Nový vůz Subaru Impreza je oproti předchozí generaci o něco širší, vyšší a především o 45 centimetrů delší, přesto však stále působí sportovním dojmem. Za nárůstem rozměrů stojí nová globální platforma, kterou Subaru hodlá použít pro všechny světové trhy i pro model crossover XV.
Větší rozměry se pozitivně promítají do prostoru pro řidiče a posádku. Vpředu je dostatek místa i pro dvoumetrové řidiče a ani vzadu se nebudou pasažéři cítit příliš stísněně, byť budou mít ke stropu o něco blíže.
Ve jménu pohodlí a bezpečnosti
Výtečně si konstruktéři poradili s výhledem z kabiny, která je bohatě prosklená. Poměrně tenké, dobře situované sloupky příliš nepřekážejí ve výhledu. Kabina působí vzdušně a v porovnání s jinými japonskými vozy i dosti moderně.
Volant s tlustým, středně velkým a poměrně měkkým věncem se dobře drží. Ruce se do něj pohodlně zaboří a podpoří pocit sportovního vozu, byť chce nová Impreza evidentně zaujmout i řidiče rodinnějšího typu, kterým již v základu nabízí mnoho bezpečnostních prvků. Na levém rameni volantu jsou umístěna tlačítka pro ovládání multimédií, na pravém pro adaptivní tempomat a asistenta jízdy v pruzích. Pod levým ramenem jsou pak ještě tři tlačítka pro listování palubním počítačem.
Přístrojová deska zachovává věrnost klasickým ručičkovým ukazatelům rychlosti a otáček motoru. Uprostřed je pak k dispozici barevný displej zábavního systému s navigací a možností propojení s chytrými telefony. Je lesklý, takže na něm budou více patrné otisky i prach, je však dobře čitelný, se solidním rozlišením i kontrastem.
Když už jsem zmínil bezpečnost, tak z jejího pohledu zaujme systém EyeSight, který dostane každá Impreza v základní výbavě stejně jako již zmíněný adaptivní tempovat a řadu asistenčních systémů. EyeSight využívá k monitorování okolí vozu dvě kamery umístěné na vrchu čelního skla. S jejich přispěním ovlivňuje adaptivní tempomat, systém pro jízdu v pruzích a řadu bezpečnostních funkcí zahrnujících i automatické brzdění v případě hrozící kolice. Třešničkou na pomyslném dortu je pak velmi unikátní pomocník, který řidiče při stání v koloně či na semaforu upozorní na to, že se auto vpředu dalo do pohybu. Řidiči, kteří během postávání věnují mobilům, či okolojdoucím dívkám více pozornosti než situaci před sebou, tak již nebudou snižovat průjezdnost křižovatek nadmíru dlouhými prodlevami v rozjezdu. Kéž by se takový systém brzy rozšířil i do jiných vozů.
Bezin, automat a 4x4
Pro mnoho motoristů bude patrně překvapením, že nová Impreza přichází na trh pouze se dvěma variantami motorů a že s dieslovým provedením nelze počítat ani do budoucna. Těžko odhadovat, zda se na tom podepsala aféra dieselgate, každopádně zájemci o tento vůz budou muset volit mezi 1,6litrovými a dvoulitrovými benzinovými čtyřválci. Menší objem poskytne výkon 114 koní, větší pak 156 koní.
Milovníky sportovní jízdy asi moc nepotěší povinné spojení s automatem, tedy bez možnosti volby manuální převodovky. Samozřejmostí je však pohon všech kol s aktivním rozdělením točivého momentu v poměru 60 procent pro přední a 40 procent na zadní nápravu. V případě potřeby se však poměr může proměnit až na 50:50.
Vraťme se ale ještě k motorům a k automatické převodovce. Ta je bezestupňová, přičemž ve spojení s dvoulitrovým motorem nabízí sedm virtuálních stupňů, díky kterým lze dosáhnout výrazně dynamičtější jízdy. Model se slabším motorem tuto možnost nenabízí a tak je u něj třeba na sportovní jízdu prakticky zapomenout. Při prudším sešlápnutí plynu sice výrazně vzroste hluk motoru, adekvátní reakce v podobě dynamické jízdy se však nedostaví. Akcelerace z nuly na 100 km/h trvá 12,4 sekundy. Jednašestka je zkrátka určena spíše kliďasům, kteří ocení výtečné jízdní vlastnosti na delší vzdálenosti a velmi tichý chod motoru v nižších otáčkách. To s dvoulitrem se dá užít mnohem více dynamiky a přitom jen s minimálním navýšením spotřeby.
Čeští řidiči dávající přednost manuálnímu řazení jistě opláčou absenci manuální převodovky, nicméně potěšení jim přinese podvozek, který zajistí pohodlí a solidní jízdní vlastnosti i na ne zrovna kvalitních silnících. Dvojité lichoběžníkové zavěšení na zadní nápravě se postará jisté vedení vozu prakticky bez ohledu na to, po jakém povrchu auto jede. Stabilní a dobře kontrolovatelnou jízdu podporují i skvěle fungující tlumiče. Ty sice nejsou oproti moderním trendům nijak nastavitelné, nabízí však vhodnou kombinaci komfortu a tuhosti.
Základní cena nového vozu Subaru Impreza začíná na 560 000 korun, za dvoulitrový model si zájemci připlatí minimálně 120 000 korun. Pro řidiče, kteří nechtějí rezignovat na radost ze sportovnější jízdy však bude model s dvoulitrovým motorem jasnou volbou.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist