Já si myslím, že české zdravotnictví ze své podstaty klidné dny snad ani nikdy nezažilo, Zdravotní péče se dotýká každého z nás, dříve či spíše později se ocitneme u lékaře s žádostí o pomoc všichni. Zájem je tedy logický. Trochu nelogické mi připadá načasování kritických hlasů varujících před kolapsem.
Proč si to myslíte?
Z hlediska přísunu peněz zažívá české zdravotnictví v posledních letech nebývalý boom. Do systému z veřejného pojištění dává stát a plátci téměř 350 miliard. Nikdy nemířilo do českého zdravotnictví více peněz.
Zdravotnické odbory a část politické reprezentace má na současný stav evidentně jiný názor.
To samozřejmě mohou. Systém financování zdravotní péče je v první řadě velké politikum a jeho podoba vyžaduje politický a společenský konsensus. České zdravotnictví má jako každý podobný systém na světě řadu problémů, jako celek ale funguje, z mého pohledu plátce poskytované zdravotní péče, docela dobře. Osobně se domnívám, že horší časy teprve přijdou a neustálé nalévání peněz nad rámec možností systému může avizované problémy ještě zhoršit.
Jaké problémy máte na mysli?
Je jich více. Jsou nemocnice, které trpí nedostatkem personálu, v některých regionech je omezená dostupnost péče, některé obory základní péče jako například stomatologie a segment praktických lékařů trpí nedostatkem lékařů. O reformě lůžkové péče se hovoří roky a mohl bych pokračovat. Miliardy navíc, prostřednictvím tzv. úhradové vyhlášky, ani jeden ze zmíněných problémů zásadně neřeší. A to jsem nevyjmenoval řadu dalších obtíží, které na nás teprve dopadnou. Myslím tím především postupné stárnutí produktivní populace, logický výkyv v křivce ekonomického cyklu a tím tedy snížení finančních možností systému.
Volání po větším přísunu peněz ale nalezlo nakonec odezvu...
Ano, máte pravdu. K původním šesti miliardám, jejichž zdrojem jsou současné finanční rezervy zdravotních pojišťoven a které měly řešit nedofinanacovanost v minulosti poskytnuté péče, regionální nedostupnost a požadovaný růst kvality, navíc přibylo dalších 4,9 miliardy korun do úhradové vyhlášky. Myslím si, že to může být v budoucnu docela problém.
Proč?
Oněch zmíněných šest miliard slouží zdravotním pojišťovnám k řešení individuálních problémů, například v řešení dostupnosti zdravotní péče v příhraničních regionech nebo v oblastech, kde schází personál v segmentech základní péče. Jedná se o jednorázovou záležitost, která může vyřešit akutní problém. Bohužel dalších téměř 4,9 miliardy korun zvyšuje hladinu referenčních úhrad i pro dalších roky. Jedná se tedy o závazek, který zdravotním pojišťovnám zvyšuje výdaje pro příští roky bez ohledu na budoucí hospodářský vývoj a tím tedy i přísun financí do systému.
Z úst některých politiků znějí úvahy o slučování pojišťoven a variantě s jednou zdravotní pojišťovnou.
Tohle nechci příliš komentovat. Po čtvrtstoletí fungování systému, kdy zde existovalo 27 pojišťoven a dnes se jich na trhu etablovalo sedm, prošel systém dostatečnou očistnou kůrou. Reálný důvod nevidím. Z hlediska provozních nákladů je náš systém financování zdravotní péče jeden z nejvíce efektivních v Evropě. Otázkou je jak tomu bude v budoucnu. Necelá tři procenta z vybraných peněz, které si každá ze sedmi pojišťoven nechává na svůj provoz, budou stále stejná tři procenta byť u jedné jediné pojišťovny spravující celý systém. Nic se tedy neušetří. Navíc, za vznikem zaměstnaneckých pojišťoven stály různé specifické zájmy zaměstnavatelů.
Můžete být konkrétní?
Zaměstnavatelé bankovního sektoru, hutních, strojírenských a stavebních firem, ale i státní správy včetně armády, policie, ti všichni stáli na počátku vzniku systému veřejného zdravotního pojištění a sledovali často oprávněné zájmy a specifika zdravotní péče svých zaměstnanců. Do značné míry to platí i dnes a případné úvahy o systému s jednou pojišťovnou toto pomíjejí.
Jaké plány v oblasti úhrad má tedy Vojenská zdravotní pojišťovna v příštím roce?
Vojenská pojišťovna hradí v přepočtu na jednoho pojištěnce vyšší úhrady než většina zdravotních pojišťoven. Meziročně, tedy pro rok 2020, počítáme s nárůstem nákladů na zdravotní služby o 11,3 procenta. V konkrétním vyjádření půjde zhruba 2,2 miliardy korun, které zaplatíme za péči pro naše pojištěnce navíc ve srovnání s letošním rokem. Přesto je zde několik rizikových faktorů. Jedná se zejména o nenaplnění předpokladu růstu mezd a platů o 5,9 procenta v příštím roce, což by se odrazilo v poklesu příjmů pojišťovny.
Jde pouze o růst platů a mezd?
Predikce růstu mezd je poměrně optimistická i pro roky 2021 a 2022. Počítá se s nárůstem 5,5 procenta respektive 5 procent. Mnohem vážnější je ale vzhledem ke skokovému nárůstu výdajů v roce 2020 zrychlené vyčerpání současných rezerv pojišťoven. Pro rok 2020 činí tato disproporce kolem 20 miliard korun, v roce 2021 se bude situace s velkou pravděpodobností opakovat a celý systém se v roce 2022 dostane do deficitu se všemi známými důsledky z období na přelomu století.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist