Úspěšně se jí daří prosadit se vedle světových gigantů v oblasti elektromobily a bateriového byznysu. Čeho InoBat Auto již dosáhla a jaké jsou její plány do budoucnosti? I na to jsme se zeptali Mariána Bočeka, CEO společnosti InoBat Auto, a také legendy automobilového světa Andyho Palmera, který je také součástí společnosti.

Firma InoBat Auto byla založena teprve nedávno, koncem roku 2019. Na trhu se velmi rychle zorientovala a brzy se stala úspěšnou. Již na začátku roku 2020 získala investici od českého giganta ČEZ, pokračovala spoluprací s Wildcat Discovery Technologies, představila svůj první prototyp baterie. V roce 2021 se InoBat Auto stala součástí projektu Evropské komise IPCEI EuBatIn, podepsala rámcovou dohodu s prvním zákazníkem (české autobusy SOR), zahájila přestavbu R&D centra a pilotní linky ve Voderadech, úspěšně otestovala první baterie a získala další investice či partnerství. Nedávno společnost oznámila i nové investiční dohody s giganty Ideanomics, Amara Raja či Rio Tinto. V lednu 2022 získala firma InoBat Auto podporu také od International Finance Corporation (IFC), která je součástí Světové banky.

OKÉNKO MARIÁN BOČEK 

Marián Boček

 

  • MYSLÍTE SI, ŽE INOBAT AUTO MŮŽE SVOU VIZÍ A PRODUKTY KONKUROVAT VE SVĚTĚ?

Jsem hrdý na to, co jsme dokázali. Od první myšlenky, nápadů a prezentací jsme rychle přešli k výrobě prvních prototypů produktu, získali své zákazníky, rozšířili výrobu a stali se ekonomicky úspěšní. Náš přístup dokázal spojit vlády, Evropskou komisi i investory z několika kontinentů. Přejeme si, aby se Voderady staly centrem byznysu, umíme zde totiž zastřešit celý řetězec potřebný pro tento obor, budeme tak moci ve světě prohlásit, že jsme jeho průkopníky.

  • JAK JE NA TOM INOBAT AUTO AKTUÁLNĚ S INVESTICEMI? POTŘEBUJE DALŠÍ FINANCOVÁNÍ?

O tom, že InoBat Auto může sklidit celosvětový úspěch, svědčí i to, že se nám podařilo za krátkou dobu zaujmout největší hráče na světě a nasbírat cca 90 milionů externího kapitálu. Zároveň již nyní evidujeme zájem dalších velkých firem.

  • NEDÁVNO JSTE OZNÁMILI SPOLUPRÁCI SE SVĚTOVOU BANKOU. O CO BANKY PROJEVUJÍ ZÁJEM A CO TO ZNAMENÁ PRO VAŠI SPOLEČNOST?

Tím, že už máme produkt v pokročilém vývoji i s prvním odběratelem, začínáme se bavit také s bankami. Zájem mají zejména o financování expanze R&D centra ve Voderadech a jeho směřování k vybudování velké továrny. To nám umožní dosáhnout toho, aby se Voderady staly významným R&D centrem v Evropě, které integruje vědu a výzkum s výrobou.

OKÉNKO ANDY PALMER 

Andy Palmer

 

  • INOBAT SE ZAMĚŘUJE NA SPECIALIZOVANÝ SEGMENT ZÁKAZNÍKŮ. CO TO ZNAMENÁ V PRAXI A AJKÝ JE ROZDÍL MEZI VAŠÍ FIRMOU A KONKURENCÍ?

Specializovaní výrobci OEM představují tzv. long tail trh, rychle rostoucí segment. Tito OEM výrobci však nemusí být schopni efektivně získávat takové bateriové články, které jsou specifické pro jejich náročné požadavky a menší objem. A právě na tyto nedostatečně zásobované specializované segmenty OEM se zaměřuje InoBat Auto. Konkrétně na vysoce výkonná auta, letadla a užitková vozidla, na rozdíl od zaměření se na velkovýrobu článků jen pro jeden typ vozidel.

  • PROČ JSTE SE ROZHODL PŘIPOJIT KE SPOLEČNOSTI INOBAT AUTO?

Po odchodu z Aston Martin mě oslovilo mnoho firem. Chtěl jsem však pracovat ve společnosti, která chce dosáhnout nulových emisí. Na InoBat Auto se mi líbila ambicióznost, originalita a to, že jde o evropský subjekt, který si uvědomuje potřebu vlastního duševního vlastnictví.

  • V ČEM VIDÍTE NEJVĚTŠÍ POTENCIÁL FIRMY INOBAT AUTO? MŮŽE SE OPRAVDU STÁT CENTREM BYZNYSU NEJEN PRO SLOVENSKO?

InoBat Auto má potenciál vyplnit mezeru na trhu svojí chemií baterií, kterou umí přizpůsobit potřebám zákazníka. Dnes se výrobci soustřeďují na sjednocování chemických látek. InoBat Auto se ale zaměřuje také na hustotu energie baterií, díky čemuž umí nabídnout baterie na míru pro klasické automobily, ale i jiné vozy. Slovensko může být hrdé na tento nový byznys. Díky společnosti InoBat Auto má šanci prosadit se v nové generaci automobilového inženýrství a technologií.

 

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist