Už od dob svého vzniku streetwearový prodejce Footshop spolupracuje s lokálními i zahraničními umělci. Před dvěma lety například oslovil 10 umělců z různých zemí, aby navrhli křesla z odpadních kartonů, které již neměly využití. Teď ve spolupráci s oceňovaným malířem Martinem Lukáčem bourá hranice mezi logem a uměním. Za podpory adidas Originals Lukáč u příležitosti 11. “narozenin” Footshopu vytvořil výstavu, ve které propojil abstraktní umění, grafiku a svět módy.

“Pokud přijde firma a nabídne mi peníze za něco, co mě nezajímá, tak do toho jednoduše nejdu, protože s tím nebudu nikdy ztotožněn. Footshop je ale moje srdcovka a Peter to ví. Footshop zároveň umění a kulturu přímo podporuje. Tento rok se mě ptal, na kterou uměleckou školu bych za sebe věnoval peníze a opravdu je tam poslal. Je skvělé, když se komerční sféra té umělecké umí odvděčit,”vysvětluje na úvod Martin Lukáč.

Martin Lukáč

Práce s logem a abstraktní díla nejen na plátnech

Během téměř celého roku 2022 v ateliéru Martina Lukáče vznikala série 11 abstraktních děl se zásadním pojícím prvkem - logem Footshopu z dílny Studia NAJBRT. Díky specifickému Lukačovu pojetí umění se původně komerční logo proměnilo v umělecký objekt, který lze různě přetvářet a přemalovávat jako to v minulosti dělal například Andy Warhol. Nová vizuální identita Footshopu se tímto unikátním způsobem stala součástí umění, nikoliv jen reklamním předmětem.

Martinova tvorba se neomezila jen na plátna. Během tvůrčího procesu pomaloval i boxerské pytle a rukavice. Divokou abstrakci z obrazů i se zakomponovaným logem Footshopu se rozhodl přenést také na doprovodnou kolekci oblečení a printy. Poslední limitované kusy jsou stále dostupné na webových stránkách e-shopu.

Footshop

Kompletní výsledek Martinovy práce byl k vidění v Galerii Mánes, kde také proběhla za podpory adidas Originals vernisáž a oslava jubilea Footshopu, na níž firma uvítala více než 500 hostů. “Bylo to boží. Mám moc rád Martinovi věci a mám moc rád partu kolem Footshopu, takže mě to propojení strašně bavilo. Přišlo mi to organické, nenucené a živelné,” komentuje s nadšením Martin Třeštík, český fotograf a jeden z pozvaných.

Martin Lukáč

Šest z obrazů se prodalo velice rychle, přičemž symbolickým prvním kupcem byla značka adidas Original, která jedno z děl zakoupila jako vyjádření podpory všem lokálním umělcům. Pět obrazů si dosud mohou zákazníci i kolemjdoucí prohlédnout ve výlohách v interiéru pražské prodejny Footshopu Na Příkopech.

 

 

 

Text nevyjadřuje názor redakce