Češi jsou ochotni za dobrými nákupy dojíždět mimo centrum města. Na okraje měst se tak postupně přesouvá také zábava, která byla dříve doménou obchodních center. Nákupní zvyklosti se mění a mohou za to rostoucí nájmy i ceny energií a stavebních prací.

„Styl nakupování se za uplynulé tři roky výrazně změnil. Zatímco lidé chtějí nakoupit levně, provozovatelům obchodních ploch vystřelily náklady nahoru. Vidíme stále častěji, jak se i módní značky přesouvají z center měst do nákupních zón na jejich okraji. Díky tomu se vyhnou zdražování svého zboží,“ říká Peter Kuzmiak, jednatel firmy Veritas Consulting, která se zabývá pronájmem nákupních parků.

Vedle typicky diskontních prodejen tak v nákupních parcích dnes otevírají své prodejny obchodníci s módou anebo knihkupectví, jejichž doménou doposud byla náměstí anebo populární obchodní centra. Také vzhled nákupních parků prochází proměnou – místo haly připomínající sklad lákají zákazníky velké prosklené výlohy a designově zajímavé prvky.

AVENTIN Shopping Jihlava

Vyřídit vše najednou

Zákazníci se během nákupů chtějí také bavit, dobře se najíst anebo vyřídit pochůzky. Pošta, čistírna, kadeřník nebo opravna obuvi jsou standard, na který si navykli v centrech měst. Podle Kuzmiaka jdou majitelé parků těmto požadavkům vstříc a nákupní zóny tomu přizpůsobují. V jednom z největších nákupních parků ve střední Evropě – AVENTIN Shopping Jihlava – například vznikla samostatná zóna s menšími jednotkami. Zákazník zde najde řeznictví, trafiku nebo nehtové studio.   

Energetická udržitelnost

Další trendem, který v posledním roce a půl výrazně zesílil, je zavádění zelených prvků. Zatímco dříve byly moderní technologie doménou kanceláří a později také průmyslových parků, dnes se stále častěji dostávají i do nákupních parků. Vedle ohleduplného přístupu k přírodě teď provozovatele nemovitostí motivuje rostoucí a nejistá cena energií.     

„Vizionářem je společnost Aventin, která začala své projekty navrhovat v tomto duchu již před pěti lety. Fotovoltaika na střeše nebo tepelná čerpadla snižují energetickou náročnost budovy a pomáhají udržet provozní náklady na uzdě,“ dodává Kuzmiak z Veritas Consulting.  

Developer stojí právě za zmiňovaným AVENTIN Shopping Jihlava, který díky svému modernímu pojetí získal v roce 2021 ocenění v soutěži Best of Realty – Nejlepší z realit.

AVENTIN Shopping Jihlava

 

Výhoda nákupního parku

Proměnu maloobchodního trhu nastartovala před třemi lety pandemie. Byly to právě nákupní parky, které z covidu vyšly vítězně. Jejich koncept je postaven na jednom velkém parkovišti se samostatnými vstupy do jednotlivých prodejen, proto po lockdownech otevíraly jako první. Naproti tomu obchodní centra, jejichž významnou část tvoří společné prostory, zůstávala dlouho zavřená. Byl to první impuls, který vyvolal zvýšený zájem obchodníků o pronájem jednotky v nákupním parku.

Na to navázal raketový růst cen stavebních materiálů a jejich nedostatek, následovaný energetickou krizí. To všechno dopadlo na obchodníky, kterým se vedle zboží citelně zdražilo také nájemné a provoz obchodů. „Aby udrželi ceny svého zboží konkurenceschopné, začali redukovat náklady. Ušetřit na nájemném se jeví jako logický krok,“ konstatuje Kuzmiak.

AVENTIN Shopping Jihlava

Nájemné v nákupním parku o desítky procent nižší

Průměrné nájemné v nákupních parcích se dnes pohybuje okolo 10-12 euro za metr čtvereční, tedy asi o čtvrtinu víc ve srovnání s obdobím před lockdowny. K tomu obchodník platí servisní poplatky 1,5-2 eura/m2 za údržbu parkoviště, ostrahu apod.

Naproti tomu v nejprestižnějších obchodních centrech se jen servisní poplatky pohybují okolo 10-15 eur/m2 měsíčně. Hradí se z nich vytápění a osvětlení velkých společných prostor, marketing obchodního centra, chod podzemních garáží a podobně. „Obchodník si snadno spočítá, že v atraktivním obchodním centru zaplatí jen na servisních poplatcích víc, než v nákupním parku za nájemné a servisní poplatek dohromady,“ uzavírá Kuzmiak.

O Veritas Consulting

Veritas Consulting je česká firma, kteráse zaměřuje na pronájem nákupních parků ve střední Evropě. Další specializací je pak správa bytových domů pro institucionalizované vlastníky. Tým tvoří zkušení profesionálové, kteří se na trhu komerčních nemovitostí pohybují desítky let. Díky detailní znalosti trhu dokáží efektivně propojit nájemce i pronajímatele, ať už jde o známé mezinárodní značky anebo lokální hráče.  

Peter Kuzmiak
Peter Kuzmiak
 
Text nevyjadřuje názor redakce