Například v resortu ministerstva životního prostředí je dnes v provozu 81 automobilů s alternativním pohonem, tedy elektroaut, hybridů, vozidel na LPG a CNG. Letos by podle plánu nákupů mělo přibýt dalších 37 hybridů a tři elektromobily. „Ministerstvo životního prostředí bude pokračovat ve strategii obnovy vozového parku ve smyslu vládního usnesení, a to s maximálním zastoupením nízkoemisních vozidel vzhledem k účelu jejích využití. Zatím poslední obnova vozového parku bude ukončena v roce 2022, kdy resort dosáhne 25 procent vozidel s alternativním pohonem,“ uvedla mluvčí úřadu Petra Roubíčková.

Veřejná správa jako budoucí premiant

Usnesení vlády je provizoriem, které do Česka přenáší evropskou směrnici o čistých vozidlech do doby, než bude přijat příslušný zákon v parlamentu. Ministerstvo podle Roubíčkové v návaznosti na nová pravidla chystá také rozšíření dotací na vozidla s alternativními pohony i pro instituce státní správy. Zatím si mohli 100 milionů ročně na tento účel rozebrat obce, kraje, veřejné vysoké školy nebo výzkumné organizace.

S alternativními pohony ve svém vozovém parku nezůstává v nedbalkách ani pomyslný protipól ministerstva životního prostředí, tedy ministerstvo průmyslu a obchodu. Samotný úřad má dnes 20 vozidel, z toho čtyři elektromobily. Vozový park celého resortu, tedy včetně podřízených organizací, čítá 349 vozidel, z toho 17 elektromobilů, 10 vozidel na stlačený zemní plyn a jeden hybrid. „I nadále budeme usiloval v maximální možné míře o zavádění vozidel s alternativním pohonem tak, abychom plnili nařízení vlády,“ říká k budoucím nákupům mluvčí ministerstva David Hluštík.

„Tlak na elektrifikaci flotil veřejné správy je logický, byť v případě samospráv, tedy obcí a krajů, má vládní usnesení pouze formu doporučení. Jestliže Evropská unie prosazuje ekologičtější dopravu, státní instituce by v tom měly být lídry,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel. 

Vládní usnesení přitom prostou aritmetikou skutečně míří k tomu, že se veřejná správa stane s bezmála 30procentním podílem nízkoemisních aut v Česku premiantem. Prognóza pro celý tuzemský automobilový park totiž předpovídá ve středním scénáři zhruba osm procent čistě bateriových elektromobilů v roce 2030. Otázkou je podíl hybridů, které tvořily ke konci loňského roku zhruba čtvrtinu aut do zásuvky na českých silnicích. Pokud by to tak zůstalo, celkový podíl elektroaut v Česku by v roce 2030 mohl činit něco přes deset procent.

Kdo jiný než my, aneb první vlaštovka v Brandýse

„Kdo jiný by měl být tím lídrem a prozkoumávat cesty než veřejný sektor. Už proto, že se v rámci něj skládají všichni,“ shoduje se se Synkem radní Brandýsa nad Labem – Staré Boleslavi Petr Soukup. Dvacetitisícové souměstí nedávno podepsalo objednávku na první elektromobil – užitkový vůz pro technické služby města. „Protože denní nájezd automobilu, který obstarává rozvoz dopravních značek, sekání trávy nebo správu městských objektů, je zanedbatelný, rozhodli jsme se to zkusit. Pořizovací cena je zhruba 1,2 milionu, od státu dostaneme dotaci 400 tisíc korun,“ vypočítává Soukup. A dodává, že menší elektrický vůz by si zasloužila i městská pečovatelská služba, která zatím třeba obědy po rajonu města rozváží dieselovou dodávkou.

Město také podporuje infrastrukturu pro elektromobilitu, když spolupracuje s energetickou společností E.ON na výstavbě dobíjecích stanic ve svém katastru. „Jednu rychlodobíječku jsme umístili u naší nové, technologiemi nabité školky. Tam jsme pořídili i pomalou dobíječku pro vůz technických služeb,“ říká Soukup. 

Vlastní dobíjení je další stránkou elektromobility, které je třeba se věnovat, pokud chce veřejná správa těžit z nízkých provozních nákladů elektroaut. Zmíněná ministerstva průmyslu a životního prostředí to podle svých mluvčích řeší instalací nástěnných dobíječek, takzvaných wallboxů. „Větší flotily elektroaut už budou pro efektivní provoz vyžadovat promyšlenou dobíjecí infrastrukturu, ideálně pod kontrolou chytrého řídícího systému,“ říká Synek z Unicornu.

Komerční článek

Text nevyjadřuje názor redakce