Rychle stárnoucí populace je příležitostí i pro zahraniční produkci, neboť domácí nabídka je nedostatečná a teprve na počátku rozvoje.
Na konci roku 2015 měla Čína 222 mil. obyvatel starších 60 let, což bylo 16 % populace. OSN předpovídá, že v roce 2035 obyvatelé nad 65 let dosáhnout 20 % a v roce 2050 dokonce 33 % celkové čínské populace.
Výdaje na péči o seniory mají dosáhnout do roku 2050 pěti bilionů čínských juanů (RMB) a hodnota trhu s výrobky a službami pro seniory má dosáhnout 106 bil. RMB.
Čína uvolnila omezení trhu s péčí o seniory, aby přilákala soukromý kapitál - snížila limity pro vstup do odvětví a reformuje státní instituce. Nicméně vstup investorů je náročný. Hlavními překážkami jsou odlišné kulturní prostředí, nové regulace, nejasná pravidla, nedostatek odborných pracovníků či vysoké provozní náklady.
Experti vidí potenciál v nabídce specializovaných služeb, např. domácí péče, pooperační péče, speciální terapie, péče o lidi s demencí. Hlavními zadavateli budou děti a vnoučata seniorů, které budou ochotny za péči zaplatit.
Založit pečovatelský dům zahraničním subjektem v jedné ze čtyř zón volného obchodu v Číně je jednodušší. Tyto instituce mají při splnění podmínek nárok na pobídky, např. osvobození od DPH, nižší administrativní poplatky, výhodnější ceny energie.
Exportní příležitosti se nabízejí i ve zboží. Poptávka mezi seniory je po výrobcích:
- stylové oblečení, z nových materiálů, komfortní k nošení,
- doplňky stravy,
- inteligentní výrobky a zařízení, které sledují pacientův stav, inteligentní upomínky či robotická podpůrná zařízení.
Průzkumy mezi těmito spotřebiteli potvrdily, že:
- nemají averzi k výdajům,
- nerozhodují se jen pro levné výrobky,
- často si vybírají a platí zboží a služby sami,
- očekávají vyzkoušení produktů zdarma a pozorný servis,
- dávají na doporučení známých, doktora,
- slovo „značka“ asociují s kvalitou výrobku a stylem.
České firmy, které mají zájem získat více informací, se mohou obrátit na zastoupení agentury CzechTrade v Číně.