Drogerie Teta řešila, jak efektivně vytápět či chladit prodejny již před energetickou krizí, ale když ceny energií vylétly prudce nahoru, bylo téma ještě naléhavější. „Celé to začalo krachem našeho dodavatele energií na začátku krize. To znamenalo, že se nám doslova přes noc změnily podmínky. Ceny elektřiny i plynu vystřelily a my hledali způsoby, jak tuto situaci vyřešit,“ vypráví Jan Doleček, HR ředitel drogerií Teta.

Příjemná teplota v prodejnách je důležitá pro komfort zákazníků i zaměstnanců. „Naší snahou nebylo jen bezhlavě vypnout topení, ale zařídit to tak, aby vše bylo komfortní pro zákazníky i zaměstnance a zároveň abychom netopili nebo nechladili více, než je nutné,“ dodává Jan Doleček. „Zjistili jsme ale, že nám chybí data, abychom mohli provést nějaké změny. Nevěděli jsme, kde a jak ve skutečnosti topíme. Proto jsme se začali zabývat otázkou, jak taková data vůbec sehnat. A přesně s tím nám pomohlo řešení chytré senzoriky od Vodafonu, který v tu dobu již byl naším poskytovatelem komunikačních služeb.“

Chytré technologie nemusí být tak složité, jak by se mohlo zdát

Cílem drogerií Teta bylo efektivnější využívání energie ve všech kamenných obchodech, získání přehledného reportingu, nastavení teplotních limitů a kontrola jejich dodržování. Ukázalo se, že IoT řešení od Vodafonu je jednodušší a efektivnější než jiné alternativy, a to z hlediska instalace i používání. Skupina firem pk Solvent, do které síť drogerií Teta spadá, provozuje víc než 500 maloobchodních prodejen ve 300 městech a řešení bylo nutné dodat do všech poboček.

Vodafone poskytl prodejnám fyzická zařízení v podobě senzorů pro snímání teploty, instaloval software pro přístup k datům a postaral se i o celkovou konfiguraci řešení. Vše podle požadavků drogerie Teta. Zároveň zajistil služby konektivity, které jsou nezbytné pro bezchybné fungování celého systému.

V praxi to pak vypadá tak, že čidla každých 5 minut zaznamenávají informaci o teplotě v prodejně a data uloží do cloudu. K těm mají skrze aplikaci přístup vedoucí prodejen a oblastní manažeři. Jakmile systém zaznamená výkyv teploty, vedoucí pracovníci jsou o tom informováni a mohou situaci ihned řešit.

Jan Doleček, HR ředitel, a Naďa Kolmanová, oblastní a projektová manažerka ve společnosti Teta drogerie
Jan Doleček, HR ředitel, a Naďa Kolmanová, oblastní a projektová manažerka ve společnosti Teta drogerie
Foto: Vodafone Czech Republic a.s.

Díky řešení IoT mohou firmy snížit náklady i udržet stávající zákazníky

Chytrá čidla umožnila optimálně regulovat teplotu v prodejnách a snížit tak náklady na energii v řádech milionů korun ročně. V obchodech přitom zůstala příjemná teplota pro zákazníky i zaměstnance.

IoT od Vodafonu Business má podle personálního ředitele Jana Dolečka ještě jednu velkou výhodu: „Po implementaci jsme nemuseli nikoho najmout, nepotřebovali jsme žádného dalšího člověka. Systém je natolik jednoduchý a intuitivní, že vše potřebné vykonávají naši stávající lidé v rámci své běžné činnosti.“

Stojíte ve své firmě před podobnými výzvami a chcete začít využívat potenciál moderních technologií naplno? Prohlédněte si ICT řešení od Vodafonu.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist