Prodej alkoholu vs. alkoholické nápoje aneb pozor na magických15 %

Pozor na to, že pravidla pro prodej alkoholu se liší i pro různé druhy alkoholických nápojů. A tak zatímco za alkoholické nápoje se považují ty s obsahem alkoholu nad 0,5 %, prodej alkoholu je výrazně přísněji regulován až od hranice 15 %. To nicméně neznamená, že by se na běžné pivo či víno žádná zpřísněná pravidla nevztahovala.

Základním pravidlem je zákaz prodeje osobám mladším 18 let

Jestliže bychom měli zmínit jen jedno pravidlo, přes které skutečně nejede vlak, pak jde o věkové omezení prodeje a podávání alkoholických nápojů. Toto pravidlo se tedy týká i zmíněných nápojů s nižším obsahem alkoholu, jako je pivo či víno.

V České republice lze alkoholické nápoje prodávat pouze osobám starším 18 let. Obecně platí, že občanský průkaz je kontrolován, pokud si prodejce není jist, že zákazník je plnoletý. V případě, že zákazník nepředloží občanský průkaz nebo jiný doklad prokazující plnoletost, alkohol takové osobě nesmí být prodán.

Nad 15 % pouze s koncesí

Chcete-li prodávat alkoholické nápoje s podílem alkoholu nad 15 %, budete kromě živnostenského oprávnění potřebovat také koncesi na „Prodej kvasného lihu, konzumního lihu nebo lihovin“. Je přitom jedno, zda jste velkoobchod, maloobchod, nebo například bar či restaurace. Vyřízení koncese je naštěstí poměrně rychlé a cenově dostupné, nicméně bez určitého papírování a několikadenního až několikatýdenního čekání na koncesi se neobejdete.

Pozor na to, co prodáváte

Zvýšenou pozornost byste měli věnovat tomu, jaký alkohol prodáváte, ve smyslu jeho původu. Na pultech obchodů ani restaurací by se neměly objevit domácí pálenky či alkohol s neznámým původem, tvrdý alkohol bez kolků a podobně. Vždy byste měli odebírat zboží od solidního velkoobchodu či výrobce. Výroba a distribuce lihovin jsou u nás regulovány ještě přísněji než prodej samotný. Rozhodně se nevyplácí systém obcházet a shánět za nižší ceny alkohol, jehož výroba či způsob dovozu stanoveným pravidlům neodpovídají. Kromě toho by z alkoholu také měla být odvedena spotřební daň.

Silně podnapilý zákazník? Alkohol prodat nesmíte

Co se v praxi moc nedodržuje, ačkoli zákon na takové situace pamatuje, je zákaz prodeje alkoholu silně podnapilým osobám. Přijde-li k vám zákazník, ať už do obchodu, baru, či restaurace, který se již nachází v podnapilém stavu silně ovlivňujícím jeho chování, neměli byste mu další alkohol, jehož požití by stav dále zhoršilo, prodávat či podávat.

Obdobný zákaz platí, máte-li podezření, že by mohl zákazník požitím alkoholu někoho ohrozit. Typicky se to týká řidičů. Pakliže jako prodejce alkoholu víte, že obsloužení zákazníka pravděpodobně povede k tomu, si sedne v podnapilém stavu za volant (nebo bude vykonávat jinou odpovědnou činnost, například zaměstnání), neměli byste jeho přání vyhovět.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist