Naše protože, to je název kampaně společnosti McDonald’s, která nabádá k udržitelnému přístupu k planetě Zemi. A právě její součástí jsou i dva originální filmy nesoucí název Mycophyta a Parametric.
Mycophyta: houba, která spasí svět
Tak trochu apokalyptická je vize budoucnosti absolventa UMPRUM Tomáše Rachunka. Opírá se o hlenky, jednobuněčné eukaryotické organismy, který žijí na pomezí hub a protistů. Rachunka hlenky dlouhodobě fascinují, právě proto je vsadil do svého příběhu, který popisuje jeho vizi budoucnost, kde jediným řešením pro přežití lidské rasy je právě mutualistická symbióza hub a člověka. Podobnou symbiózu v přírodě ostatně můžeme nalézt už nyní, a to mezi rostlinami a mykorhizními houbami, které prorůstají kořeny rostlin a pomáhají jim s příjmem nedostupných živin a vody, chrání je před patogeny a vytváří obrovské propojené sítě.
MYCOPHYTA | Budoucnost životního prostředí od UMPRUM & McDonalds

Automat přesně na míru
Automat, který připraví jídlo přímo na míru potřebám každého člověka, to je motiv Terezie Lexové, z něhož vznikl námět a scénář filmu Parametric. V rámci kreativního tvoření se Lexová zaměřila na podobu chuti. Inspiraci našla v nápojových a jídelních automatech, které budou, dle její vize, v budoucnu schopné připravovat jídlo přesně na míru co se poměru chuti, tvaru, barvy a konzistence týče. Její vize budoucnosti stojí na strojích, které na základě matematiky a parametrických rovnic generujících jídlo dlepožadované chuti, které bude vždy vypadat tak, jak ve skutečnosti chutná.“ V konečném důsledku je tak můj koncept hodně o vizualizaci chutí, bezobalovost je pak další přidanou hodnotou,“ vysvětluje Terezie Lexová.
PARAMETRIC | Budoucnost fastfoodu od UMPRUM & McDonalds

Protože budoucnost tvoříme již dnes
Práci studentů zaštítila nejenom Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, ale i designér Michal Froněk, který byl studentům, coby vedoucí Ateliéru, rádcem a dohlížel na tvůrčí procesy. „Spolupracím s komerčními subjekty se naše škola nebrání, právě naopak. Spojování uměleckého a průmyslového světa s komerční sférou je zajímavým tvůrčím procesem, který může našim studentům hodně dát,“ říká Michal Froněk, vedoucí Ateliéru produktového designu na UMPRUM, a dodává „Je skvělé, když vidíte, jak akademická sféra může ovlivnit tu komerční a korporátní. V případě této spolupráce se navíc jednalo o zajímavý tvůrčí proces, protože zadání bylo možné různě ohýbat a přizpůsobovat.“ Do projektu se zapojila také společnost Amazing Company, která pod kreativním vedením Ondřeje Šorma, producentky Petry Ondřejkové a ve spolupráci s Jakubem Jiráskem, vytvořila konkrétní náměty filmového zpracování a scénáře obou krátkých filmů. Právě Jakub Jirásek, absolvent FAMU, se postaral o režii, návrhy kostýmů pochází z dílny Jakuba Polanky. Jak už bylo řečeno, podnět pro vznik krátkých filmů Mycophyta a Parametric dala společnost McDonald’s, která jejich vznik financovala. Ačkoliv původně měly filmy světlo světa spatřit již dříve, až nyní v létě je může veřejnost shlédnout. Společnost McDonald’s prosazuje udržitelnost desítky let, jídlo servíruje v obalech z recyklovaného a certifikovaného papíru, za zákazníky i dodavatele dlouhodobě třídí odpad, plastové nádobí, brčka a příbory nahradila papírovými a dřevěnými.
MYCOPHYTA | Budoucnost životního prostředí od UMPRUM & McDonalds

PARAMETRIC | Budoucnost fastfoodu od UMPRUM & McDonalds

Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist