Česká internetová jednička, společnost Seznam.cz, je pro mnohé Čechy synonymem internetu. Její vyhledávač patří mezi nejstarší na světě a více než čtvrt století v Česku statečně sekunduje globální konkurenci. Služby Seznamu mají velkou uživatelskou základnu, která je důsledkem širokého portfolia služeb, jejich kvality a dostupnosti. Ať už se jedná o Mapy.cz, Sauto.cz, televizní program, počasí či zpravodajství, vše bylo doposud pro uživatele zcela zdarma. A to jak v desktopové, tak často i mobilní podobě.

Možná vám nikdy nepřišla na mysl otázka, z čeho Seznam vlastně vývoj a inovaci svých služeb platí, když jsou všechny zcela zdarma? Odpověď je jednoduchá. Celý jeho byznys je postavený na financování z cílené reklamy. To je typ reklamy, která zohledňuje zájmy a preference uživatele. Pokud se tedy zajímáte o nové auto, čtete na internetu různé recenze, koukáte se na videa, sledujete stránky automobilek, pak vás velmi pravděpodobně v těchto dnech provází nabídky na auta všeho druhu. Jak je to možné? Velmi pravděpodobně jste při vstupu na navštívené webové stránky udělili souhlas se zpracováním osobních údajů. Tedy těch, které jsou nutné k cílené reklamě. A právě váš souhlas umožňuje cílit na vás vhodnou reklamou. A právě tímto způsobem dlouhá léta fungovala většina online platforem, český Seznam nevyjímaje.

Doba se ale mění a uživatelé začínají být stále obezřetnější, co a kde o sobě sdílí a jakou zanechávají internetovou stopu. Když se k tomu přičte tlak regulátorů (v Česku je to Úřad pro ochranu osobních údajů), není se čemu divit, že model založený na výnosech z cílené reklamy, začíná dostávat trhliny. Proto se česká firma působící na trhu od roku 1996 snaží najít jiný zdroj příjmů.

Souhlasit, nebo zaplatit. Nový tržní standard dorazil do Česka

Seznam bez cílené reklamy je nový monetizační model, který největší tuzemská online platforma začala postupně nasazovat. Uživatelům nabízí udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů pro účely cílení reklamy tak, jak byli doposud zvyklí, stejně jako jim dává možnost souhlas odmítnout. V takovém případě ale žádá po člověku 79 korun měsíčně za to, že na něj nebude cílit reklamu, a tím pádem přijde o část příjmů, které by díky cílení na takového jedince obdržela od svých inzerentů.

Není divu, že řada uživatelů nese tuto změnu s velkou nelibostí. V Česku byl internet dlouhá léta provozován zcela zdarma. Bavíme-li se o médiích, tak své online servery využila zprvu pouze jako doplněk ke svým tištěným verzím, za které bylo běžné zaplatit. S měnící se dobou a stylem sledování obsahu už ale nedává toto rozdělení ekonomický smysl. I proto řada tuzemských médií už dávno zamkla část svého obsahu za tzv. paywall a umožňuje ho sledovat pouze těm, kteří si zaplatí. Ať už za konkrétní článek, nebo nějakou formu předplatného. V zahraničí je tento model naprosto běžný.

Je tedy pravda, že internet zdarma pomalu končí. Otázkou ale je, zda náhodou v této podobě neskončil už dávno, jen my, jeho uživatelé, jsme si neuvědomovali, že svým souhlasem se zpracováním našich dat ho držíme celou dobu při životě právě takový, jaký jsme ho řadu let znali. S končící podporou cookies třetích stran v největším vyhledávači Google Chrome ale zcela jistě nastává éra tzv. first party cookies. Kdo je nebude mít, přežije jen těžko. Je proto načase připravit se na novou budoucnost a začít si zvykat, že i za online služby se sluší lidem, kteří je pro ostatní vyvíjejí, řádně zaplatit.

Text nevyjadřuje názor redakce