Kde se bere ten úspěch jihomoravských firem?

PCH: Je pro to hned několik důvodů. Jednak je tu silná báze univerzit a s nimi i dostatek absolventů technických i jiných škol. To znamená intelektuální potenciál. Nejen technologické firmy tu navíc začaly po transformaci vznikat poměrně brzy. A neskromně si myslím, že třetím důvodem je zdravý inovační ekosystém.

JT: Souhlasím. Právě za Flowmonem stojí zmiňovaný vývoj na univerzitách. Ty jsou základ. Věřím ale, že je tu ještě skrytý obrovský a nevyužitý potenciál a je potřeba, abychom do vzniku firem z univerzitního prostředí investovali ještě více. Také mám pocit, že v Jihomoravském kraji firmy tak nějak drží více pohromadě, pomáhají si, sdílejí své zkušenosti.

Teď máte za sebou úspěšný prodej firmy do amerických rukou. Jak se to celé vlastně seběhlo?

JT: Flowmon jako takový brzy dokončí svůj životní cyklus. Do roka se z nás stane Kemp Czech Republic, protože v listopadu jsme firmu prodali do Ameriky. A důvod to mělo jednoduchý. Podařilo se nám sice vybudovat skvělý byznys v Japonsku, ve střední a východní Evropě, ale nedařilo se nám dlouhodobě dostat se na západ. A bez západních trhů to v IT globálně dělat nejde.

Flowmon vznikl v roce 2007 – kdy jste se vlastně poprvé potkali s JICem?

JT: Tuším, že první kontakty byly už v roce 2005 nebo 2006. S JICem jsme toho prožili hodně, prošli jsme si vlastně téměř vším. Když člověk začne, tak je strašně rád za možnost mít vlastní kancelář. Na konci ale vidím jako naprosto nejdůležitější konzultační programy JICu, možnost potkat se s experty z velkých firem a podívat se s nimi na globální byznys. My jsme prošli od kanceláří přes spolupráci s experty až k podpoře při psaní projektů, vlastně téměř vším, co JIC nabízí. 

Jak vlastně taková konzultační podpora vypadá?

JT: Využili jsme ji několikrát. Ať už řešíte jakékoliv téma – v našem případě třeba marketing, expanzi nebo globalizaci obchodního týmu – tak možnost si takzvaně sáhnout na experty je nesmírně hodnotná. Díky tomu získáte do firmy know-how.

Jsou konzultační služby tím hlavním pilířem práce JICu?

PCH: Dobrá rada, nasměrování, propojení ať už na lidi, kteří jsou schopni pomoct prorazit na mezinárodní trhy nebo nastavit firmu na mezinárodní expanzi, je pro úspěch firmy klíčová. My se opíráme o externí experty, kteří mají bohaté zkušenosti z nejrůznějších oblastí. Mnohem víc teď ale taky klademe důraz na to vytvářet prostředí, ve kterém mohou úspěšné firmy předávat své zkušenosti dalším firmám. Proto máme vlastní komunitu JICplus, v níž firmy mezi sebou pravidelně sdílejí zkušenosti z různých oblastí. A i podle reakcí našich klientů se ukazuje, že je to jeden z nejefektivnějších nástrojů, jak je posouvat dál. Nepochybně je to tedy další klíčový prvek, na kterém chceme do budoucna více stavět.

A co práce s mladými talenty?

PCH: To je další klíčová věc. Je nutné pracovat s mladými lidmi ze středních a vysokých škol. Ročně můžeme jen na úrovni Brna pracovat až s padesáti tisíci studenty. A to je obrovský reservoár lidí, které můžeme nadchnout a říct jim: Pojď podnikat, protože tím máš skvělou možnost velmi efektivně měnit svět.

JT: Doplním, že my rádi na pozvání JICu chodíme na univerzity sdílet náš příběh a inspirovat studenty k tomu, že to nemusí končit tím, že po škole nastoupí do velké firmy na německé burze, ale že můžou založit něco zajímavého vlastního s globálním potenciálem.

 

Nechte se inspirovat úspěšným příběhem Flowmon Networks v magazínu JICu

 

Text nevyjadřuje názor redakce