Zájem děvčat o technologické a přírodovědné předměty prudce klesá už ve 12 letech, kdy se na základní škole začínají učit fyziku a chemii – a to přesto, že už za pár let bude těžké uplatnit se bez digitálních znalostí. Nedaří se ho výrazněji povzbudit ani po nástupu na střední školu, která určuje jejich buducnost.

Proč je tomu tak? Šest z deseti děvčat věří, že v technických oborech nevládne rovnoprávnost. Chuť vstoupit do této říše divů však výrazně vzroste, když mají v okolí ženský vzor. Dát dívkám možnost nechat se inspirovat a pochopit svět umělé inteligence byla i myšlenka čtyřdenního Microsoft AI Bootcampu pro dívky, který se konal koncem srpna v Aténach. Téma vůbec prvního setkání 160 studentek a 60 učitelů z 22 zemí střední a východní Evropy znělo: Alenka si představuje buducnost – Jak může umělá inteligence ovlivnit náš pohled na svět. Dívky ve věku 15 až 17 let vedlo 25 speakerů včetně špičkových vědkyň a inženýrek.

cESl4 2

Celá akce začala sérií motivačních přednášek představitelů společnosti Microsoft, z nichž někteří dorazili až z centrály v Redmondu. „Už během těchto přednášek jsem zjistila, jak důležitá akce pro můj osobní rozvoj to je, a jak jsem ráda, že mohu být u toho. Tady se totiž tvoří buducnost,“ poznamenala Natálie Kurážová, studentka z Gymnázia Česká v Českých Budějovicích. „Jako správné Alenky jsme byly uvedené do říše divů umělé inteligence a tím to všechno začalo,“ dodala. AI Bootcampu se kromě ní zúčastnilo dalších 12 dívek společně se čtyřmi učiteli z České republiky a 5 děvčat se dvěma pedagogy ze Slovenska.

Magdalénu Bellayovou, studentku Gymnázia na Golianovej ulici v Nitře, zaujala Kristin Tolle, hlavní strategička Microsoftu pro umělou inteligenci. „Kristin jsem oslovila po její přednášce, kde mimo jiné hovořila o použití AI v životním prostředí. Zeptala jsem se jí, jestli už přemýšlí o využití AI k řešení problému s odpadem. Moje nápady ji zaujaly, což mě velmi potěšilo. Rozhovor s Kristin byl úžasný, je to nepopsatelný pocit, když si někdo tak úspěšný vyslechne vaše nápady a názory,“ popisuje Magdaléna.

Pro mě osobně to byla určitě životní událost, nic podobného jsem nikdy nezažila

 Jádrem akce však byly praktické workshopy. Děvčata byla rozdělena podle předchozích znalostí a dovedností. Viděla praktickou ukázku AI v běžném životě, když Microsoft Translator zahrnutý v PowerPointu detegoval hlas prezentujícího a obsah přednášky v reálném čase přepsal do titulků k prezentaci. Mohla si také vyzkoušet gamifikaci a programování ve hře Minecraft – například nechat vzlétnout kuře pomocí héliových balónků. Získala představu o využití Internetu věcí, kde programovala reálné předměty, anebo o roli umělé inteligence v nástrojích Office.

Dívky dále programovaly vlastní kód v jazyku MakeCode, kterým oživily svůj Micro:bit tak, aby zobrazoval texty, blikal, reagoval na náklon či stisknutí tlačítka. Naprogramovaný Micro:bit propojily i s běžnými předměty jako papír, kelímky nebo krabičky a vytvořily tak modely aut, květů, robotů a dalších objektů. Malé zařízení, díky kterému viděly skutečné výsledky toho, co naprogramovaly, si nakonec mohly odnést domů.

cESl4 4

Karel Rejthar, učitel ze Střední školy polnohospodářské a potravinářské v Klatovech, prezentoval téma kognitivních služeb Azure, které dokážou odhadnut věk, náladu nebo pohlaví pouze na základě fotky nebo videa. „S mými studentkami jsme se rozpoznávaní nálady a objektů ve videu pomocí nástrojů Azure věnovali už v rámci běžného vyučovaní IT, aby pochopily, jak výkonné jsou dnešní cloudové nástroje a kde všude může AI pomáhat,“ dodává učitel.

Dívky díky akci poznaly také poutavější podobu matematiky a přírodovědných předmětů. Vyzkoušely si podporu pro výuku matematiky v nástrojích Office nebo chemické laboratorium v Minecraftu. Sestrojily i vlastní robotický prst či ruku, kterou mohly ovládat, a díky tomu viděly, jak pracují kosti a svaly. I takhle zajímavě se dá učit biologie.

Poslední den nazvaný Hack-Day přichystal dívkám výzvu, a to vyzkoušet si na základě praktických návodů i pokročilé techniky AI. Postavili jsme je před šest úkolů. Na začátku si vytvořily tým v Microsoft Teams, nástroji na spolupráci a komunikaci, kde se naučily plánovat kroky při plnění následujících úloh. Vytvořily software na rozpoznávání objektů na obrázcích, který musely „natrénovat“ na databázi obrázků. Fotily si selfie a pozorovaly, jak systém deteguje jejich tvář. Pomocí technologie na určování pravděpodobnosti výskytu rakoviny v Azure Machine Learning analyzovaly data související s rakovinou prsu. Vytvořily vlastní chatbot, který odpovídal na časté otázky o tématu rakoviny prsu. Na závěr sdílely přes aplikaci Flipgrid vlog o tom, jak se jim na AI Bootcampu líbilo.

Přečtěte si Klaudiin blog Alenka v říši umělé inteligence aneb na začátku je nápad

 blogerkaPodívejte se na akci očima influencerky v instastories!

Seminář nechal děvčatům prostor i na poznávání Atén a na oddych, probíhal také velmi aktivní networking s učiteli. Potkat se na jednom místě s takovou inovativní skupinou studentek a učitelů není úplně běžné. „Pro mě osobně to byla určitě životní událost, nic podobného jsem nikdy nezažila. Bylo to neskutečně inspirující,“ dodává studentka Klaudie Himmatová, která je zároveň členkou rozvojového programu Microsoft Studentské trenérské centrum.

Cílem akce nebylo jen vzbudit zájem 160 účastnic, ale myslela i na učitele, kteří budou dále šířit důležitost a využitelnost AI na školách. „V návaznosti na tuto akci proto připravujeme ve školách děvčat, které se akce zúčastnily, speciální přednášky a workshopy právě na téma AI,“ říká Karel Klatovský, manažer vzdělávacích programů ve společnosti Microsoft.

„Pro dívky v mladém věku je velmi důležité setkat se s vědkyněmi, které pro ně mohou být inspirací, aby se věnovaly technickým oborům. AI Bootcamp byl zejména praktický, děvčata si mohla na vlastní kůži vyzkoušet technologii a věřím, že jsme jim otevřeli říši divů, která jim pomůže v budoucí kariéře,“ doplňuje Zuzana Molčanová, manažerka programů pro učitele v Microsoft Česká republika a Slovensko.

Interview with Kristin Tolle, Microsoft

Slovy jedné z účastnic, připadali jsme si jako jeden z hlavních hrdinů sci-fi filmů. Jako někdo, kdo dokáže všechno, co si jen usmyslí, ve světě, kde je všechno možné. Mezi touto představou a realitou ve finále není až takový rozdíl. Jak říká jedna ze speakerek – na začátku je nápad.

cESl4 6

Interview with Kristin Tolle, Microsoft

Text nevyjadřuje názor redakce