Velikost ekonomiky tvůrců obsahu, mezi které patří influenceři, blogeři, kurátoři nebo fotografové, ale i softwarové a finanční nástroje, které tvůrcům pomáhají s tvorbou a distribucí obsahu, vzrostla během pěti let1 téměř šestkrát, z 1,7 miliardy na 9,7 miliardy dolarů, přibližně 210,3 miliardy korun. To je samo o sobě dostatečným důvodem, abychom prozkoumali, proč jsou tvůrci pro značky důležití, a pochopili, jak s nimi mohou firmy spolupracovat.
Lidé nechodí na sociální sítě pouze s cílem nakupovat. Rádi se na nich baví, zapojují se do různých témat, nechávají se inspirovat a během toho objevují nové značky a produkty.
Celý proces je vlastně cesta a tvůrci obsahu slouží uživatelům jako průvodci obtížným terénem.
Proč tvůrci přitahují zákazníky?
Je omyl si myslet, že uživatele sociálních sítí přitahuje sláva nebo úspěch tvůrců. Ve skutečnosti je klíčová originalita, s jakou tvůrci obsah vytváří. Od technologických recenzentů, cestovatelů až po automobilové nadšence. Na tvůrcích obsahu nás baví jejich osobnost a inspirující pohled na svět.

Jak najít hodnotu pro byznys?
Lidé tvůrcům věří! Přibližně 63 % lidí ve věku 18-34 let říká, že více věří tomu, co o značce nebo produktu říká tvůrce, než tomu, co o sobě říká značka sama2. Tvůrci jsou tak pro zákazníky průvodci a vytvářejí potřebnou šuškandu, která nám pomáhá při rozhodování, po jaké značce nebo produktu sáhneme.
Z vlastní praxe uvedu jeden konkrétní příklad. Na základě příspěvku a ukázky jednoho automobilového vlogera jsem se nedávno začal zajímat o elektromobil.
Firmy a tvůrci mohou spolupracovat
Víme už tedy, proč tvůrci na ostatní uživatele působí jako tzv. opinion leaders. Jak ale mohou firmy marketingově z takové spolupráce těžit?
Klíčem je storytelling, tedy vyprávění příběhů. Obsah vytvořený samotnými značkami si musí své místo v obsahovém kanálu sítí zasloužit. Musí být poutavý, zábavný a relevnatní. Firmy musí hledat takové tvůrce obsahu, kteří jsou schopni odvyprávět příběh ve prospěch konkrétní značky.
Data ukazují, že 82 % lidí by vyzkoušelo, koupilo nebo doporučilo značku, pokud na sociálních sítích prezentuje „inspirativní”3 obsah. Nestačí se spoléhat na tvůrcovu slávu, angažovanost jeho publika nebo na jeho důvěryhodnost. Jde především o to, jak tvůrce sdělení podává. Úspěch vždy slaví nápaditá forma a obsah. V naši nedávné interní studii zkoumající více než 160 reklamních kampaní zaměřených na prodej zboží jsme zjistili, že reklamy, které zábavnou formou vyprávěly příběhy produktů, častěji přiměly zákazníky ke konverzi4.
Partnerství firem s tvůrci nabízí jiné možnosti než sponzorované kampaně či organický dosah firemních příspěvků. Spolupráce značek s tvůrci musí být vždy autentická, jen tak dosáhne úspěchu. Pokud jsou toho tvůrci schopni, jejich příspěvky pak mají v průměru o 67 % větší vliv na pozitivní vnímání značky než v případě spolupráce s tvůrcem, který je jen oblíbený a sympatický5.
Značky by tvůrce neměly považovat za prodlouženou ruku svých kampaní. Vzájemná spolupráce pak ztrácí svou superschopnost - autenticitu. Síla tvůrců spočívá v tom, že jejich hlas a postoj nejsou napodobeniny jiného formátu reklam. Je třeba však mít na paměti, že podobně jako reklama, obsah komunikovaný tvůrci by měl splňovat konkrétní cíle - budovat o značce povědomí, její oblíbenost a podpořit zákazníkovo nákupní rozhodnutí. Jasně definované cíle spolupráce pomohou při tvorbě sdělení a lépe změří výsledky a hodnotu, kterou značce kooperace přinese.
Jak najít správného tvůrce?
Neexistuje jednoduchý recept, jak najít pro spolupráci správného tvůrce. Je ale několik způsobů, jak nad volbou přemýšlet.

Nejčastější možnost je hledat partnera v rámci svého odvětví. Pokud jste například kosmetická značka, můžete chtít spolupracovat s člověkem, který se věnuje péči o pleť. Když jste firma působící v herním průmyslu, budete hledat partnera, který se v herním prostředí pohybuje. Tento druh spolupráce dobře funguje u produktů, které těží z odborných znalostí daného tvůrce, protože o něm dokáže autenticky hovořit, to vám může zvýšit prodej vašeho produktu nebo služby, kterou nabízíte.
Hledání tvůrce pro spolupráci se nemusí omezovat pouze na obor, ve kterém působíte. Druhou možností je tvůrce obsahu, se kterým mohou vaši zákazníci sdílet stejné zájmy a hodnoty jako lidé, kteří vámi vybraného tvůrce sledují. Pokud například poskytujete služby v oblasti tisku fotografií, mohl by pro vás být vhodný partner se zkušenostmi v interiérovém designu. Podobná forma spolupráce bude pro vaši značku relevantní a zajistí vám oslovení nových zákaznických skupin.
Poslední cestou je spolupráce s lidmi z umělecké branže. Tento přístup vytváří často nejkreativnější výsledky. Představte si, že by výrobce piva spolupracoval s graffiti umělcem nebo že by výrobce obuvi vytvořil model společně s drag queen. Spolupráce založené na umělcově kreativitě mohou vaši značku posunout novým směrem, proto jsou vhodnou možností k budování image značky - i zvýšení prodeje.
Svět influencerů se neustále rozšiřuje. Předpokládá se, že jen v letošním roce vzroste o 4,1 miliardy dolarů1, zhruba 88,9 miliardy korun. Staňte se součástí tohoto kreativního světa a objevte nové možnosti. Právě teď nastal čas najít tvůrce, kteří pomohou posílit vaši značku a dostanou vaše produkty k novým zákazníkům.
Zdroje
- Influencer Marketing v roce 2021. Benchmark Report, srpen 2021 https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-benchmark-report-2021/2019-20 Edelman Trust Barometer Special Report: In Brands We Trust.
- Celosvětový výzkum konzumace médií, Ipsos Marketing, listopad 2020.
- Výzkum Facebooku provedený společností Kantar (online studie 15 003 respondentů ve věku 18+, v USA, Velké Británii, Německu, Koreji a Brazílii, Q4 2019.
- Údaje Facebooku z auditu 160 instagramových reklamních kampaní provedeného společností Creative Shop, které obsahovaly reklamy s nejlepším a nejhorším výkonem podle skóre Gamma* ve všech regionech, prosinec 2020 - březen 2021) * Facebook Gamma Score.
- Průzkumy spotřebitelského sentimentu provedené na vzorku 3 871 respondentů, kteří viděli reklamy se značkovým obsahem na Facebooku, 2018-2019.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist