V byznysu přitom tato pravda platí dvojnásob. Zacílit na správného zákazníka, dát zřetelně vědět o svém podnikání, respektive o tom, co firma přesně nabízí, není jen užitečné. Mnohdy to může být klíčový aspekt toho, jak se firmě bude dařit; klidně to dokonce může být rozhodující faktor, který firmu nasměruje do úrodné krajiny profitu, nebo naopak před děsivou propast, kdo hrozí pád na dno.

Sílu onlinu tučně podtrhla a zvýraznila pandemická doba. Skoro se stejnou rychlostí, s níž se šířil virus, přesunul se celý svět včetně Česka do onlinu a tento trend je trvalý a nezadržitelný. Jestliže tedy někdo z podnikatelů a živnostníků neklade na online prezentaci důraz, počíná se jako člověk, který odmítá rozsvítit v temné místnosti a umanutě tápe tmou i za cenu rizika, že nikam nedojde a ještě si způsobí úraz.

Neboť ani s rozvolňováním se velkolepý návrat do kamenných obchodů nekonal – nejspíš proto, že z nakupování v online prostoru se stal svým způsobem zvyk. „I čísla nám jasně ukazují, že přesun do on-line už zasahuje všechny prodejní sektory. Pro ně dnes už nezní otázka tak, zda se aktivně účastnit on-line, nýbrž v tom smyslu, jak dobře se budete v on-line prezentovat.” míní Roman Voženílek, zakladatel a CEO digitální agentury EL TORO, jež se soustředí na budování byznysu v onlinu již přes 15let.

Každým rokem přibývá nových internetových obchodů v řádu jednotek tisíc a Češi loni utratili v e-shopech zhruba 223 miliard korun. Jaký lepší argument chce ještě slyšet někdo, kdo s přechodem od onlinu dosud váhá? Lze ho navíc ještě zdůraznit. „V době pandemie začali přecházet do online světa i ti, kteří to celou dekádu odmítali, nebo měli on-line zcela na okraji svých priorit. V celorepublikovém omezení se trh chopil té nejjednodušší možnosti, jakou měl – tedy přechodu do online. Je otázka, kdo dokáže změněné paradigma využít co nejlépe a komu s tím pomůžeme třeba my,“  usmívá se Roman Voženílek, pak ovšem zvážní: „Bojím se, že online vlak akceleroval za poslední roky tak zběsile, že ten, kdo se rychle nepřizpůsobí bude v blízké budoucnosti sčítat velké ztráty a bude vynakládat značné investice, aby dohnal trend. Jak se již ukazuje, mnohé čeká boj o přežití. Po rychlé expanzi, nás čeká doba nelehká a trh ecommerce se bude měnit. Nicméně ten, kdo se v pandemické naučil nakupovat prostřednictvím internetu, bude dále dávat tomuto způsobu přednost před návštěvou prodejen.

Nedávný průzkum ukázal, že šest lidí z deseti budou převážně nakupovat online, kdežto kamenné obchody plánuje jednoznačně využívat jen čtvrtina Čechů. Více než 85 procent lidí potvrdilo, že po zkušenosti z pandemické doby, budou i nadále pokračovat v online nakupování. Největší zájem pak projevují Češi v souvislosti s elektronikou a vybavením do domácnosti.

Zákazníci pochopitelně na internetu hledají také služby a nabídky řemeslníků. Jestliže kdysi se tato poptávka často vyřizovala při sousedských posezeních ve výčepu nad pivem, nyní je takovou pomyslnou – a navíc mnohem objemnější, v podstatě nekonečnou – hospodou online prostor. Online vlna stále stoupá a sílí. Svézt se na ní je bez debat velmi dobrý nápad. Možná ten vůbec nejlepší.

Zdroj: EL TORO Digital agency s.r.o.

Text nevyjadřuje názor redakce