Pravidla hry v digitálním prostoru dnes diktuje hrstka vlivných globálních firem. Dochází tím k narušení spravedlivé hospodářské soutěže, což dopadá nejen na menší hráče na trhu, ale především na uživatele. Změnu k lepšímu slibuje Digital Markets Act (DMA), regulace Evropské unie.

Situaci ilustruje například trh s chytrými telefony. Pokud si koupíte nový smartphone, máte dnes na výběr v podstatě jen ze dvou operačních systémů. Jde o Android od Googlu a iOS, za kterým stojí Apple, ostatní možnosti jsou z hlediska podílu na trhu v podstatě marginální. Podobně je to i u počítačů, kdy většina zařízení využívá buď Windows od společnosti Microsoft, případně systém od Applu.

Na operační systém jsou automaticky navázány další aplikace a služby. A ty nejčastěji využívané patří právě firmám Google a Apple, které je do mobilních telefonů automaticky předinstalovávají. Uvedené společnosti tak mají na trhu dominantní postavení, kterému je z pozice malých a středních internetových hráčů těžké konkurovat. Přestože existuje řada alternativ, uživatelé se o nich mnohdy ani nedozvědí.

Nová pravidla pro spravedlivou soutěž

Aby Evropská unie podmínky na trhu narovnala, přijala v roce 2022 regulaci známou jako DMA. Na začátku září 2023 pak Evropská komise poprvé označila šest společností jako takzvané gatekeepers. Jedná se o Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta a Microsoft. Tyto společnosti s globálním dosahem teď mají šest měsíců na to, aby splnily povinnosti definované DMA.

Vznik legislativy inspirovalo i úspěšné nasazení takzvaných výběrových obrazovek u mobilů a počítačů. V prvním případě si uživatelé při nastavení přístroje volí poskytovatele vyhledávání, ve druhém pak internetový prohlížeč. Nová regulace by tento postup měla rozšířit i na další služby, jako jsou například messengery, mapy nebo hlasoví asistenti.

Česká internetová jednička – Seznam.cz – změny, které s sebou nová legislativa přináší, vítá. „Ve srovnání s uvedenými giganty, kteří doteď měli v podstatě monopolní postavení, sice patříme mezi menší firmy, ale přesto věříme, že lidem máme co nabídnout. Díky narovnání trhu se nám otevírá příležitost oslovit nové uživatele. A rozhodně ji chceme využít,“ vysvětluje postavení firmy Jaroslav Souček, manažer distribuce Seznam.cz.

Text nevyjadřuje názor redakce