„Mnozí se tak se svými obchody stěhují z center měst do nákupních parků v okrajových čtvrtích. Ty jim nabízejí výrazně nižší cenu za pronájem, a také lákají stále více zákazníků. Ve snaze ušetřit za svůj nákup lidé raději jedou na okraj města, kde očekávají zboží levnější, a navíc tam pohodlně zaparkují,“ říká Peter Kuzmiak, ředitel firmy Veritas Consulting, která se specializuje na pronájem maloobchodních ploch.

Peter Kuzmiak – zakladatel Veritas Consulting
Peter Kuzmiak – zakladatel Veritas Consulting

V nejprestižnějších obchodních centrech vyrostly během loňského roku servisní poplatky na rekordní částky okolo 10-15 euro za metr čtvereční. Tato částka je určená na provoz společné nákupní pasáže a obvykle krytého parkoviště. Zahrnuje také marketing a různé propagační akce, které mají přilákat více kupujících. V nákupním parku tyto náklady odpadají, protože parkoviště je venkovní a přímo z něj se vchází do jednotlivých obchodů. Odpadá tak potřeba vytápět a osvítit velké společné prostory a servisní poplatky se pohybují do 2 euro za metr čtvereční.  

Levnější výstavba znamená nižší nájemné

„Na okrajích měst jsou také výrazně levnější pozemky, nákupní park je obvykle jednopodlažní, takže výstavba je mnohem jednodušší ve srovnání s několikapatrovými obchodními centry. Také nároky na správu jsou mnohem nižší. Díky tomu se zde prodejní jednotky pronajímají za citelně nižší částky,“ vysvětluje Peter Kuzmiak.

Už si to uvědomili i mnozí obchodníci, včetně těch, kteří dřív směřovali zásadně na prestižní adresy v centrech měst. V nákupních parcích tak dnes otevírají své obchody prodejci módy, knihkupectví nebo třeba kadeřnictví. Nákupní parky tak pomalu stírají dřívější nálepku diskontních prodejen.

„Vedle servisních poplatků je to pochopitelně také výše samotného nájmu, která obchodníky láká. Průměrné nájemné v nákupních parcích se dnes pohybuje okolo 10-12 euro za metr čtvereční, zatímco v obchodních centrech se běžně platí násobky této sumy,“ uvádí Kuzmiak.

Komerční článek

Indexace nájemného

Druhým nejčastějším tématem – po servisních poplatcích – které s obchodníky řeší, je zvýšení nájemného na základě inflace. „Až do loňského roku byla inflační doložka ve smlouvách pouhá formalita. Při inflaci okolo 2-3 procent ročně se nájemné navyšovalo jen minimálně a nikdo tomu nevěnoval pozornost. Při inflaci 15 procent však indexace znamená takové zvýšení nájemného, které obchodník už pocítí. Obzvlášť, pokud má celou síť prodejen,“ říká Peter Kuzmiak.

Klíčem je vyjednat si dobré podmínky už v okamžiku podpisu smlouvy. A také budovat kvalitní vztahy.

Byznys postavený na vztazích

Mnozí majitelé nemovitostí myslí strategicky a v dlouhodobém horizontu a své nájemce si chtějí udržet. Místo navýšení o celou inflaci tak vycházejí nájemcům vstříc a nájemné zvyšují méně výměnou za to, že nájemce prodlouží svou nájemní smlouvu. „Vše je otázkou jednání a také znalostí trhu. S majiteli nemovitostí máme dlouhodobé vztahy a víme, kam až jsou ochotní zajít. Pro obchodníky jsme díky tomu schopni vyjednat takové podmínky, které jsou smysluplné pro obě strany,“ uzavírá Kuzmiak.

Veritas Consulting zastupuje v jednání s pronajímateli obchodníky ze všech segmentů. Exkluzivně na českém trhu zastupuje například módní značku Gate, které pomáhá při expanzi do nových lokalit. Zaměřuje se primárně na nákupní parky a má zkušenost také s pronájmem jednotek v obchodních centrech. V rámci střední a východní Evropy Veritas Consulting přispěl se svými dlouhodobými partnery k otevření více než 350 maloobchodních jednotek.

Komerční článek

O Veritas Consulting

Veritas Consulting je česká firma, kteráse zaměřuje na pronájem nákupních parků ve střední Evropě. Další specializací je pak správa bytových domů pro institucionalizované vlastníky. Tým tvoří zkušení profesionálové, kteří se na trhu komerčních nemovitostí pohybují desítky let. Díky detailní znalosti trhu dokáží efektivně propojit nájemce i pronajímatele, ať už jde o známé mezinárodní značky anebo lokální hráče. 

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist