Pravidla hry v digitálním prostoru dnes diktuje hrstka vlivných globálních firem. Dochází tím k narušení spravedlivé hospodářské soutěže, což dopadá nejen na menší hráče na trhu, ale především na uživatele. Změnu k lepšímu slibuje Digital Markets Act (DMA), regulace Evropské unie.

Situaci ilustruje například trh s chytrými telefony. Pokud si koupíte nový smartphone, máte dnes na výběr v podstatě jen ze dvou operačních systémů. Jde o Android od Googlu a iOS, za kterým stojí Apple, ostatní možnosti jsou z hlediska podílu na trhu v podstatě marginální. Podobně je to i u počítačů, kdy většina zařízení využívá buď Windows od společnosti Microsoft, případně systém od Applu.

Na operační systém jsou automaticky navázány další aplikace a služby. A ty nejčastěji využívané patří právě firmám Google a Apple, které je do mobilních telefonů automaticky předinstalovávají. Uvedené společnosti tak mají na trhu dominantní postavení, kterému je z pozice malých a středních internetových hráčů těžké konkurovat. Přestože existuje řada alternativ, uživatelé se o nich mnohdy ani nedozvědí.

Nová pravidla pro spravedlivou soutěž

Aby Evropská unie podmínky na trhu narovnala, přijala v roce 2022 regulaci známou jako DMA. Na začátku září 2023 pak Evropská komise poprvé označila šest společností jako takzvané gatekeepers. Jedná se o Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta a Microsoft. Tyto společnosti s globálním dosahem teď mají šest měsíců na to, aby splnily povinnosti definované DMA.

Vznik legislativy inspirovalo i úspěšné nasazení takzvaných výběrových obrazovek u mobilů a počítačů. V prvním případě si uživatelé při nastavení přístroje volí poskytovatele vyhledávání, ve druhém pak internetový prohlížeč. Nová regulace by tento postup měla rozšířit i na další služby, jako jsou například messengery, mapy nebo hlasoví asistenti.

Česká internetová jednička – Seznam.cz – změny, které s sebou nová legislativa přináší, vítá. „Ve srovnání s uvedenými giganty, kteří doteď měli v podstatě monopolní postavení, sice patříme mezi menší firmy, ale přesto věříme, že lidem máme co nabídnout. Díky narovnání trhu se nám otevírá příležitost oslovit nové uživatele. A rozhodně ji chceme využít,“ vysvětluje postavení firmy Jaroslav Souček, manažer distribuce Seznam.cz.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist