Společnost Procter & Gamble, která je jedním z největších producentů spotřebního zboží na světě, si během pandemie všimla několika nových trendů ze strany spotřebitelů. Gabriel Makki, viceprezident pro obchod P&G ve střední Evropě, popisuje první změny: „V první řadě vzrostl zájem o kvalitní a vysoce funkční výrobky, ve druhé řadě sílily požadavky na ekologické chování firmy a v neposlední řadě vzrostly také tržby z online prodeje. Vzhledem ke vzrůstajícím nárokům na kvalitu výrobků spustila společnost Procter & Gamble inovační program, v rámci kterého změnila složení hned několika výrobků – například těch na mytí nádobí či praní. Inovované produkty jsou také více hygienické a disponují vyšší účinností a výkonem.“

Gabriel Makki podotýká, že na rozdíl od jiných sektorů nemusel drogistický koncern P&G propouštět své zaměstnance – ba naopak musel dokonce přijmout nové pracovní síly, které zastoupily jak zaměstnance v karanténě, tak pomohly v době vyššího prodeje. Gabriel Makki upřesňuje: „Ve druhé polovině roku se naše celosvětové tržby zvýšily o 8 procent, tedy více než v předchozích letech.“ Tržby ale nevzrostly napříč celým spektrem drogistických produktů – růst se týkal zejména přípravků na mytí nádobí a také pracích a čisticích prostředků. „Obecně tedy vidíme nárůst prodeje u produktů, které lidem pomáhají udržovat domácnosti čisté a hygienické“ dodává Gabriel Makki.

Sníženou poptávku lze naopak zaznamenat například v kategorii holicích strojků nebo šamponů. Souvisí to se změnou spotřebitelského chování při práci z domova a nižším množstvím společenských akcí a sportovních aktivit. Gabriel Makki však očekává, že po pandemii se prodej těchto produktů opět vrátí na standardní čísla. Cílem společnosti Procter & Gamble je zvyšovat svůj podíl v těchto kategoriích a zvýšit tempo růstu prodejů u těch produktů, které během pandemie zaznamenaly nižší procenta růstu prodeje než v minulých letech.

Dalším trendem je online nakupování. Spotřebitelé během pandemie více nakupovali v lokálních obchodech a online přes internet.  Díky možnosti nákupu online eliminovali zdravotní rizika, která s sebou nesly časté návštěvy obchodních center a přeplněných supermarketů. Gabriel Makki dodává: „Například v Evropě se prodej pomocí online eshopů zvedl o 50 % oproti loňsku a tento trend přinesl i mnoho změn v logistice – v továrnách se zrychlily výrobní procesy, aby se zajistilo rychlé dodání produktů přímo ke spotřebitelům. Tržby lokálních obchodů vzrostly zhruba o 10 % a tržby z online prodeje dokonce až o 70 % na celém světě. Proto jsme museli reorganizovat některé naše marketingové, obchodní a doručovací operace, abychom dodali více produktů v menším množství na více míst.“

Udržitelnost je v neposlední řadě také dalším stěžejním trendem, který začal již před pandemií, ale sílí i nadále. Společnost Procter & Gamble se snaží tlaku ze strany spotřebitelů vyhovět co nejrychleji, a proto se rozhodla do roku 2030 snížit emise o celých 50 %. V Evropě by tohoto cíle chtěla dosáhnout ještě dříve. Také provoz všech evropských továren a distribučních center od letošního roku funguje z obnovitelných zdrojů, které se v roce 2020 představovaly celých 90 % spotřebovaných energií. Dalším ekologickým krokem je zvyšování recyklovaného plastu v lahvích – ty mají být do roku 2030 plně recyklovatelné nebo znovu použitelné. Ekologičtější budoucnosti by měly přispět také inovativní produkty bez obsahu vody, takzvaná technologie suché koncentrace EC30. Produkt je pak funkční v kombinaci s vodou, kterou během používání produktu použije sám spotřebitel (např.: šampony v kostkách či pucích). Gabriel Makki předpovídá: „V technologii suché koncentrace vidím obrovský potenciál, protože produkt zabere mnohem méně místa, takže lze ušetřit miliony tun obalů a také to výrazně sníží dopravní náklady. Ve společnosti Procter & Gamble si nevybíráme mezi ziskem a ekologií, ale usilujeme o to, aby tyto dvě věci šly ruku v ruce a stejně tak ekonomické a ekologické chování našich spotřebitelů se musí navzájem doplňovat – náš obchodní model by nebyl udržitelný a úplný, pokud by poskytoval pěti miliardám spotřebitelů po celém světě produkty, které mají zlepšovat jejich životy, aniž by bral v potaz vliv těchto produktů na životní prostředí, ve kterém tito spotřebitelé žijí.“

Gabriel Makki
Gabriel Makki
Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist