Buřinka se loni spolu s AMI pustila do neprobádaných vod. Stavební spořitelna vsadila na spolupráci s architekty a vědci. Společně v červnu se sochařem a architektem Michalem Trpákem za 48 hodin vytiskli první český 3D tištěný dům, Prvoka. Projekt si získal velkou pozornost, zmiňují jej média na všech světových kontinentech. Doma i v zahraničí rezonovalo téma ve více než 500 výstupech s dosahem až půl miliardy čtenářů. Podle výzkumu Buřinky projekt bez reklamní podpory zaznamenalo 40 % Čechů. Oceňovanou kampaň vedla agentura AMI Communications a komunikaci na sociálních sítích zajistila firma DotCom.
Sektory stavebnictví a bydlení jsou zatíženy nemalými problémy. Vysoké ceny, dlouhé povolovací procesy, nedostatek kapacit, vše umocněno covidovou pandemií. I proto se Buřinka experiment rozhodla uspíšit. Za půl roku autoři postavili první český 3D tištěný plovoucí dům z betonu. Experimentem chtěli ukázat, že 3D tisk může pružně reagovat na aktuální problémy ve stavebnictví, přivést do oboru inovace, nový zájem do vzdělávání a ve výsledku dostupnější i rychlejší bydlení.
„Tak skvělou odezvu na Prvoka jak u nás, tak v zahraničí jsme opravdu nečekali. Jsme hrdí na to, že jsme stavbu Prvoka mohli umožnit,“ říká Monika Kopřivová ze Stavební spořitelny ČS, Buřinky. „Prvok je organický, na to samé jsme vsadili v komunikaci,“ uvádí Tereza Syslová, account director z AMI Communications, a dodává: „Kampaň jsme stavěli zejména na autenticitě experimentu. Chtěli jsme ukázat problémy, které jsou s technologií spojené, a akcelerovat jejich budoucí vyřešení. Toho jsme dosahovali spoluprací s odborníky, několika vlnami mediální komunikace i produkcí videí.“
Nejvíce diskusí probíhalo na sociálních sítích. „Okolo každé nové technologie samozřejmě bují skepse. Našim úkolem bylo v online komunikaci vzdělávat a vysvětlovat vizi tvůrců. Diskuzi kolem Prvoka jsme motivovali skrz interaktivitu, soutěže a postupné odhalování výhod technologie,“ říká Peter Podolinský z Dotcom.cz.
Prvok v 55 zemích na všech světadílech
Prvok na konci října opustil Střelecký ostrov, kde se zabydlel na dva a půl měsíce. I díky jeho umístění na Vltavě v centru Prahy projekt zaznamenalo 40 % Čechů. Plovoucí dům z 3D tiskárny nastartoval bouřlivou diskuzi se 100 tisíci komentáři a reakcí v online prostředí. „Z naší analýzy proveditelnosti vyplývají další výzvy, které před námi stojí, aby se 3D tisk betonem stal běžnou součástí bydlení. Buřinka se bude i nadále snažit být akcelerátorem v této oblasti,“ uzavírá Monika Kopřivová.
Jako první si bydlení v Prvokovi vyzkoušel Tomáš Černý, který se díky svým 200 naběhaným kilometrům v rámci charitativního běhu Teribear stal jasným vítězem mezi zaměstnanci Buřinky. Výhru si náležitě užil a své dvě noci v Prvokovi hodnotil slovy: „Předčilo to očekávání všemi směry. Dům se mi ani nechtělo opouštět.“ Na dotaz, zda v 3D tisku betonem vidí budoucnost, pohotově zareagoval: „Jsem živým svědkem, že 3D tisk betonem je již současnost.“
Více na www.burinka.cz
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist