Mobilní SEO významným způsobem ovlivní vaši pozici ve vyhledávání

Optimalizace pro mobilní telefony a tablety byla již dříve důležitá pro takzvaný "mobile index" Google. V krátkosti řečeno, pokud uživatel zadal dotaz na některém z mobilních zařízení, dostal výsledky z mobilního indexu, pokud vyhledával na počítači, dostal výsledky z klasického indexu.

Přichází Mobile-first index

Mobilní SEO jako základ a nesporná konkurenční výhoda

Nedávno však Google oznámil, že pro vyhledávání bude používat pouze mobilní index, bez ohledu na to, na kterém zařízení byl dotaz položen.

Znamená to jediné. Pokud stránka není dostatečně dobře optimalizována pro zobrazení na mobilních zařízeních, může to znamenat ztrátu dlouho budovaných pozic, návštěvnosti, a samozřejmě také zisků.

Nyní je SEO pro mobilní zařízení naprosto nezbytné pro úspěch každého online projektu, a tvorba webových stránek se bez něj v žádném případě neobejde.

Jak optimalizovat stránky pro mobilní telefony

Mobilní SEO jako základ a nesporná konkurenční výhoda

Mobilní zařízení mají své specifické vlastnosti, jako je menší display, ovládání pomocí dotykové obrazovky, a ne vždy rychlé připojení k internetu. Proto jsou tyto faktory pro hodnocení stránek naprosto klíčové:

- Rychlost načítání stránky
- Responzivní design
- Úprava ovládacích prvků tak aby se daly ovládat i většími prsty
- AMP

Rychlost načítání stránky

Rychlost načítání je pro mobilní stránky naprosto kritickým faktorem. Kvůli ne vždy výkonnému připojení k datové síti může být načítání větších objemů dat pomalejší, a mnoho uživatelů stránku raději zavře a jde jinam.
Google zveřejnil výsledky průzkumu, ze kterých plyne, že zpoždění v načítání stránky, i kdyby trvalo pouhou jednu vteřinu, sníží počet konverzí o celých dvacet procent. Pokud se stránka nenačte do 3 vteřin, více než 53 procent mobilních uživatelů ji opustí. Není proto divu, že rychlost načítání stránky na mobilních telefonech je pro Google velice důležitý hodnotící faktor.

Změřte si rychlost načítání stránky

Mobilní SEO jako základ a nesporná konkurenční výhoda

Rychlost načítání své stránky si můžete změřit pomocí nástroje Googlu Page Speed Insights nebo Webpagetest, Pingdom, GTmetrix . Po zadání adresy služba změří rychlost načítání jednotlivých komponentů stránky jak na mobilních telefonech, tak na desktopu. Identifikuje možné problémy, které způsobují zpomalení, a poradí s jejich odstraněním.

Jak zrychlit načítání stránek

Mobilní SEO jako základ a nesporná konkurenční výhoda

Zrychlení načítání stránek je pro úspěch optimalizace velice důležité. Nejenom že zlepší vaši pozici ve vyhledávání, ale také vám dá výhodu před pomalejší konkurencí. Nejběžnější způsoby jak zrychlit načítání stránky jsou:

- Minifikace a optimalizace CSS souborů, Javascriptů a HTML. Odstraňte z kódu všechny nepotřebné znaky. Můžete odstranit také komentáře, formátování a nadbytečný kód. Tyto úpravy výrazným způsobem zrychlí vaši stránku.
- Snížení počtu HTTP požadavků. Každý soubor vašeho webu, který se načítá, potřebuje jeden HTTP požadavek. Čím více souborů potřebujete najednou načíst, tím více HTTP požadavků a tím pomalejší načítání stránky. Pokud máte více CSS souborů nebo javascriptů, zkuste je spojit do jednoho.
- Zmenšení a optimalizace obrázků. Ujistěte se, že obrázky na vaší stránce nejsou zbytečně moc velké. Použijte dostatečnou kompresi. Pokud potřebujete mít na webu velké obrázky s vysokým rozlišením, zobrazujte nejdřív jejich náhledy. Pro grafické elementy, které používáte často, jako jsou tlačítka nebo ikony, použijte CSS sprity, které zkombinují všechny obrázky do jednoho souboru, který se pak načte jen jednou.
- Odstranění, nebo snížení počtu přesměrování. Každé přesměrování vyžaduje další HTTP požadavky a zpomaluje tak načítání. Uvažte, jestli je přesměrování opravdu nutné.
- Zkrácení odpovídací doby serveru. Odpovídací doba serveru je ovlivněna mnoha faktory, včetně hostingu, který používáte. Zkuste stlačit odpovídací dobu serveru pod 200 ms.

Responzivní design

Účelem responzivního designu je, aby se stránka zobrazovala správně na jakémkoli zařízení. Mobilní telefony mohou mít nespočet velikostí a rozlišení displejů. Aby se na každém telefonu libovolného tvaru a velikosti zobrazilo přesně to, co se zobrazit má, je nutné nastavit stylování stránky pro každý rozměr displeje zvlášť. Je to sice hodně práce, ale ve finále se rozhodně vyplatí.

Nechcete přece, aby zákazník, který je pevně rozhodnutý si koupit váš produkt, musel odejít ke konkurenci, protože tlačítko "koupit" se nachází mimo viditelnou oblast displeje.

Responzivní design je způsob nastylování html dokumentu, tak aby se zobrazoval stejně na počítači i na displejích nejrůznějších rozměrů. Používá tzv. Media Queries, elementů zahrnutých ve specifikaci CSS3, pomocí kterých dokáže rozeznat velikost obrazovky, a uzpůsobit vzhled a obsah stránky jejím vlastnostem.

Použitelnost ovládacích prvků stránky

Mobilní SEO jako základ a nesporná konkurenční výhoda

Pro mobilní SEO je také velmi důležitá úprava ovládacích prvků stránky, aby ji zvládli obsluhovat i lidé se silnějšími prsty na menších displejích.

Je vaše stránka připravena pro zobrazování na mobilních zařízeních?

Google naštěstí připravil online test, kde si může každý zkontrolovat, jak jsou jeho stránky připraveny pro zobrazení na mobilech. Jednoduše zadejte adresu svého webu, a stiskněte "Spustit test". Ve výsledcích se vám zobrazí nejen problémy, které má web se zobrazením na mobilních telefonech, ale také rady a informace, jak problémy odstranit.

Další možností je kontrola pomocí "Search console". V menu zvolte "Návštěvnost z vyhledávání" a poté "Použitelnost v mobilních zařízeních."

Nechte Google procházet všechny soubory

Mobilní SEO jako základ a nesporná konkurenční výhoda

Blokujete robotům vyhledávačů přístup k souborům, jako jsou Javascripty, CSS, obrázky, nebo jiné součásti kódu? Zatímco dříve to nevadilo, nyní je to vysloveně špatný nápad. Bez přístupu ke všem souborům na webu, nemůže Google správně rozhodnout, jestli je vaše stránka skutečně připravena pro zobrazení na mobilních zařízeních, a zaslouží si místa na horních příčkách vyhledávání.

Nepoužívejte Flash

Přestože na starších zařízeních je podpora Flashe běžná, zbytečně se tím připravujete o nemalý počet uživatelů, kteří přistupují na web z moderních zařízení zařízení, které podporou tohoto formátu nedisponují. Pokud chcete návštěvníkům zobrazit nějaké speciální efekty, použijte místo Flashe HTML5.

Nepoužívejte vyskakovací okna

Mobilní SEO jako základ a nesporná konkurenční výhoda

Zavřít vyskakovací okno na displeji telefonu bývá pro uživatele nepříjemný, až frustrující zážitek. Ve většině případů vede k okamžitému opuštění stránky, a vy tak přijdete o potenciálního zákazníka.

A pokud je frustrován uživatel, spolehněte se že Google bude také nespokojen. Google se nijak netají tím, že rušivá vyskakovací okna mohou negativně ovlivnit vaše umístění ve vyhledávači.

Soustřeďte se na uživatelskou přívětivost

Mobilní SEO jako základ a nesporná konkurenční výhoda

Důležité je, aby se návštěvníci z mobilních zařízení cítili na vaší stránce dobře, a bez problémů nalezli to, co hledají. Zkuste se na své stránky podívat očima svých návštěvníků, a pokuste se jim z cesty odstranit všechny překážky, které by jim mohly bránit v dosažení jejich cíle. Zde je několik věcí, na které byste neměli při optimalizaci zapomínat.

- Zkontrolujte si velikost fontu. Písmo by mělo být čitelné i na menším displeji.
- Klikatelná tlačítka by měla být dostatečně velká, aby se do nich trefili i lidé s většími prsty.
- Mezi klikatelnými součástmi (tlačítky) by měl být dostatečný prostor, aby nedocházelo ke kliknutí jinam, než návštěvník chtěl.
-Nenuťte uživatele zvětšovat a zmenšovat obrazovku, pokud chce použít menu. Vše by mělo být přehledné a dostupné.
- Stránka musí být na mobilních zařízeních co nejlépe použitelná. Odstraňte všechny elementy, které by narušovaly uživatelsky přívětivý zážitek.
- Pokud to má význam pro váš byznys, umístěte své telefonní číslo na hlavní stránku tak, aby vám návštěvník mohl jediným kliknutím zavolat.

Budoucnost je hlasové vyhledávání

Mobilní SEO jako základ a nesporná konkurenční výhoda

Spolu s rozvojem mobilních hlasových asistentů jako je Siri nebo Alexa, dochází také k nárůstu hlasového vyhledávání. Obzvláště na mobilech.

Pro hlasové vyhledávání se však používá jiných klíčových frází, než pro klasické vyhledávání. Lidé se ptají vyhledávače za použití běžných konverzačních frází. Nejčastější konverzační dotazy obsahují některou z typických otázek: kdo, co, kdy, kde, jak a proč. Lidé také velmi často používají dotazy spojené s určením míst, například "v Jihlavě" "v Brně na Náměstí svobody" nebo jednoduše "blízko mě", "nejbližší" a podobně. Myslete na to při výběru klíčových slov. Zde je několik tipů, jak postupovat při optimalizaci stránek pro hlasové vyhledávání.

- Optimalizujte stránky na "konverzační" fráze.
- Vytvořte na webu sekci nejčastěji kladených dotazů (FAQ) a podrobně je zodpovězte.
- Vyzvěte uživatele, aby vám posílali své dotazy, a v blogu na ně odpovídejte.
- Pomocí programů "Answer the Public" a "Question Samurai" získejte zdarma seznam nejčastějších konverzačních otázek, které se týkají oboru vašeho webu.

Závěr:

S optimalizací vašeho webu pro mobily a tablety získáte obrovskou konkurenční výhodu.

Neexistuje pro vás žádný racionální důvod, proč nenásledovat pokrok a změny v internetovém vyhledávání.

Neváhejte se s námi v komentářích podělit o váš názor například na vyskakovací okna!

Používají návštěvníci vašich webových stránek hlasové vyhledávání?

Máte váš web optimalizovaný pro mobilní zařízení úplně pouze z části?

Poohlížíte se po SEO konzultantovi, který by váš web dokázal optimalizovat? U nás v Topranker.cz děláme z obyčejných webů výkonné marketingové nástroje a rádi vám s čímkoli pomůžeme.

Text nevyjadřuje názor redakce