Dost práce usnadní výstupní checklist

Protože má účetní přístup k citlivým datům a informacím, provází její konec ve firmě několik důležitých bezpečnostních opatření. Odcházející účetní je třeba zneaktivnit všechny účty a přístupy, například do CRM, ERP, internetového bankovnictví či účetního systému. Musíte si pohlídat vrácení přístupových čipů i platebních karet, nebo dodržet pravidla související s GDPR.

 

I když ekonomičtí manažeři obvykle vědí, co všechno je s odchodem účetní spojené, občas se na něco může zapomenout. Proto doporučujeme sestavit tzv. výstupní checklist – kompletní seznam všeho, co musíte při odchodu účetní zařídit a předat. Dobrou inspiraci na takový checklist najdete například na stránkách firmy GRiT, odborníka na automatizaci účetnictví a výměny dokladů.

 

Jakmile takový checklist jednou vytvoříte, využijete ho opakovaně několik dalších let. Jen ho v případě potřeby – například při změně právní formy společnosti nebo přechodu na nový účetní systém – aktualizujete.

 

Dejte si pozor na sazby DPH

Jednou z největších výzev nové účetní bude účtování daně z přidané hodnoty. V České republice existují tři sazby DPH (základní sazba, první snížená sazba a druhá snížená sazba) a některé služby jsou od DPH osvobozené. Při předávání práce proto dohlédněte, aby odcházející účetní předala svému nástupci veškeré informace o tom, s jakými sazbami DPH má fakturovat jednotlivé služby a zboží vaší firmy.

 

Chyby ve výpočtu či stanovování sazby DPH mohou být pro vaši firmu kritické – už při chybě do 50 tisíc korun jde o přestupek a hrozí vám pokuta od finančního úřadu, při chybě nad 50 tisíc korun se dokonce dopouštíte trestného činu. Navíc vám pak hrozí častější kontroly z finančního úřadu.

 

Důležité je i správné předání mezd

Další klíčovou agendou účetní jsou mzdy. Dohlédněte na to, že odcházející účetní předá svému nástupci veškeré informace o zaměstnancích, jejich úvazcích, výplatních termínech, odvodech, dovolených i daňových slevách a zvýhodněních.

 

Pokud zaměstnáváte externí lidi na živnostenský list, je důležité zajistit, aby nadále dostávali proplácené faktury v domluvená data splatnosti a abyste si ohlídali případné neoprávněné faktury.

 

Dodavatelé nesmí nic poznat

Odchod vaší seniorní účetní by neměli pocítit ani dodavatelé. Proto si pohlídejte, aby odcházející účetní předala všechny informace o dodavatelích a splatnostech jejich faktur. Někteří dodavatelé vystavují fakturu každý den, další mají splatnost faktury týden, jiní měsíc. Nová účetní se v tomto musí rychle zorientovat a pokračovat v zaběhnutých pravidlech.

 

Pozdě uhrazená faktura dodavateli nebo předčasná upomínka k úhradě směrem k důležitému odběrateli může zbytečně poškodit dlouho budované obchodní vztahy.


Abyste si nástup nové seniorní účetní zjednodušili, může být součástí vašeho checklistu i adaptační plán – seznam věcí, které se musí nová účetní po nástupu naučit, včetně časového harmonogramu plnění. Zmíněný checklist na webových stránkách GRiTu může být podkladem pro tvorbu takového plánu.

 

Text nevyjadřuje názor redakce