Naše protože, to je název kampaně společnosti McDonald’s, která nabádá k udržitelnému přístupu k planetě Zemi. A právě její součástí jsou i dva originální filmy nesoucí název Mycophyta a Parametric.

Mycophyta: houba, která spasí svět

Tak trochu apokalyptická je vize budoucnosti absolventa UMPRUM Tomáše Rachunka. Opírá se o hlenky, jednobuněčné eukaryotické organismy, který žijí na pomezí hub a protistů. Rachunka hlenky dlouhodobě fascinují, právě proto je vsadil do svého příběhu, který popisuje jeho vizi budoucnost, kde jediným řešením pro přežití lidské rasy je právě mutualistická symbióza hub a člověka. Podobnou symbiózu v přírodě ostatně můžeme nalézt už nyní, a to mezi rostlinami a mykorhizními houbami, které prorůstají kořeny rostlin a pomáhají jim s příjmem nedostupných živin a vody, chrání je před patogeny a vytváří obrovské propojené sítě.

MYCOPHYTA | Budoucnost životního prostředí od UMPRUM & McDonalds

 

Automat přesně na míru

Automat, který připraví jídlo přímo na míru potřebám každého člověka, to je motiv Terezie Lexové, z něhož vznikl námět a scénář filmu Parametric. V rámci kreativního tvoření se Lexová zaměřila na podobu chuti.  Inspiraci našla v nápojových a jídelních automatech, které budou, dle její vize, v budoucnu schopné připravovat jídlo přesně na míru co se poměru chuti, tvaru, barvy a konzistence týče. Její vize budoucnosti stojí na strojích, které na základě matematiky a parametrických rovnic generujících jídlo dlepožadované chuti, které bude vždy vypadat tak, jak ve skutečnosti chutná.“ V konečném důsledku je tak můj koncept hodně o vizualizaci chutí, bezobalovost je pak další přidanou hodnotou,“ vysvětluje Terezie Lexová.

PARAMETRIC | Budoucnost fastfoodu od UMPRUM & McDonalds

 

Protože budoucnost tvoříme již dnes

Práci studentů zaštítila nejenom Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, ale i designér Michal Froněk, který byl studentům, coby vedoucí Ateliéru, rádcem a dohlížel na tvůrčí procesy. „Spolupracím s komerčními subjekty se naše škola nebrání, právě naopak. Spojování uměleckého a průmyslového světa s komerční sférou je zajímavým tvůrčím procesem, který může našim studentům hodně dát,“ říká Michal Froněk, vedoucí Ateliéru produktového designu na UMPRUM, a dodává „Je skvělé, když vidíte, jak akademická sféra může ovlivnit tu komerční a korporátní. V případě této spolupráce se navíc jednalo o zajímavý tvůrčí proces, protože zadání bylo možné různě ohýbat a přizpůsobovat.“ Do projektu se zapojila také společnost Amazing Company, která pod kreativním vedením Ondřeje Šorma, producentky Petry Ondřejkové a ve spolupráci s Jakubem Jiráskem, vytvořila konkrétní náměty filmového zpracování a scénáře obou krátkých filmů. Právě Jakub Jirásek, absolvent FAMU, se postaral o režii, návrhy kostýmů pochází z dílny Jakuba Polanky. Jak už bylo řečeno, podnět pro vznik krátkých filmů Mycophyta a Parametric dala společnost McDonald’s, která jejich vznik financovala. Ačkoliv původně měly filmy světlo světa spatřit již dříve, až nyní v létě je může veřejnost shlédnout. Společnost McDonald’s prosazuje udržitelnost desítky let, jídlo servíruje v obalech z recyklovaného a certifikovaného papíru, za zákazníky i dodavatele dlouhodobě třídí odpad, plastové nádobí, brčka a příbory nahradila papírovými a dřevěnými.  

MYCOPHYTA | Budoucnost životního prostředí od UMPRUM & McDonalds

PARAMETRIC | Budoucnost fastfoodu od UMPRUM & McDonalds

Text nevyjadřuje názor redakce