„Digitalizace s AI poskytne vedoucím a personalistům více času na přímou práci s lidmi“, říká Vojtěch Klimeš, ředitel vývojové divize HR řešení OKbase. „V posledních letech testujeme v našem vývoji použití umělé inteligence pro řadu procesů. Výsledky jsou velmi dobré, a proto přirozeně AI nahrazuje původní algoritmy. 

Automatické uzavírání docházky

Digitální evidence docházky už bývá samozřejmostí. Automatické uzavírání docházky však není běžně rozšířené. AI dokáže výborně poznat, která docházka je každý měsíc „standardní“, což často platí i pro 90 % případů. Ty sama uzavře. Vedoucího upozorní jen na „mimořádnosti“. Moderní informační systém vám dokáže automatizovaně vyřešit také situaci vzniklých přesčasů, čerpání náhradního volna nebo evidenci pracovních cest, včetně jejich schvalování, výpočtu náhrad a vyúčtování.

Kontrola mzdových složek před vyplacením

Kontrola výpočtu mzdy ještě před vyplacením zaměstnanců je další činnost, která zabírá hodně času, a přitom může být automatizovaná. AI ohlídá, jestli to, co bude vyplacené, odpovídá dlouhodobým trendům či případně chtěným změnám, zda nedošlo k chybnému importu přesčasů nebo opakovanému vyplacením odměny.

Plánování směn pod taktovkou AI

Každá firma má svůj vlastní systém plánování směn. Správný vedoucí pozná, jestli spolu dva zaměstnanci, třeba Jana s Petrou, na směně pracují rády
a dobře. V tomto ohledu je takový vedoucí nenahraditelný. AI ale dokáže rychle a přesně navrhnout i vhodné uspořádání směn pro zajištění náročných a variabilních provozů. Vzájemná zaměstnanecká burza směn pak vhodně reaguje na náhlé změny potřeb zaměstnanců. Vojtěch Klimeš popisuje, jak funguje implementace AI do plánování směn v personálním systému OKbase. „První krok je analýza systému a učení AI na již dříve vytvořených datech z posledních měsíců. Nejprve tedy musíme směny plánovat postaru (ručně), aby se AI měla z čeho učit, a pak může plánování směn převzít.“ Po tomto tréninku umí systém zapracovat kombinace kritérií na dané směny a předloží seznamy jednotlivých zaměstnanců. Vedoucí může vždy rozvrh ještě doladit, aby byly spokojené i Jana s Petrou.

„Digitalizace HR je pro personalisty, zaměstnance i vedoucí velké zjednodušení. Pokud prohloubíme více automatizaci procesů a necháme AI zpracovávat rutinní úkony, zbyde také více času pro to nejdůležitější – na komunikaci s lidmi, na jejich motivování, vedení a propojování. Osobní kontakt je totiž nenahraditelný, umělá inteligence vám sama o sobě spokojené zaměstnance nezajistí,“ zakončuje Vojtěch Klimeš. 

Vojtěch Klimeš, ředitel vývoje OKbase
Vojtěch Klimeš, ředitel vývoje OKbase
Foto: OKsystem a.s.
Text nevyjadřuje názor redakce