Jake&James letos oslavil 10 let od svého založení a podle Jakuba se v mnohém odlišuje od konkurence. Jak sám říká, naprosto zásadní je pro něj kvalita a komplexnost poskytovaných služeb, dává si ale také velmi záležet na atmosféře uvnitř firmy a dbá na work-life balance svých zaměstnanců. Bez jednoho ani druhého podle něj nelze vybudovat úspěšnou firmu. To, že během celého rozhovoru nikdy nemluvil pouze za sebe, ale vždy jménem celé firmy a týmu, jen dokazuje pravdivost jeho slov.

Jaké byly Vaše začátky a jak se za 10 let změnilo portfolio Vašich služeb?

Na začátku jsme se věnovali prodeji ready-made společností a poskytovali jsme firmám sídla. Tato služba je ideální především pro ty, kteří se chtějí věnovat hlavně svému oboru podnikání, nikoli administrativě. Pro nás jsou naopak tyto úkony denním chlebem a dokážeme vše vyřídit velmi rychle, tedy s časovou a finanční úsporou.

Začátky firmy byly samozřejmě těžké, ale nás hnala touha se někam posunout, proto jsme spoustu věcí řešili s lehkostí a do všeho se vrhali po hlavě. Po 10 letech v tomto oboru jsem určitě klidnější a rozvážnější. Během té doby jsme si vybudovali přední postavení a troufám si říci, že se řadíme mezi největší poskytovatele služeb pro podnikatele v rámci zakládání firem a prodeje ready-made společností. Od roku 2013 nabízíme také služby v oblasti účetnictví, kde je konkurence opravdu vysoká a rádi bychom v tomto segmentu posílili své postavení na trhu.

Jaké portfolio zákazníků máte? Uměl byste je popsat?

Naši klienti by se dali rozdělit do třech hlavních skupin. Jednak jsou to klienti, kteří znají hodnotu svého času a rádi se na nás obrátí s požadavkem na vyřízení administrativy. Dalšími klienty jsou lidé, kteří tomuto segmentu příliš nerozumí a raději se obrátí na specialisty. Poslední velká skupina jsou cizinci, kteří přichází podnikat do Čech, ale neznají místní poměry. Ti pak hledají spolehlivého partnera, který ví, jak to zde funguje, mluví česky a pomůže jim nastartovat byznys. Od roku 2013 jsme naše služby poskytli podnikatelům zhruba z 62 zemí po celém světě.

Co považujete za dosavadní největší úspěch firmy?

Za největší úspěch považuji to, jaký kolektiv se nám podařilo vybudovat. Na své kolegy se mohu spolehnout. Naše pracovní prostředí je opravdu přátelské, umíme se spolu zasmát. Jde to znát třeba při pohovorech, kdy od uchazečů často slýchám, že takto příjemné prostředí nebývá standard. Druhým velkým úspěchem je to, že se nám podařilo v poměrně velké konkurenci etablovat a dynamika našeho růstu je velmi příjemná. I přes problémy v loňském roce se nám stále daří růst, letos je to o 30 % oproti roku 2020. I v loňském roce se nám ale podařilo zvládnout ekonomické šoky spojené s pandemií celkem obstojně s mírným růstem.

Aplikujete ve Vaší firmě nějaký konkrétní přístup k zaměstnancům?

Jednou z klíčových hodnot naší společnosti je work-life balance. Snažím se kolegy nepřetěžovat, nemám totiž rád fluktuaci a snažím se jí maximálně vyhnout. Mým cílem je, aby zde moji kolegové chtěli pracovat a byli spokojeni se svým pracovním prostředím, proto kladu důraz na to, aby měli pouze tolik práce, kolik jsou schopni zvládnout. Také je pro mě důležité, aby moje kolegy práce bavila svým obsahem a pestrostí.

Na jakých projektech v současné chvíli pracujete a jaké máte plány máte do budoucna?

