště, za současných podmínek nelze zajistit, aby na letišti nebyl ani jeden bezdomovec.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Martina
Proč máte tak drahé letenky a jídlo v letadle není pestřejší?
Letiště neprodává letenky ani nezajišťuje leteckou dopravu a tím tedy ani jídlo servírované na palubě. Je na vás, kterou leteckou společnost si vyberete. Každý dopravce má nastaven svůj standard služeb a různou cenovou politiku. Na Letišti Praha si můžete vybrat z nabídky 50 dopravců, takže věřím, že si „svou“ leteckou společnost určitě najdete.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Honzad
Dobrý den, doprava z/na letiště je ostudná, obzvláště v nočních hodinách, kdy např. do Dejvic vás žádný taxikář nechce vzít - není to pro ně rito, a MHD jezdí sporadicky(odzkoušeno). Autem také žádná legrace, pouze 15ti minutové parkoviště blokují "obyčejní" taxikáři, a na výjezdu podél Evropské až do centra ohrožují na životě "vyvolení stříbrní a žlutí", kteří jezdí za neskutečné ceny a neskutečným způsobem. Všude okolo jsou vyhrazená parkoviště pro kohosi. Místo aby vše sloužilo cestujícím, je to podřízeno jiným zájmům. To zdá se platí na letišti bohužel ale obecně. Uvažujete o zlepšení této situace, resp. zlepšení veřejné dopravy do doby než bude vyřešena prodloužením metra/rychlodráhou? Proč existuje zvláštní sorta dopravců či taxi, a ve formě jakési mafie? Děkuji.
Viz odpověď panu Princovi. Žádný z našich smluvních dopravců není oprávněn odmítnout přepravu, přičemž doprava do Dejvic k metru je nejvíce frekventovaná. Pokud by vás odmítl kterýkoliv ze smluvních dopravců na letišti – společnosti FIX, AAA radiotaxi nebo CEDAZ, tak nás, prosím, informujte (s uvedením konkrétnějších údajů) a my budeme velmi rychle důsledně danou záležitost řešit. Případně se obraťte na označené dispečery těchto společností.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Dr. Fe1
Vážená paní, v civilizovaném světě dochází při nedostačující kapacitě starého letiště, ke kterému se přiblížila městská zástavba k výstavbě nového letiště dál od města, tak aby se velká dopravní letadla nepřibližovala přes hustě osídlená území města. U nás došlo na Ruzyni v posledních letech k extrémnímu mnohonásobnému nárůstu dopravy a přesto se namísto stavby letiště nového rozšiřuje letiště staré, plánovaná nová dráha je dokonce o 1,5 km blíž k městu ! To nás staví na úroveň rozvojové země, kzterá preferuje zisk soukromé firmy před zásahy do životního prostředí. Nevidíte v tom že se nestaví nové letiště mimo město obrovskou chybu ?! Je pravda že se letadla přistávající na novou dráhu budou přibližovat přes velká pražská sídliště (Letňany, Prosek, Ďáblice, Bohnice .....) ? !!! Při současných drahách posunutých o 1,5 km to tak vychází .....
Výstavba nové vzletové dráhy nahrazuje stávající dráhu, která směřuje na Prahu. Důvod výstavby je vyhnout se právě těmto osídleným oblastem a nezatěžovat hlukem 150 tis obyvatel města Prahy. Nová dráha by měla mít dopad na necelých 5 tis obyvatel. Z pohledu šíření hluku je v ose dráhy v podélných stranách hluk minimální. Celkově však protihluková opatření letiště vedou k nezvyšování hluku navzdory rostoucímu provozu. Důvodem proto je finanční motivace dopravců, aby do Prahy nasazovali ta nejméně hlučná letadla a ta nehlučnější do Prahy létat vůbec nesmí. To je i důvodem, proč letiště je i při rostoucím provozu schopno dodržovat hlukové limity 60 Db ve dne a 50 Db v noci, což je dokonce nižší úroveň než městské ulice.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Princ
Vážená paní ředitelko, vždy, když přiletím do Prahy, jeví se mi jako velká ostuda uspořádání taxíků a stání na letišti. Totéž platí, pokud někoho vezu na letiště. Letos v lednu jsem vezl obchodní partnery - musím zastavit daleko od budovy, jít s nimi nekrytou částí... Z Parkoviště C je to ještě dále. Jen symbolicky zastřešený přechod od parkoviště C k nové budově je také k ničemu - stačí, aby trochu foukalo a je nepoužitelný. Opravdu je to celé ostuda. Nešlo by to na jinak pěkném letišti vyřešit ? Proč nemohou auta zajíždět k budově tak, jak je to v jiných zemích ?
Uspořádání taxislužby i smluvní dopravy na letišti je výsledkem historicky uzavřených smluv na provozování smluvní dopravy. Nabídku jsme od loňského roku rozšířili o smluvně provozovanou taxislužbu, nicméně před Terminálem Sever 1 jsme právě s ohledem na platné v minulosti uzavřené smlouvy nemohli dát k dispozici kryté stání. Neautorizovaná vozidla nemohou zajíždět k terminálu z důvodu bezpečnostních. Podle mezinárodních standardů se mohou v blízkosti terminálu pohybovat pouze auta, která jsou prověřená, a dále je zapotřebí mít zajištěn volný průjezd z důvodu provozní bezpečnosti, např. pro hasiče.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
EMU
Dobrý den pani ředitelko . Víme, že se plánuje stavba nové letištní dráhy cca 1,5 km od původní . Je jasné, že se jedná i o státní zájem, vybudovat danou dráhu v blízkosti původní . Proč nechce stát a letiště PRAHA Ruzyně hájit zdraví svých obyvatel - občanů ČR ? Víte dobře, že hlukové normy v okolitých vesnicích (Hostivice,Hostouň,Kníževez,Středokluky Praha 6 Řepy ...)jsou již nyní hraničné, jak to bude vypadat pak ? V Europě a ve vyspělých zemích světa je to velmi citlivé a hořké téma, hlavně poslední 3 roky, které nyní většinou kladně ve vztahu k obyvatelům řeší citlivě stát s jednotl. provozov. leťišť . Proč my jdeme opačným směrem ? Můžete Vy do daného řešení a problému nějak vůbec zasáhnout ? Z nové dráhy se bude určitě i startovat . Když ne hned, tak časem . Díky za odpověď . S pozdravem E.
Vybudování paralelní dráhy je sice součástí vládní dopravní politiky, ale hlavní důvod budoucí dráhy je eliminace hluku v hustě zabydlených oblastech. Výsledkem naší protihlukové politiky i spolupráce s okolními obcemi je komplex preventivních opatření i opatření k eliminaci hluku tak, aby dopady byly minimální. Výsledkem je, že se hluková zátěž v okolí letiště nezvyšuje i přes rostoucí dopravu. Celkově jsme do protihlukových opatření investovali 525 mil. Kč. Jedná se o výměnu oken a balkónových dveří v bytech a domech v okolí letiště v celkem 2367 objektech.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Pafka
Dobrý den, vážená paní ředitelko, s ohledem na stavbu paralelní VPD mám několik dotazů. 1) Proč tvrdíte, že po stavbě nové dráhy se uleví od hluku obyvatelům Prahy v oblasti Řep, Barrandova atd? Není to pravda. Vždyt dráha 13/31 se nepoužívá, kromě vyjímek uvedených např. v Jeppesen dokumentaci a třeba nyní z důvodu pravidelné odstávky 24/06. 2) V jakém režimu bude nová dráha používána? Původně to mělo být 70% přistání na 24L a pouze 30% startů z téže dráhy. 3) Uvažujete o tom, jakým způsobem budete kompenzovat obyvatelé lokalit, kteří budou zasaženy hlukem ? (protihluková okna, atd.) 4) Kdy bude dráha postavena a je pravda, že po dostavbě se zavře stávající dráha a bude minimálně rok v rekonstrukci? 5) Je nadějě, že by se nová dráha vůběc nestavěla? Viz. aktivity obyvatelů Nebušic. Děkuji za odpovědi.
ad 1) Pravidelná odstávka – jakkoliv se snažíme dobu minimalizovat – trvá 2x ročně v řádu 2 – 3 týdny. ad 2) Zatím se tyto předpoklady celoročního rozložení nezměnily, rozhodující bude kapacitní situace k datu zprovoznění. ad 3) Protihluková okna realizujeme už nyní a budeme v tom pokračovat v rámci nových hlukových pásem, která budou pro výstavbu nové dráhy rozšířena. ad 4) Předpokládám dokončení dráhy v r. 2010. ad 5) Přepokládám, že potřeba dráhy a její význam pro rozvoj turismu, regionu i ČR budou převažovat. Výhledová studie umístění paralelní dráhy byla zpracována v roce 1961 a od té doby se její umístění nezměnilo. To je skutečnost, kterou ne všichni developeři v okolí letiště chtěli respektovat.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Kamil
Dobry den pani reditelko. Ackoli je Praha atraktvni pro Asiaty nejen z pohledu turistiky ale nove i obchodne, krome Korean Air na Ruzyni neoperuji zadne dalsi pravidelne linky z Dalneho vychodu. Co delate pro to aby jste zajem z teto oblasti prilakali ? Dekuji
Základní trendy jsou: marketingová strategie s atraktivními podmínkami pro dálkovou dopravu, marketingová podpora a přímé jednání s dopravci. Podařilo se nám zajistit koordinovaný postup nás jako letiště, ČSA jako dopravce, který by mohl v rozsahu 30 – 40 % zajišťovat transfery po Evropě, podpora hl. města Prahy a spolupráce s agenturou Czech Tourism.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
bobok1
Vážená pní rěditelko, zajímal by mne Váš názor na výši mezd řadových zaměstnanců Letiště Praha. V posledních měsících si bohužel připadám, že již nepracuji u jednoho z nejlepších zaměstnavatelů v kraji, ale spíše naopak.Jak dlouho budete slibovat zlepšení platů??Vždyť z Lp odcházejí kvalifikovaní pracovníci!!! Ono svádět něco na někoho do nekonačna nepůjde.Proč se na LP, vytvářejí nesmyslná prac. místa?? (př.Specialista na odměňování a benefity)Nebylo by vhodné najmout nezávislou firmu, která vše zpracuje?? Kdy začnete férově jednat s odbory a zaměstnanci, to čekáte až začnou zaměstnanci stávkovat??? Zkuste si prosím někdy přečíst co píšete v letištních časopisech, vždyť je to výsměch zaměstnancům!!! Nyní Vám přeji ještě pár hezkých dní, které Vás čekají na LP. Děkuji za Vaši odpověď.
Fakta vypovídají o skutečném stavu v LP nejlépe: průměrná mzda letiště je o 40 % vyšší než průměrná mzda v ČR, o 25 % vyšší než v Praze a o 49 % vyšší než ve Středočeském kraji. Naši zaměstnanci mají kratší pracovní dobu – 7,5 hod., o 1 týden delší dovolenou a příspěvky na stravování a na dovolenou, životní a penzijní připojištění. Za 2 roky jsme museli zvýšit počet pracovníků o více než 600, což při současném zvyšování mezd v souladu s kolektivní smlouvou vedlo ke zvýšení celkových mzdových nákladů o 226 mil, tj. o 30 % za 2 roky. Musíme udržet rovnováhu mezi výnosy, náklady - včetně mzdových - a potřebou tvorby finančních zdrojů na investování a rozvoj letiště a na splátky úvěrů. Přesto naše mzdová politika předpokládá, že zaměstnanci letiště budou odměňováni nadprůměrně, stejně tak budou jejich pracovní podmínky nadále nadstandardní.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Petr
Dobrý den. Paní ředitelko, zajímalo by mě jestli jste někdy měla možnost potkat v odbavovací hale (především v terminálu 1) některého ze zaměstnanců firmy která zde zajišťuje úklid.Jedná se o nějaký způsob charity ?? Někteří ve mě svým zjevem a hlavně chováním vzbuzují částečně pocity lítosti, částečně pocity hrůzy.Rozhodně se přijďte podívat.Chápu že majitelé firmy potřebují vydělat a tak zaměstnávání lidí této kategorie je řešením, ale myslím že specielně na letišti by mělo platit "odsud - podsud".
Zaměstnance úklidové firmy potkávám denně a s řadou z nich si ráda popovídám. Letiště ani žádný jiný zaměstnavatel nemůže nikoho z pracovníků diskriminovat kvůli vzhledu, navíc tito zaměstnanci jsou v čistých pracovních oděvech a i letiště je velmi oceňováno za čistotu. Vážím si jejich práce a nechci nikoho posuzovat podle vzhledu.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Karel
Dobrý den, paní ředitelko. Zajímalo by mě,proč zaměstnáváte lidi typu pana Truhláře, který o svých podřízených veřejně prohlašuje, že to jsou cvičené opice a na odpočinek po těžké a namáhavé směně nemají nárok a chodu práce na letišti neví vůbec nic? Děkuji
Osobní invektivy, v dané situaci zřejmě k vašemu vedoucímu, nebudu komentovat. Jakoukoliv nekorektnost v jednání pracovníků letiště jsme však připraveni řešit.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Petr
Dobrý den.Pracuji na letišti Praha a zajímalo by mě proč jediná kantýna pro zaměstnance provozu zavírá v 15h ?? Pokud se chci jít najíst aniž bych procházel přes bezpečnostní kontrolu, ve 14h již výběr z jídel nic moc, nehledě k tomu že v tuto dobu se pomalu začíná uklízet.Znám spoustu kolegů kterým se nechce do restaurace v prvním patře v montérkách.Mezi ně se řadím i já.Pokud už musím cestě za kus žvancem věnovat skoro čtvrt hodiny a přitom se nechávat "lustrovat" u rentgenu, oželím raději teplé jídlo dávkované na dekagramy a půjdu do nově otevřené Billy kde si koupím podstatně levnější salát s rohlíkem.Kolegů se stejným názorem je na mém pracovišti víc, myslím že v brzké době pocítíte úbytek strávníků.Nechápu kdo o zkrácení otevírací doby rozhodl, musel to být výborný manager.Skoro to vypadá že si zaměstnanců z provozu kterých je ještě stále doufám většina, moc nevážíte.
Ke stravování zaměstnanců slouží mimo této kantýny zejména samoobslužná restaurace v provozu nepřetržitém s možností přístupu - jak z tranzitu tak z veřejného prostoru Terminálu Sever 1. Provozní doba v kantýně vyplývá z vyhodnocení využívání jejích služeb v průběhu dne. Myslím, že podmínky stravování na letišti jsou jedny z nejlepších v rámci ČR, teplá jídla jsou zajištěna non-stop po dobu 24 hod, k dispozici je 8 jídel na výběr přes den, včetně vegetariánských, čerstvé saláty a sendviče, ovoce, pečivo a v cenových relacích 20 – 30 Kč za kompletní menu. Osobně myslím, že podmínky stravování nám mohou jiní pracovníci a firmy spíše závidět.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Robert
Vážená paní ředitelko, zajímalo by mě, jestli Letiště Praha bude usilovat více o získání dominantnější pozice ve střední Evropě, aby se stalo přestupním místem pro další další lety v regionu, jak jsem to někde četl. Zatím je tímto "hubem" spíše Vídeň. Co plánujete udělat, abyste se stali středoevropským hubem? Děkuji
Letiště Praha chce jednoznačně posilovat svoje postavení ve střední a východní Evropě a usilovat i roli letiště jako přestupního bodu, zejména pro cestující ČSA a Sky Teamu, kteří tvoří 95 % transferové přepravy na našem letišti. Rozvoj hubového potenciálu letiště je však přímo závislý na hubovém potenciálu národních dopravců a Sky Teamu. Letecké společnosti z ostatních aliancí, zejména ze Star Aliance se budou spíše pokoušet naše cestující převážet do svých hubů, tj: Austrian Airlines do Vídně a Lufthansa do Mnichova nebo Frankfurtu. Jako letiště chceme dopravcům vytvořit ty nejlepší provozní i finanční podmínky pro podporu transferu jejich cestujících na letišti. Naší výhodou je mimo jiné i to, že cestující v Praze potřebují na přestup minimální čas. I proto se nám daří podíl transferové přepravy na letišti zvyšovat i když ještě nedosahuje výše, kterou bychom si přáli.
Hana Černochová, gen. ředitelka Letiště Praha
Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist