Podívejte se na rozhovor o Discovery Commerce

Článek vznikl ve spolupráci se společností Meta Platforms - více informací naleznete na této stránce. Článek obsahuje rovněž video rozhovor s Eduardem Krečmarem, expertem na digitální strategie z agentury Publicis, kterého se na Discovery Commerce ptal Nikoloz Bolkvadze, který má ve společnosti Meta na starost agenturní partnerství.

Lidé dnes tráví velkou část svého času nad obrazovkami mobilních telefonů. Zákazníci hledají a objevují produkty jinak než dřív a firmy, které se změnám nepřizpůsobí, mají jen velmi malou šanci uspět. V minulosti byla hlavním kanálem pro objevování značek televize, pak internetové vyhledávače, a dnes se zákazníci přesouvají na sociální sítě.

Sociální sítě přinášejí novou éru propojení marketingu a obchodu v online světě - Discovery Commerce. Nejúspěšnější budou firmy, které si změny včas uvědomí, rozpoznají v nich příležitost a investují do nich dřív než konkurence. Novou etapu nakupování potvrzují i odborníci. „Nástroje Discovery Commerce umožňují kontrolu a správu kompletního marketingového trychtýře na platformách Instagram a Facebook, které používají miliony Čechů. Discovery Commerce je nejsilnější právě ve fázi objevování, tedy třeba když uživatelé jen tak chatují s přáteli,” říká Eduard Krečmar, Digital Strategy Consultant agentury Publicis.

Předvídejte chování zákazníků a nakopněte vaše online podnikání
Zdroj: Shutterstock

Změny ve způsobech nakupování

Objem online nakupování v Česku vzrostl meziročně o 14 %. Poslední změny výrazně uspíšil Covid-19. Během omezení spojených s pandemií jsme byli nuceni k fyzické izolaci, ale naučili jsme se, jak udržovat a budovat vztahy skrze technologie. Brzy se začneme naplno pohybovat a fyzicky se potkávat tak, jak jsme byli zvyklí, řada nově nabitých forem spojování však zůstane zachována a vzájemně budeme propojeni více než kdykoliv předtím. Právě to nejvíc ovlivnilo, jak dnes lidé nakupují. „Podíl e-commerce na celkovém maloobchodním obratu je v České republice 13,5 % a dál neustále roste”, dodává k tomu Eduard Krečmar.

Kde lidé tráví svůj čas?

V posledním desetiletí došlo k výraznému posunu ve způsobu trávení volného času. Více než polovina reklamního času, který se napříč všemi kanály zobrazil dospělé populaci v roce 2020, patřil online reklamě. Dokonce už i určitá část seniorů začala postupně využívat chytré telefony a jiné digitální technologie.1

 Hodnota akcií firem působících v e-commerce vzrostla průměrně o 70 %, přičemž některé oblasti zaznamenaly ještě znatelnější růst - například móda až o 142 %.2 Úspěšní byli také velcí hráči, jako je Amazon, který na svém webu v březnu 2020 dosáhl 4 milliard návštěvníků, což je více než eBay, Apple, Walmart a Rakuten dohromady.3 Online nakupování se stalo standardem, zákazníci dnes považují tento způsob nákupu zboží za jednodušší a spolehlivější.

 Firmy pochopily, že musí své produkty a služby nabízet online. S tím souvisí i vyšší poptávka po technologických službách, které nabízejí řešení pro e-commerce. Společnost Shopify, která se zabývá tvorbou e-shopů dle šablon, zaznamenala v roce 2021 hrubý zisk ve výši 160 miliard dolarů.4    

Jednou ze světových velmocí obchodování na internetu je i Česko. „Máme více než 50 tisíc e-shopů, to je téměř jeden na 200 obyvatel”, doplňuje Krečmar. 

Předvídejte chování zákazníků a nakopněte vaše online podnikání
Nikoloz Bolkvadze - Meta, Agency Partner
Zdroj: Meta Platforms

 

Jak lidé nakupují

Na růst objemu online nákupů a sociálních sítí má vliv Social Commerce. Právě díky využívání dat ze sociálních sítí v e-commerce roste nejen počet obchodních transakcí na sociálních sítích, ale i návštěvnost webových stránek prodejců. Lidé nakupují na internetu a sociálních sítích více než kdykoliv předtím.5 Před posledními Vánoci tak celosvětově této možnosti využilo až 80 % obyvatel.6 Lidé také tráví více času v nákupních aplikacích. Například v Německu se meziročně zvýšila tato hodnota téměř o polovinu a nejenže nakupovali častěji, jejich nákupy byly také větší.7

Předvídejte chování zákazníků a nakopněte vaše online podnikání
Zdroj: Shutterstock

Discovery Commerce je současnost i budoucnost nakupování

Pokud má vaše podnikání uspět, musíte v zákaznících vzbudit chuť po neustálém nakupování. A zároveň musíte pochopit, kde a jak se lidé s vašimi produkty setkávají. Sociální sítě se staly kanálem číslo jedna – 40 % lidí objevuje značky na sociálních sítích, 38 % skrze vyhledávání a 35 % prostřednictvím televize.8 Když uživatelé sociálních sítí konzumují obsah, často se chtějí nechat inspirovat, a přesně v tom momentu byste jim měli ukázat váš produkt či službu. Díky informacím a nástrojům dokážete předpovídat zákazníkovo chování, a když mu ukážete vaše zboží, působí na zákazníka celý proces jako náhoda. A to je Discovery Commerce. 

Discovery commerce částečně boří klasický marketingový trychtýř, protože lidé se o produktu dozvědí dříve, než ho začnou vůbec vyhledávat. To dává značkám příležitost přimět zákazníka k nákupu v pomyslném trychtýři dříve, než bylo obvyklé, a při každém dalším kroku mu poslat konkrétní sdělení, které ho přesvědčí k nákupu. Aby to fungovalo, musí firmy správně předvídat, jaký obsah a produkt bude zákazníka nejvíce zajímat.

Je důležité se zaměřit na podrobnosti toho, jak lidé využívají produkty, které nabízíte. A to například skrze vyhledávání, lajky nebo instalaci dodatečných aplikací. S podporou umělé inteligence a strojového učení můžete porozumět chování lidí a získat lepší přehled o tom, co se jim líbí, co by mohli hledat a jak je provést nákupním procesem. Kupříkladu když je čeká velká životní změna jako hledání nového bydlení nebo narození dítěte. 

Jak dnes uspět v podnikání?

Rozdíl mezi marketingovým a obchodním výkonem se stírá. Hlavní obrazovkou zákazníků je dnes mobil, který tak představuje marketingový kanál i pomyslnou výlohu vašeho obchodu. Myslete na to, že cílem je probouzet v zákaznících touhu objevovat a nakupovat. Maximum získáte, když se budete držet tří klíčových pravidel.

Podporujte zvídavost

Najděte různé styčné body, které vedou k objevování produktů a značek. Ať jde o kamenné obchody, sociální sítě, TV nebo video, využijte jejich synergie. „Pokud zákazník objevuje, měli by se marketéři soustředit především na kreativu, ne na imprese. Kreativa je první a důležitý krok.” uzavírá Krečmar. 

Různé aspekty digitálního a fyzického obchodu či a-commerce (augmented commerce - nákupní zážitek, který umožňuje spotřebitelům vizualizovat si to, co chtějí koupit v reálném prostředí, ještě před samotným nákupem, a to díky rozšířené realitě), můžete propojit dohromady a kreativně je využít ve váš prospěch. Například s pomocí tvůrců obsahu a placených i organických kampaní. Vše je důležité měřit a na základě klíčových ukazatelů výkonnosti vyhodnotit, co funguje a co ne.

Spojte média a obchod 

Placené i organické aktivity můžete synergicky zpeněžit tak, že je propojíte. Vytvořením autentického a zábavného obsahu svou značku nakopnete k úspěchu. Zprávami na míru a relevantními nabídkami poskytnete zákazníkům tolik ceněnou přidanou hodnotu, navíc s nimi posílíte vztah a udržíte je ve vzájemném kontaktu. 

Personalizujte přístup

V dnešní dynamické době uspějí pouze ty značky, které mají velké množství dat o chování spotřebitelů a tato data umí správně interpretovat a využít. Stručně řečeno, vašim potenciálním zákazníkům byste měli být schopni zobrazovat jen nejrelevantnější reklamu. Kombinací dat ze sociálních sítí a další kanálů rychle zvýšíte efektivitu vašeho snažení.

Discovery Commerce není budoucnost, je to současnost.

Zdroje

  1. Global Web Index Q1-Q4 2013 to Q1-Q4 2020
  2. Google Finance Data, srpen 2021, dealroom.co
  3. “Amazon Had 4bn Visitors in March, more than eBay, Apple, Walmart, Rakuten Combined” by Justinas Baltrusaitis, April 2020, https://learnbonds.com/news/amazon-had-4bn-visitors-in-march-more-than-ebay-apple-walmart-rakuten-combined/
  4. Shopify Company Report 2021
  5. Kantar, září 2021
  6. Eurostat in Benedict Evans, prosinec 2021
  7. App Annie State of Mobile 2020 Report
  8. Social media marketing trends in 2021, https://www.gwi.com/reports/social

Podívejte se na rozhovor o Discovery Commerce

Text nevyjadřuje názor redakce