Jedním ze současných projektů je rozšíření účetního týmu, kde bych rád zajistil jejich vzájemnou zastupitelnost, a tím také vyšší pestrost znalostí a zkušeností v oblasti účetních postupů, daňových zákonů a podobně. Když máte v týmu více odborníků, není logicky třeba nějaké téma složitě studovat, ale můžete se obrátit na kolegu, který vám rychle odpoví. To je za mě velká přidaná hodnota. Náš účetní tým se již rozrostl na 10 členů, což je za mě už velmi dostačující s ohledem na možnost rychlého poskytnutí informace klientům. Nicméně stále je zde prostor pro rozvoj. Rád bych, aby naši klienti mohli co nejvíce čerpat z našich poznatků a my jim mohli v krátkém časovém horizontu odpovědět na jejich dotazy.

Je něco, co byste při pohledu zpět do minulosti ve své práci udělal jinak?

To je těžká otázka. Samozřejmě že člověk by chtěl změnit spoustu věcí, které neprobíhaly tak, jak si přál. Na druhou stranu tím, že se věci děly nějakým způsobem, jsem získal zkušenosti, za které jsem nyní rád. V roce 2015, kdy jsem rozpustil velkou část týmu, se i můj společník rozhodl z firmy odejít. Bylo to pro mě velmi těžké období. Díky těmto změnám, které se tehdy udály, je ale Jake&James tam, kde je, má silnou pozici mezi konkurencí a celkově se firmě daří. A s mým bývalým společníkem si dnes zajdeme občas na pivo.

Jak to během pandemie vypadalo ve Vašem segmentu služeb?

Zpočátku jsme paradoxně cítili úlevu. Zmírnil se pracovní nápor, nemuseli jsme se účastnit tak velkého počtu schůzek a nebyla taková poptávka po našich službách. Spousta mých pracovníků to ocenila jako příjemnou dovolenou, protože tehdy ještě ve společnosti nepřevažoval strach a napětí. Na začátku roku 2020 naše firma navíc stále rostla, výsledky v březnu 2020 byly v porovnání s březnem 2019 lepší, přičemž jsme v polovině března do jisté míry přestali kvůli lockdownu pracovat. To se ale odrazilo na výsledcích v dubnu, kdy jsme zničehonic byli na polovičních číslech. Měli jsme ale štěstí, že pracujeme v oboru, který nebyl tolik zasažen. Účetnictví tvoří jednu třetinu našeho byznysu a je to oblast, kde se nijak nepřerušily aktivity. Někteří klienti sice opravdu ukončili svoje podnikání, ale spousta jiných klientů naopak začala být úspěšná, takže v průměru to pro nás nebyla velká změna. Vzhledem k tomu, že se stále generovala poptávka po našich službách, byl zbytek roku 2020 z našeho pohledu vyvážený, a nakonec jsme skončili s mírným růstem. Pomohlo nám také to, že jsme byli připraveni na digitalizaci našeho pracovního procesu a na systém home-officů. Moji kolegové mohli pohodlně pracovat z domova skrze připojení na vzdálené ploše. K tomu jsme zajistili distribuci monitorů, aby naši účetní měli pro práci co nejlepší podmínky.

Jaký byl vývoj v letošním roce? Co očekáváte v příštím roce?

Nám se velmi vyplatilo, že jsme letos v březnu a dubnu pokračovali v reklamě a v marketingových aktivitách, které jsme tou dobou už měli spuštěné. Řekl bych, že to není ani o trhu, jako spíše o tom, že se celkově snažíme hodně investovat do růstu a do týmu. Stále přibíráme nové kolegy, neustále hledáme šikovné účetní. To nám následně generuje více zákazníků a dostatek pracovní náplně.

V jaké pozici vidíte společnost Jake&James Accounting třeba za pět let?

Za posledních 5 let se nám podařilo zdvojnásobit a myslím, že stejný nárůst by mohl být i v budoucnu. S týmem bych ale rád udržoval osobní vztah, což je podle mého názoru možné do maximálního počtu 30 zaměstnanců. Moje vize růstu firmy se pohybuje někde na této hranici.

Co Vás odlišuje od konkurence? V čem vidíte Vaši největší výhodu oproti konkurenci?

Za mě je to kvalita týmu, který tady máme. Dbáme na to, aby moji kolegové měli potřebné zkušenosti. Je pro nás zásadní zákaznická spokojenost. Chceme, aby od nás klient odcházel spokojený a dostala se mu přesně ta služba nebo informace, kterou poptával. Věřím, že přesně toto se i daří, naši zákazníci se k nám vrací v nemalém počtu.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist