V nákladní silniční dopravě se začíná stále více rozšiřovat zkapalněný biometan (bioLNG), který dopravcům pomáhá snižovat jejich emisní zátěž a připravit se na příchod emisních povolenek. K přechodu na toto plně obnovitelné palivo se přitom začínají připojovat i ti největší hráči na trhu. Síť plnicích stanic skupiny GasNet nově využívají tahače řetězce Lidl.

Jsme nesmírně rádi, že našim prvním zákazníkem, který přechází na obnovitelný zkapalněný biometan, je právě společnost Lidl. Je to největší český obchodní řetězec a jako lídr opět ukazuje cestu celému trhu. Zájem o bioLNG roste a brzy se bezpochyby připojí i další velcí hráči,“ říká Filip Dostál, vedoucí Business Developmentu v GasNetu.

LNG

Oproti běžnému naftovému motoru vypouští plynový motor o 70 % méně oxidů dusíku. Při spalování zkapalněného plynu se navíc neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v bezprostředním okolí silnic, kudy náklady projíždějí. Ve srovnání s dieselem je plynový motor také o 9 decibelů tišší.

Pro obchodníky s rychloobrátkovým zbožím, jejichž byznys stojí na efektivní logistice, je přechod na bioLNG rychlý a snadný způsob, jak okamžitě začít radikálně snižovat emisní stopu své nákladní silniční dopravy a dostát svým závazkům společenské odpovědnosti a ESG, které ve světě byznysu hrají stále významnější roli.

„Jen v letošním roce budeme mít v provozu minimálně 10 tahačů využívajících zkapalněný biometan, aktuálně jich máme ve flotile již 7. Naplňujeme tím naše zásady nasazovat do našeho každodenního provozu technologie, které přispějí ke zlepšení životního prostředí v Česku, a to nejen v okolí našich prodejen,“ říká mluvčí společnosti Lidl Česká republika Eliška Froschová Stehlíková.

LNG a bioLNG: rychlé i levné řešení pro ekologickou dopravu

Skupina GasNet začala nabízet nízkoemisní zkapalněný zemní plyn (LNG) jako první v Česku už v roce 2019 a síť plnících stanic aktuálně pokrývá všechna významná dopravní spojení v Česku. LNG umožňuje přepravním společnostem, a hlavně jejich zákazníkům, výrazně snižovat emise pocházející z dopravy. Navíc cena zemního plynu dál klesá a dobrá situace je i na trhu s LNG tahači.

Ceny zemního plynu se vrátily na úroveň roku 2019. V důsledku toho jsou aktuální palivové náklady u LNG tahače o 18 % nižší než u jeho naftového protějšku (v porovnání na 100 km ujeté vzdálenosti). Poklesu cen se dočkaly i samotné kamiony. Dvouleté a starší LNG tahače se prodávají až o polovinu levněji v porovnání s novými vozy.

Jako první uvedla skupina GasNet na český trh také unikátní a pokročilejší variantu tohoto paliva v jeho obnovitelné podobě – zkapalněný biometan (bioLNG), který se vyrábí ze zbytků potravin, zemědělského odpadu nebo dokonce z kalu odpadní vody. Zkapalněný biometan je možné získat prakticky z jakéhokoliv biologicky rozložitelného odpadu a oproti dieselu má výrazně nižší emise, v průměru o 95 %.

Poptávka po zelené a udržitelné dopravě roste. LNG a bioLNG je momentálně jediným dostupným a škálovatelným palivem, které dokáže na tento zájem efektivně odpovědět. Není to přitom jen věcí logistických společností, ale hlavně těch, kteří si u nich přepravu svého zboží objednávají. Právě oni mají s ohledem na své ESG strategie a cíle odpovědného podnikání zájem snižovat emisní stopu nejen ve své výrobě, ale samozřejmě i v distribuci svých výrobků,“ vysvětluje Filip Dostál z GasNetu.

Česká republika se prostřednictvím evropské směrnice o obnovitelných zdrojích energie (RED III) zavázala k naplňování klimatických cílů EU, jako je snížení emisí skleníkových plynů v dopravě o 14,5 % nebo dosažení podílu obnovitelných zdrojů energie ve výši 29 % do roku 2030.

Bez strachu z emisních povolenek

Motivace pro přechod na nízkoemisní LNG nebo pokročilejší bioLNG má také své ekonomické opodstatnění. Kromě samotné nižší ceny u LNG jsou to zaváděné mýtné poplatky (složka vázaná na emise CO2) a emisní povolenky, které se od roku 2027 budou nově týkat i silniční dopravy. Nákupy povolenek promítnou do svých konečných cen prodejci paliv. V praxi tak bude rozšíření znamenat, že si dopravci, a tím i jejich zákazníci připlatí za každý litr fosilního paliva, zejména nafty. Už teď se s náklady na emise dopravci setkávají při tankování paliva v Německu.

Řešením této dodatečné ekonomické zátěže je právě větší využití zkapalněného zemního plynu (LNG) a zejména zkapalněného biometanu (bioLNG). U emisních povolenek se počítá se startovací cenou 45 eur za tunu CO2. Při této ceně vychází navýšení nákladů u naftového motoru zhruba na 1,10 Kč za kilometr. U bioLNG je to pouze 0,30 Kč za kilometr, částka se navíc může ještě snižovat.

LNG

Unikátní palivo nabízí GasNet na šesti plničkách GasNetu v Hradci Králové (dálnice D11), v Jažlovicích u Říčan (D1), v Klecanech u Prahy (D8), Mladé Boleslavi (D10), v Nýřanech (D5) a Kaplici (budoucí D3).

LNG.cz

Text nevyjadřuje názor redakce