V byznysu přitom tato pravda platí dvojnásob. Zacílit na správného zákazníka, dát zřetelně vědět o svém podnikání, respektive o tom, co firma přesně nabízí, není jen užitečné. Mnohdy to může být klíčový aspekt toho, jak se firmě bude dařit; klidně to dokonce může být rozhodující faktor, který firmu nasměruje do úrodné krajiny profitu, nebo naopak před děsivou propast, kdo hrozí pád na dno.
Sílu onlinu tučně podtrhla a zvýraznila pandemická doba. Skoro se stejnou rychlostí, s níž se šířil virus, přesunul se celý svět včetně Česka do onlinu a tento trend je trvalý a nezadržitelný. Jestliže tedy někdo z podnikatelů a živnostníků neklade na online prezentaci důraz, počíná se jako člověk, který odmítá rozsvítit v temné místnosti a umanutě tápe tmou i za cenu rizika, že nikam nedojde a ještě si způsobí úraz.
Neboť ani s rozvolňováním se velkolepý návrat do kamenných obchodů nekonal – nejspíš proto, že z nakupování v online prostoru se stal svým způsobem zvyk. „I čísla nám jasně ukazují, že přesun do on-line už zasahuje všechny prodejní sektory. Pro ně dnes už nezní otázka tak, zda se aktivně účastnit on-line, nýbrž v tom smyslu, jak dobře se budete v on-line prezentovat.” míní Roman Voženílek, zakladatel a CEO digitální agentury EL TORO, jež se soustředí na budování byznysu v onlinu již přes 15let.
Každým rokem přibývá nových internetových obchodů v řádu jednotek tisíc a Češi loni utratili v e-shopech zhruba 223 miliard korun. Jaký lepší argument chce ještě slyšet někdo, kdo s přechodem od onlinu dosud váhá? Lze ho navíc ještě zdůraznit. „V době pandemie začali přecházet do online světa i ti, kteří to celou dekádu odmítali, nebo měli on-line zcela na okraji svých priorit. V celorepublikovém omezení se trh chopil té nejjednodušší možnosti, jakou měl – tedy přechodu do online. Je otázka, kdo dokáže změněné paradigma využít co nejlépe a komu s tím pomůžeme třeba my,“ usmívá se Roman Voženílek, pak ovšem zvážní: „Bojím se, že online vlak akceleroval za poslední roky tak zběsile, že ten, kdo se rychle nepřizpůsobí bude v blízké budoucnosti sčítat velké ztráty a bude vynakládat značné investice, aby dohnal trend. Jak se již ukazuje, mnohé čeká boj o přežití. Po rychlé expanzi, nás čeká doba nelehká a trh ecommerce se bude měnit. Nicméně ten, kdo se v pandemické naučil nakupovat prostřednictvím internetu, bude dále dávat tomuto způsobu přednost před návštěvou prodejen.“
Nedávný průzkum ukázal, že šest lidí z deseti budou převážně nakupovat online, kdežto kamenné obchody plánuje jednoznačně využívat jen čtvrtina Čechů. Více než 85 procent lidí potvrdilo, že po zkušenosti z pandemické doby, budou i nadále pokračovat v online nakupování. Největší zájem pak projevují Češi v souvislosti s elektronikou a vybavením do domácnosti.
Zákazníci pochopitelně na internetu hledají také služby a nabídky řemeslníků. Jestliže kdysi se tato poptávka často vyřizovala při sousedských posezeních ve výčepu nad pivem, nyní je takovou pomyslnou – a navíc mnohem objemnější, v podstatě nekonečnou – hospodou online prostor. Online vlna stále stoupá a sílí. Svézt se na ní je bez debat velmi dobrý nápad. Možná ten vůbec nejlepší.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist