Crowdfunding začíná být z pohledu investorů stále více vnímám jako profitabilní způsob zhodnocení peněz s rozumnou mírou rizikovosti. Dostává se tak do hledáčku stále více investorů, kteří kromě zhodnocení berou v potaz i přímou podporu českých podnikatelů.

Z toho se velmi těší investiční platforma finGOOD, kde se poptávka po investicích projevila hned na začátku tohoto roku. V lednu platforma zveřejnila první letošní investiční příležitost ve výši 5 milionů korun do společnosti M&M Skubida Trade a zafinancovala ji za pouhých 45 minut. Na developerský projekt Hutě Rezidence ve výši 4 miliony korun stačilo dokonce o 15 minut méně.

Společnosti tak získaly poptávané finanční prostředky velmi rychle, což je spolu s možností oslovit nové bonitní klienty jedním z hlavních důvodů, proč firmy poptávají financování pomocí crowdfundingu.

„Investiční crowdfunding je v současné době vnímán jako efektivní a demokratický způsob financování, který umožňuje investorům investovat do firem, jež nejsou veřejně obchodovatelné, a tudíž jsou pro drobné individuální investory nedostupné,“ popisuje Vít Endler, ředitel finGOOD.

Jeho slova jen potvrzuje fakt, že finGOOD dokázal firmám zprostředkovat téměř 100 milionů korun a meziročně vzrostl o 150 procent. Opřít se také může o silnou investorskou základnu. Počet registrovaných investorů se během roku dokázal vyšplhat na 2000 a stále roste. To jenom podtrhuje jak rekordní rok, finGOOD zažil.

Co stojí za tímto úspěšným rokem?

FinGOOD se vydává směrem, kdy investorům nabízí jen prověřené české společností s nejméně dvouletou historii. Díky své kvalitní risk analýze a zkušenému týmu risk managerů, se tak k investorům dostávají jen prověřené společnosti.

Na podzim loňského roku se také finGOOD zaměřil na oblast e-commerce a umožnil investorům investovat do projektů a firem z této dynamicky rostoucí oblasti. První vlaštovkou byla společnost Český ráj outdoor, která díky získaným financím mohla ukočírovat svůj růst během jejich hlavní sezóny.

FinGOOD se ovšem cíleně vyhýbá startupům nebo podnikatelským nápadům v počátečním stadiu, které pro investory znamenají mnohem vyšší riziko.

„Ve většině případů poptávají crowdfundingové financování společnosti, které hledají rychlý, flexibilní a férový způsob financování bez zbytečných průtahů. V roce 2020 se na nás obracely i firmy, které jejich banka nechala ve štychu, přestože jejich byznys model byl léty ověřený a během krize naopak měly možnost díky získaným financím posílit svou tržní pozici,“ doplňuje Endler.

FinGOODu se tak podařilo během tohoto rekordního roku resuscitovat český peer-to-business trh a dostat se k rekordním číslům. Ani v letošním roce nemá v plánu zpomalovat a vytyčil si ambiciózní cíl: profinancovat více než půl miliardy korun.

Největší tuzemská crowdfundingová investice

FinGOOD se rozhodně výzev nebojí. To je případ i momentálně největší tuzemské crowdfundingové akce probíhající na finGOOD.cz.

Společnost Slezskomoravská developerská s.r.o. si na platformu přišla pro úvěrové financování s cílovou částkou 20 milionů korun. Investorům, kteří se na úvěr poskládají, nabízí na oplátku zhodnocení 6 % ročně na 24 měsíců. Celkem si tak investoři rozdělí výnos ve výši 2,4 mil. Kč poměrově podle výše své investice.

Spojení crowdfundingu a developmentu se přímo nabízelo. Investice do nemovitostí je dnes téměř sázka na jistotu. Mnoho investorů však chce nebo může investovat maximálně desítky až stovky tisíc korun. A přesně proto jsme tady.” vysvětluje Vít Hutař, CMO finGOOD.

Jeho slova potvrzuje fakt, že z cílové částky 20 milionů, už je téměř polovina zainvestovaná. Investiční crowdfunding je tedy jednou z možných cest, jak své peníze zhodnotit díky silné poptávce po nemovitostech. Před samotným zveřejněním investiční příležitosti provede platforma pečlivou analýzu rizik. Výsledek tzv. due diligence zpřístupní registrovaným investorům, kteří tak získají maximum informací a mohou se rozhodnout, jestli a jakou částku do projektu investují.

Text nevyjadřuje názor redakce