Přední pozici v digitalizaci svých služeb si mezi českými bankami vybudovala Česká spořitelna. Její bankovní aplikaci George, dostupnou prostřednictvím mobilní aplikace i v počítači, každý měsíc použije přes 2,2 milionu klientů. Jak vznikají nové digitální služby největší české banky, jsme se zeptali Martina Kobzy, člena představenstva České spořitelny, zodpovědného za provoz a informační technologie.
Jak vypadá tým, který pracuje na digitalizaci a vývoji nových produktů České spořitelny?
Už před víc jak deseti lety jsme se v rámci celé skupiny Erste rozhodli, že vývoj naší digitální platformy George spolu s digitalizací našich produktů a služeb bude probíhat interně a že si tedy vybudujeme vlastní vývojové týmy. Pokud to přičteme k IT týmům, které se starají o bezpočet systémů nezbytných pro samotný provoz banky, výsledkem je, že Česká spořitelna má dnes jednu z největších IT organizací v ČR. V našem vývoji pracuje přes 1 500 zaměstnanců, hlavně vývojářů, architektů, projektových manažerů, testerů a dalších, máme také stovky externích partnerů a ročně pracujeme s rozpočtem přes 7 miliard korun.
Díky takto rozsáhlé organizaci se nám daří transformovat Českou spořitelnu na moderní technologickou společnost. Průběžně modernizujeme všechny naše produkty a služby, postupně je přesouváme do cloudu a rychlým tempem směřujeme k plné digitalizaci naší banky.
Jak velký náskok mají tzv. internetové banky, které již vznikly jako plně digitální?
Nemyslím si, že dnes ještě můžeme mluvit o nějakém náskoku. Strategií internetových bank je efektivně poskytovat jednodušší služby a produkty, které budou snadno dostupné lidem zvyklým řešit maximum záležitostí prostřednictvím svého smartphonu. To ale například znamená, že tyto banky často nenabízejí jinou než čistě elektronickou možnost komunikace – typicky prostřednictvím chatbotů či chatů. Také se moc nepouštějí do administrativně a poradensky komplexních služeb, jako jsou hypotéky nebo životní pojištění. Alespoň tedy ne na tak malém trhu, jako je Česko.
Česká spořitelna musí být jako univerzální banka schopna pomoci všem a také vyřešit i nestandardní situace klientů. A pokud jde o nabídku digitalizovaných produktů, je většina tradičních bank už mnohem dál než internetové banky. Ukazuje se, že málokdo používá čistě internetovou banku jako svou hlavní banku a i banky, které začínaly jako internetové časem otevírají svoje sítě klientských center.
Liší se nějak legislativní a regulační požadavky, které jsou na banky kladeny?
Základní legislativa je na úrovni EU a ČR obdobná, ale pak je zde dohled ze strany ECB a ČNB. A ten je pro tzv. systémové banky, tedy ty se zásadním vlivem na celou národní ekonomiku, řádově náročnější než u malých, internetových bank.
Internetové banky jsou někdy rychlejší, ale když se spojí tradiční banky s podporou regulátora, tak to má větší výsledný dopad na klienty. Jen pro představu – nedávno jsme, společně s dalšími českými bankami, zavedli možnost finančních převodů na základě telefonního čísla příjemce. Zatímco samotný vývoj a nasazení takové služby trval jen několik měsíců, udělat dohodu napříč trhem, nastavit a odsouhlasit pravidla fungování zabralo roky. A pro zajímavost, již během prvních 10 dní od spuštění si tuto službu u nás aktivovalo už 66 tisíc klientů a v Česku celkem více jak 300 tisíc.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist