Ve srovnání s běžnými nákupními dny se celosvětově prodej během Black Friday zvyšuje o 663 %. Není tedy pochyb, že byste se do akce určitě měli zapojit. Je však třeba na to být dobře připraven.

Black Friday 2023

Black Friday (černý pátek) je původem americký svátek, důvod tohoto jména je však trochu komplikovanější. Výraz Black Friday se poprvé objevil roku 1869 v souvislosti s propadem amerického trhu se zlatem a následným krachem na burze. Až od 60. let 20. století se výraz používá v souvislosti s levnými nákupy a v 21. století se rozšířil do celého světa. 93 % Čechů ví, co je Black Friday.

Black Friday se slaví každoročně čtvrtý pátek v listopadu. V roce 2023 to vychází na 24. listopad, což je blíže než za měsíc. Jste na to připravení?

Black Friday je potřeba naplánovat

Slevové akce během Black Friday dle statistik využívá asi 70 % Čechů. Výrazné slevy nabízí zhruba 60 % obchodů, a to ve výších průměrně 15 až 30 %. Proč se nezapojuje více kamenných obchodů a e-shopů, když jsou zisky během Black Friday tak vysoké? Důvodem bývá například ta spousta starostí, která je s plánováním Black Friday spojená.

Kromě starostí byste ale měli myslet i na všechny přínosy Black Friday. Nejde jen o vyšší tržby, ale také o:

· šanci zbavit se starých zásob,

· možnost získat nové zákazníky,

· zvýšit povědomí o značce.

Když začnete s přípravou nyní, všechno stihnete. Nakupte obalové materiály, vylaďte web, naplánujte slevy!

Jak se připravit na Black Friday?

Chcete se jako e-shop zapojit do akce Black Friday, ale nevíte, s čím vlastně začít? Říjen a první polovina listopadu jsou ideálním obdobím, kdy byste měli začít plánovat a také dát zákazníkům najevo, že se něco chystá.

1. Ukažte zákazníkům, že se blíží Black Friday

Na webové stránky a sociální sítě vyvěste jasné upozornění, že se zapojujete do Black Friday. Zákazníci už nyní vyhledávají vánoční dárky a šance nakoupit je levněji je může přimět nakoupit právě u vás.

2. Optimalizujte výkon webu

Není výjimkou, že pod velkým náporem na černý pátek padají webové stránky. Otravné je i dlouhé načítání, ideální doba načítání je nula až čtyři sekundy. Zákazníci jsou líní čekat, raději odejdou ke konkurenci. Ujistěte se, že jsou vaše webové stránky technicky připravené na velký nápor.

3. Naplánujte slevy

Čím vyšší sleva, tím je pro zákazníky atraktivnější, to je asi jasné. Lákat můžete i na dopravu zdarma nebo dárky k nákupu. Dejte si však pozor na nekalé praktiky. Od konce roku 2022 je podle směrnice EU nezákonné zboží zdražit a pak ve slevovém období cenu snížit. Sleva musí být vypočítána z ceny, kterou měl produkt aspoň 30 dní před akcí. Výjimkou je pouze zboží podléhající rychlé zkáze (typicky potraviny).

4. Sežeňte si brigádníky

V období slev Black Friday je počet objednávek tak vysoký, že se to projeví i na prodloužených dobách dodání, to je každému jasné. Přesto platí pořád to samé pravidlo – kdo rychleji dodá, ten si u zákazníků získá lepší pověst. To, jak rychle zvládne balík doručit přepravní služba, bohužel neovlivníte. Můžete ale zařídit aspoň co nejrychlejší expedici.

Neváhejte na Black Friday nabrat extra brigádníky, nebo přeřadit zaměstnance z jiných pozic do skladu, abyste stíhali balit zásilky. Nezapomeňte je předem zaškolit, aby v den D byli připraveni na 100% nasazení. Bude potřeba.

Určitě bude nutné mít vyhrazené pracovníky na komunikaci se zákazníky, jak telefonicky, tak e-mailem, na sociálních sítích, nebo v chatu na webových stránkách. Rychlá komunikace je zárukou úspěchu.

5. Přichystejte obalové materiály

Mějte nachystané vhodné kartonové krabice, a především v dostatečném množství. Zásobujte se raději předem, vždycky je lepší mít krabic více, než nakonec nemít do čeho balit. Správně vybrané poštovní krabice vám navíc urychlí celý proces balení zásilek. Ideální jsou takové, co se velmi rychle skládají.

Pořiďte si obalové materiály vhodné vzhledem k sortimentu, který prodáváte. Dodáváte víno? Pak nakupte krabice na víno. Posíláte malé šperky? Pak nejspíš postačí bublinkové obálky. Naučte se také správně kombinovat obalové a výplňové materiály, tím ušetříte hodně času při balení i financí. Například je nesmysl balit všechny produkty do stejně velkých krabic. Pořiďte si krabice velikostně přizpůsobené na různé typy zboží.

Nezapomínejte ani na to, že obalové materiály jsou vynikající příležitostí pro marketing. Je škoda posílat do světa krabice, které nejsou nijak označené vaší značkou. Můžete si nechat vyrobit krabice s potiskem (třeba logem firmy), nebo aspoň potištěné lepicí pásky, jimiž budete krabice přelepovat.

To, jak své zboží zabalíte, hraje hodně velkou roli. První dojem si zákazník udělá už podle krabice. Nesnažte se to v rámci úspory času zanedbávat. Dejte si záležet s balením, blíží se svátky, tak toho využijte. Zboží je možné dát třeba do vánoční papírové tašky a v té ještě do krabice.

Ještě je čas nechat si vyrobit obalové materiály na míru, opatřit je potiskem a doladit balení zboží k dokonalosti. Nepodceňte to.

Black Friday je dřina, která se vyplatí

Nebudeme nic předstírat, listopadové období slev je pro e-shopy náročné. Pro většinu z nich je to ale nejvýdělečnější období roku, na které se neváhají chystat měsíce předem. I pro vás může být Black Friday příležitostí ke zvýšení zisků, zbavení se starého zboží a získání nových zákazníků!

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist