Lidé mají vrozenou potřebu objevovat a prozkoumávat nové příležitosti za hranicemi jim dosud známého. Žene je zvědavost. A hranicemi nejsou myšlené jen ty intelektuální, které se překračují dobrým nápadem, ale také ty mezistátní, jež se v dnešní době překonávají jedním kliknutím myši nebo dotykem palce na platformách Facebook nebo Instagram od společnosti Meta.

Zahraniční obchod proměňuje většinu aspektů našich životů, mění celá průmyslová odvětví, malé i velké firmy. Obchod se zbožím a službami zlepšuje díky pracovním a byznysovým příležitostem i životní úroveň obyvatel. Švédský ekonom Fredrik Erixon popsal, že mezinárodní obchod „zvyšuje reálné mzdy snížením nákladů na spotřebu" a „zlepšuje kvalitu řízení firem i pracovní podmínky lidí".1

Technologický pokrok dnes umožňuje objevovat svět skrze obrazovky mobilních telefonů, aniž by bylo potřeba kamkoliv cestovat. Lidé hledají zboží s vyšší kvalitou, firmy mají naopak přístup na více trhů a diverzifikují tak svá rizika i potenciál. Kromě toho jsou díky množství vyrobených produktů schopny snížit náklady v rámci svého hodnotového řetězce a tím pádem i koncovou cenu pro zákazníky.

Nižší ceny a širší nabídka jsou hlavními důvody, proč objem zahraničního obchodu roste. Mezinárodní transakce by mohly globálně vzrůst z 29 bilionů dolarů v roce 2019 až na přibližně 39 bilionů dolarů v roce 20222.

Změny ve způsobech nakupování

Obliba online nakupování neustále stoupá. Hodnota mezinárodního e-commerce roste v průměru o 5 % ročně více než u vnitrostátních e-commerce transakcí3. Lidi k nákupu ze zahraničí často motivuje kromě ceny a širší nabídky také vyšší kvalita produktů, než nabízí tuzemští prodejci.

Čtyři z deseti lidí, kteří nakupují online ze zahraničí, nakupují věci, které jsou levnější než místní produkty. Nejedná se jen o zboží, které nutně potřebují, ale i o výrobky, které souvisí s jejich zálibami, životním stylem či dárky. Přibližně třetina těchto nakupujících souběžně doufá, že objeví nové či zajímavé výrobky.

Maxim Korseko, ředitel exportní e-commerce pro střední a východní Evropu ve společnosti Meta.
Maxim Korseko, ředitel exportní e-commerce pro střední a východní Evropu ve společnosti Meta.

„Hledání nových produktů a online nakupování přináší zákazníkům radost. Ať už je to radost někoho, kdo hledá stylové a zároveň pohodlné boty a objeví malou italskou módní značku, či radost začínajícího návrháře, když najde ručně barvené látky, které lze doručit až k němu do studia, říká Maxim Korseko, ředitel exportní e-commerce pro střední a východní Evropu ve společnosti Meta.

Jak zahraniční e-commerce pomáhá firmám?

Internet demokratizoval přístup na mezinárodní trhy. Každý má dnes k dispozici nástroje k vytváření a publikování obsahu. Každý si může založit e-shop a přijímat platby v různých měnách. Firmy mohou snadněji oslovit zákazníky, kteří hledají vysněné produkty či služby, ať už jsou kdekoliv, například prostřednictvím platforem společnosti Meta. Tato demokratizace srovnala podmínky podniků bez ohledu na velikost či odvětví. Umožnila firmám rychleji expandovat do dalších zemí nebo rozšiřovat povědomí o svém brandu.

„S nástupem pandemie nám objednávky ze zahraničí umožnily posílit zdroje příjmů, diverzifikovat rizika a transformovat naši investiční strategii na trhy s vyšší návratností,” říká Xavier Duran Ballon, šéf marketingu šperkařské společnosti PDPAOLA.

Technologie jsou zdrojem nových zákazníků

Značky dnes vycházejí vstříc potřebám zákazníků tím, že jim umožňují personalizovanější nákupní zážitky. A aby byly ještě silnější, zaměřují se na ty, které zajímavým způsobem podporují objevování nových produktů.

Nechte vaše podnikání růst i za hranicemi. Pomoci vám může Discovery commerce a lidská zvědavost
Foto: Shutterstock

Tím se otevřel nový druh marketingu zvaný „Discovery commerce”. Firmy s ním jdou nad rámec tradičního marketingu a kromě uspokojování potřeb zákazníků se je také snaží předvídat. Pro zákazníka jejich snahy působí jako náhoda a poskytují příjemný pocit objevení. V pozadí však mezitím marketéři řídí Discovery commerce skrze čtyři klíčové strategie.

Personalizace

S dosažením co nejvíce personalizovaného marketingu jim pomáhá strojové učení, díky kterému je možné oslovit nové zákazníky tak, že vaši značku napříč různými trhy přiřadí na základě dat k lidem, kteří si ji s největší pravděpodobností oblíbí. Výběrem širokého mezinárodního publika mohou firmy oslovit ty nejrelevantnější zákazníky bez ohledu na to, kde se nachází, nebo co je k nákupu motivuje.

Lokalizace

Jakmile najdete své potenciální zahraniční zákazníky, můžete s nimi díky lokalizovanému obsahu navázat hlubší vztahy. Více než polovina lidí totiž preferuje, aby reklamy na sociálních sítích odrážely kulturu dané země. Nejde však jen o překlady textů v reklamách. Přínosem mohou být také spolupráce s lokálními partnery nebo influencery, kteří vám pomohou identifikovat a pochopit motivace a potřeby místních zákazníků. Při vytváření vaší kreativy a marketingové strategie to může být klíčová výhoda.

Nákupní cesta bez zádrhelů

Zákazníci dotazovaní během globálního průzkumu, do kterého se jich zapojilo přes 40 tisíc, zdůraznili několik prvků, které považují za velmi důležité při rozhodování o nákupu ze zahraničí: 78 % z nich uvedlo možnost sledování zásilky, 76 % rozumnou dobu doručení, 76 % snadné vrácení zboží a vrácení peněz a 71 % více způsobů platby.4 Pokud tedy expandujete na nové trhy, mějte tyto potenciální překážky na paměti a odstraňte je z cesty k nákupu.

Nechte vaše podnikání růst i za hranicemi. Pomoci vám může Discovery commerce a lidská zvědavost.
Výsledky studie "Global Retail Re-emerge Study" provedené společností Ipsos v srpnu roku 2020 a zadané společností Meta. Studie se zúčastnilo 43 474 lidí z 12 zemí světa ve věku nad 18 let.

Měření

Kdo neměří, ten neřídí. Známá pravda, kterou potvrzují i výzkumy, z nichž vyplývá, že společnosti, které jsou schopné se na digitálních platformách zorientovat a využívat je, mohou očekávat 20-40% zlepšení efektivity svých reklamních výdajů a až 10% zvýšení účinnosti marketingu.5 Pravidelné měření a vyhodnocování kampaní navíc zrychluje proces vašeho učení a pomáhá tříbit strategii a přístup ke strategii expanze.

Společnost Meta nabízí firmám řešení ve všech těchto oblastech. Například australská firma Jubly-Umph, nabízející dárkové zboží, realizovala pomocí nástroje International lookalike audiences (Mezinárodně podobné okruhy uživatelů) od společnosti Meta kampaň, cílící na zákazníky v USA, kteří mají podobné charakteristiky a zvyklosti jako ti australští. Výsledkem byla 3,1krát vyšší návratnost výdajů na reklamu ve srovnání s reklamou cílenou jen podle zájmů.

Svět na vás čeká

„Vytvořením obchodního modelu, který podporuje obchodování bez mezistátních hranic, mají firmy šanci oslovit nová publika a zvýšit své tržby. A byť se způsob, jakým se značky s lidmi spojují neustále vyvíjí, ve společnosti Meta děláme vše, co je v našich silách, abychom pomáhali firmám prosperovat. Realizujeme průzkumy, vydáváme odborné články, poskytujeme poradenství. Nebojte se na nás obrátit,” shrnuje Maxim Korseko.

 

Další informace o podnikání ve světě najdete v Meta Cross-border Hub.

Reference

Text nevyjadřuje názor redakce