Ještě nedávno museli řidiči kamionů navzdory jednotnému evropskému trhu používat při průjezdu každou zemí jiné zařízení pro placení mýta. Kamiony s několika palubními jednotkami za čelním sklem byly běžným jevem. Evropská unie proto přišla s řešením, které to má změnit. Rozhodla o zavedení takzvané Evropské služby elektronického výběru mýta (EETS), která nejpozději do roku 2024 umožní platit mýto v národních mýtných systémech prostřednictvím jediné smlouvy a jediné palubní jednotky.
Univerzální řešení
Někteří poskytovatelé dopravních služeb se rozhodli nečekat na zavedení EETS do praxe v celé Evropské unii a ve spolupráci s výrobci palubních jednotek a dalšími partnery uvedli na trh univerzální zařízení, která dokážou technologicky pokrýt více mýtných systémů. Zahájili proces jejich schvalování v jednotlivých státech a postupně zvyšují počet zemí, kde se taková univerzální palubní jednotka používá.
K této iniciativě se připojila také společnost Shell, která již několik let buduje mýtný platební systém založený na univerzální palubní jednotce EETS a palivové kartě. Ke čtrnácti stávajícím zemím – Belgii, Bulharsku, Dánsku, Francii, Itálii, Maďarsku, Německu, Norsku, Polsku, Portugalsku, Rakousku, Španělsku, Švédsku a Švýcarsku – se nově připojí také Česko, Slovensko a Slovinsko. To znamená, že dopravcům využívajícím řešení společnosti Shell stačí k cestě přes tyto země jediná palubní jednotka.
Vše na jedné faktuře
Velkou výhodou palubní jednotky EETS společnosti Shell je, že dopravcům usnadňuje administrativu spojenou s provozem vozového parku. Protože je propojena s palivovými kartami, vidí dopravní společnost všechny náklady za každé vozidlo na jedné faktuře, ať už jde o platby mýta, pohonné hmoty, parkování nebo servisní zásahy. Vše se provádí na fakturu, bez předplacených služeb.
V Evropě existuje řada národních mýtných systémů. Některé jsou založeny na ujeté vzdálenosti, jiné využívají časové parametry. Kromě toho do výpočtu poplatku vstupuje také počet náprav a hmotnost nákladního vozidla. To dopravcům komplikuje život a vyžaduje enormní nároky na administrativu.
Palubní jednotky EETS společnosti Shell nejenže umožňují bezproblémový přechod mezi různými mýtnými systémy, ale jsou plně integrovány s nejrozšířenějšími evropskými platebními systémy Telepass a Toll4Europe. Kromě standardních zpoplatněných úseků pokrývají také speciálně zpoplatněné tunely, mosty a parkoviště. „Naše řešení EETS nabízí stabilní a dlouhodobě ověřené služby. Poskytuje řidičům srozumitelné rozhraní a zároveň zjednodušuje práci při správě vozového parku a vyúčtování všech nákladů,“ říká Daniel Vagaský, který ve společnosti Shell vede aktivity Commercial Road Transport pro Českou a Slovenskou republiku.
Propojení s palivovou kartou
Dopravci mohou palubní jednotku EETS používat ve více vozidlech. Palubní jednotky Shell EETS jsou vybaveny softwarem, který svými možnostmi výrazně předčí lokální palubní jednotky. Mezi nejpoužívanější pokročilé funkce patří přesun jednotek mezi vozidly, změna SPZ, aktivace zemí podle potřeby nebo dokonce online objednávání. To vše bez nutnosti vracet palubní jednotku dopravci a platit zálohy a s nepřetržitou dostupností 24/7. Online systém Shell Fleet HUB nabízí komplexní přehled o vozovém parku a umožňuje uživatelům jednotek Shell EETS získat komplexní servis kdykoli a kdekoli.
Propojení plateb mýtného s palivovou kartou umožňuje optimalizovat plánování jízd a snížit provozní náklady. Prostřednictvím Shell Fleet Hub mají správci vozového parku přehled o výdajích až na úroveň jednotlivých vozidel, resp. řidičů, ať už se jedná o platby mýta nebo úhrady za nákup paliva. Součástí řešení je také automatické vracení DPH a spotřební daně z pohonných hmot při tankování v zahraničí. V rámci portálu mají manažeři také přístup k elektronickým fakturám, což jim zjednodušuje účetnictví.
Výhodou řešení společnosti Shell je jednoduché a intuitivní rozhraní palubní jednotky. Řidič se musí naučit ovládat pouze jedno zařízení, nikoliv pět, šest nebo sedm. Ovládací panel obsahuje všechny místní jazyky používané v zemích, které palubní jednotku akceptují, včetně češtiny. Pokud dopravní společnost zaměstnává řidiče z více zemí, není nic jednoduššího než přepnout rozhraní palubní jednotky do jazyka, kterému rozumějí.
Čas na přípravu
V druhé polovině letošního roku se Česká republika, Slovensko a Slovinsko začnou postupně připojovat k EETS a palubní jednotky Shell EETS budou umožňovat platit mýto ihned po připojení.
Slovenská palubní jednotka od společnosti Skytoll bude funkční nejméně do konce roku 2023.
Českou palubní jednotku CzechToll a slovinskou palubní jednotku DARSGO bude možné používat také po roce 2023. Na přípravu přechodu na EETS je tedy dostatek času.
Výhody mýtné jednotky EETS společnosti Shell
• jedna palubní jednotka funkční v klíčových zemích Evropy
• snadná výměna jednotky mezi vozidly
• možnost změnit SPZ prostřednictvím online centra Shell Fleet HUB
• pohodlné přizpůsobení vozidel a zemí prostřednictvím online platformy Shell Fleet HUB
• snadná aktivace nové země zařazené do EETS
• žádná kauce za jednotku
• ovládací panel jednotky v místním jazyce
• maximální pokrytí zpoplatněných úseků, tunelů, mostů a parkovišť
• doručení kurýrem do 5 dnů
Odkazy pro více informací:
https://www.shell.cz/firemni-zakaznici/mytne-a-vratka-dph/myto/slovenske-myto.html
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist