Pět trendů v platbách pro rok 2023

1. S návratem cestování se zvýší zisky maloobchodu

V roce 2022 došlo k obnovení cestování po celém světě. Restart cestování uvolnil pozastavenou spotřebitelskou poptávku v jednotlivých regionech. Tento trend bude pokračovat i v roce 2023. Dle statistik Visa mezi červnem a srpnem roku 2022 plošně narostla průměrné utracená částka na jednoho cestujícího v zahraničí. To platí jak pro maloobchod, tak i pro běžné cestovní výdaje jako jsou hotely, restaurace a zábavní průmysl. Zpočátku nárůst poháněli bohatší cestovatelé. S tím, jak se cestování vrací k normálu a rozšiřuje se i základna cestovatelů, tak se vyrovnává i útrata v maloobchodu a v ostatních cestovních výdajích. Dle údajů společnosti Visa se nákupy zahraničních turistů vrátily do normálu v 63 % z 500 nejoblíbenějších destinací před pandemií. Toto číslo v roce 2023 pravděpodobně dále poroste.

Služební cesty se zatím obnovily pouze částečně. Někteří turisté tak využívají levnějších nabídek v pracovně atraktivních zahraničních lokacích. Za hotel turisté platí méně až v 7 z 10 destinacích v porovnání s rokem 2019. Přestože destinace zaměřené na pracovní cesty opět získávají půdu pod nohama, výhodné nabídky pro osobní cesty budou přetrvávat.

2. Spotřebitelé přistoupí k udržitelnosti vědoměji a smysluplněji

Letos se bude více lidí přesouvat na kratší i delší vzdálenosti – denně za prací, o víkendu za odpočinkem nebo na zahraniční dovolené. Lidé si uvědomují, že tyto vzorce chování mají vliv na změnu klimatu. Podle nedávné studie společností Skift and McKinsey bylo až 40 % cestujících ochotno zaplatit o 2 % více za uhlíkově neutrální letenky. Reálná data však ukazují, že tak ve skutečnosti učinilo pouze 14 % cestujících. V roce 2023 očekáváme nárůst udržitelných možností, a tak i silnější hlas spotřebitelů. Nabídky, jako je Visa Eco Benefits nebo partnerství s Ecolytiq, poskytují spotřebitelům přístup k výhodám a informacím. Získají povědomí o současném klimatu a možnosti vypočítat si vlastní uhlíkovou stopu.

Do slovníku se dostává tzv. recommerce – slovní spojení pro cirkulární obchod. 69 % spotřebitelů, kteří se zúčastnili nedávného průzkumu Visa, uvedlo, že by si vybrali malopodnikatele na základě aktivit, které odpovídají pravidlům recommerce. V nadcházejícím roce očekáváme také uvedení více odměn za platby kartou. Cílem je podporovat spotřebitele, kteří si vybírají udržitelná řešení, a poskytnout jim nástroje, aby si mohli představit dopad svých aktivit.

VisaB2B Food Stall TTPKlíčovou roli v rozhodování, zda zvolit udržitelnější řešení, bude hrát pohodlí. Příkladem je placení kartou v MHD bez nutnosti přemýšlet o tom, zda s sebou máme dostatek hotovosti. Průzkum Future of Urban Mobility společnosti Visa zjistil, že drtivých 91 % dotázaných cestujících očekává, že budou moct během cest platit bezkontaktně. Bezkontaktní placení jízdného se stane standardem. Visa překonala v roce 2022 jednu miliardu bezkontaktních transakcí v dopravě za pouhých deset měsíců, a fiskální rok nakonec uzavřela s více než 1,2 miliardami.

3. Přichází 3.0 éra v B2B

Inovace v B2B platbách podnítí další vlnu digitální transformace. Od roku 2023 zaznamenáme novou éru B2B plateb – takovou, kde globální B2B obchod bude digitální, bezpečný, rychlý a flexibilní. Budeme svědky nárůstu mobilních plateb B2B. Podniky budou chtít platit telefonem a budou to chtít i po svých zákaznících.

B2B podniky nikdy nenabízely tolik možností v online platbách jako dnes. Do roku 2025 by mělo být digitalizováno až 80 % transakcí v B2B. Digitalizace obchodních procesů bude úměrně urychlovat B2B transakce v neprospěch papírových šeků a faktur. Týmy, které řeší např. plnění pohledávek, už dnes pozorují značné výhody v zasílání elektronických faktur a přijímání digitálních plateb. Také stále více vlád dělá pokroky v digitalizaci plateb, ať už ve formě plateb směrem k občanům nebo k dodavatelům.

4. Během kryptozimy vzniknou nová řešení

Kryptotrhy za poslední rok zaznamenaly silnou volatilitu. Během tzv. kryptozimy očekáváme úpadek řady méně odolných konceptů, zatímco jiné zaměřené na uváženější přístup k novému technologickému vývoji budou dále pokračovat a přicházet se smysluplnými web 3.0 řešeními pro podniky a spotřebitele.

V blízké budoucnosti budeme svědky pokračujícího zájmu vlád, centrálních bank, tradičních finančních institucí a fintech společností o programovatelné peníze a platby – ať už jde o CBDC, stablecoiny nebo jiné formy tokenizovaných „fiat“ peněz.

V neposlední řadě se stále více značek obrací k technologii NFT, díky které vytvářejí nové digitální zážitky. Soustředí se např. na vytváření jedinečných avatarů a digitálních předmětů, které mají svůj protějšek i v reálném světě. Očekáváme, že se tento trend v roce 2023 zrychlí s tím, jak značky začnou intenzivněji usilovat o prohloubení vztahů se zákazníky.

5. Podvody se přizpůsobí hybridnímu světu

Stále více z nás přijalo hybridní pracovní režim. Toho se chytili i podvodníci, kteří drží krok s dobou a přizpůsobují jí své taktiky. Stále více cestovatelů platí za letenky, hotely nebo jídlo, což vede k tomu, že i podvodníci mají více příležitostí, jak se dostat k citlivým údajům. S návratem cestování budeme pravděpodobně i nadále svědky nárůstu přeshraničních podvodů. Nedávný průzkum společnosti Visa zjistil, že více než polovina (58 %) cestujících má obavy z podvodu na svých platebních kartách při cestování.

Nejnovější hrozbou jsou uměle vytvořené průkazy totožnosti a identifikace osob – podvodníci sestavují úplně novou osobu z dílčích částí totožnosti. Malé podniky budou cílem těchto praktik, protože často nemají zdroje ani know-how, jak pracovat s bezpečnostními nástroji a ochrannými opatřeními.

Průlomové autentizace nové generace v ochraně uživatelů, jako je EMV 3D Secure, pomáhají zabezpečit globální e-commerce v reálném čase. Digitální platební metody, jako jsou virtuální karty, budou i nadále zajišťovat větší bezpečnost od nákupu letenek až po rozdělení účtů za večeři. Podniky si také více uvědomí význam investic do bezpečnostních nástrojů k prevenci podvodů.VisaB2B Mobility Phone EV Charging Older Male

Svět se posouvá

I když se ke skutečně digitálnímu světu blížíme, mnoho z nás stále žije mimo takové struktury. Až 29 % dospělých v rozvojovém světě žije mimo standardní finanční systém a 43 % dospělých v rozvíjejících se ekonomikách stále spoléhá výhradně na hotovost. Díky přijetí digitálních technologií významně naroste produktivita. Ta má do budoucna vytvořit až 70 % nově vytvořené hodnoty v globální ekonomice. Než se k tomuto číslu dostaneme, zbývá nám ještě mnoho práce.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist