OBSAH ČLÁNKU:
Úvod
1. Nedostatečné plánování a strategie
2. CMS s minimem možností přizpůsobení
3. Špatná uživatelská zkušenost (UX)
4. Nedostatečný obsah
5. Technické chyby
6. Podceňování údržby a aktualizací
Závěr
Doporučení a další zdroje
Úvod
Vaše webové stránky jsou často první věcí, se kterou se vaši potenciální zákazníci setkají, proto by měly vypadat profesionálně a fungovat bezchybně.
Úspěšný web není jen otázkou pěkného designu, ale také toho, jak snadno se v něm uživatelé orientují a jak dobře jednotlivé stránky plní svůj účel.
Při tvorbě webu tedy myslete hlavně na své zákazníky. Co budou na vašem webu hledat? Co od něj očekávají? Jak jim můžete návštěvu stránek co nejvíce zpříjemnit?
V tomto článku se podíváme na největší chyby, kterým byste se měli při tvorbě webu raději vyhnout. Díky tomu vaše „online vizitka“ zanechá jen ten nejlepší dojem.
1. Nedostatečné plánování a strategie
Nedostatečná analýza cílové skupiny
Když nebudete znát potřeby a očekávání své cílové skupiny může se stát, že váš web nebude odpovídat tomu, co návštěvníci hledají. Bez analýzy svých cílových uživatelů jen těžko vytvoříte obsah a design, který by jim vyhovoval a vedl k požadovaným konverzím.
Jak zjistíte, kdo je vaše cílovka?
Udělejte si průzkum trhu – kdo všechno používá váš typ produktů? Snažte se porozumět zájmům a motivaci svých zákazníků pomocí analýzy nebo rozhovorů s klienty. Vytvořte si persony nakupujících – pomohou vám pochopit, co zákazníci řeší a jaký typ obsahu chtějí vidět.
Nejasné cíle webu
Každý web by měl mít jasně definované cíle, ať už jde o zvýšení prodejů, budování značky, nebo získávání kontaktů. Pokud nevíte přesně, čeho chcete dosáhnout, budete mít problém měřit úspěšnost a provádět potřebné úpravy webu.
Jaké si tedy nastavit cíle?
Cíle vašich webových stránek by měly být konkrétní, měřitelné, dosažitelné, relevantní a časově ohraničené. Při určování cílů se držte při zemi a berte v potaz své zdroje i dosah. Nakreslete si mapu webu – pomůže vám zhruba načrtnout cíle, ještě než začnete vytvářet stránky a obsah.
2. CMS s minimem možností přizpůsobení
Nepodporuje škálovatelnost
Pokud váš CMS (systém pro správu obsahu) nepodporuje škálovatelnost, váš web se nemusí přizpůsobit růstu návštěvnosti nebo rozšiřování funkcí. To může vést k technickým problémům a omezení výkonu.
Nemožnost vlastních úprav
Pokud vám systém neumožňuje upravovat design, funkce nebo integrovat nové nástroje, omezíte se na základní šablony, které nemusí odpovídat potřebám vaší firmy.
Jaký CMS zvolit?
Výběr správného systému pro správu obsahu je klíčem k dlouhodobé flexibilitě a úspěchu webu. Když chcete jistotu, že web zvládne růst s vaším podnikáním, zvolte např. WordPress. Pro malé profesionálně vypadající weby, které nepotřebují extra funkce vám stačí WebEditor.
TIP: Pro weby postavené ve WordPressu nabízí Webglobe speciální WordPress hosting s doménou zdarma a s řadou výhod – předinstalovaným WordPressem, rychlým načítáním, prvotřídním zabezpečením a video tutoriály.
3. Špatná uživatelská zkušenost (UX)
Složitá navigace
Pokud máte na svém webu příliš složitou nebo nepřehlednou navigaci, uživatelé se v něm mohou ztratit a web nadobro opustit.
Jak na dobrou navigaci?
Vytvořte jednoduché, intuitivní menu bez zbytečných položek, které návštěvníkům pomůže snadno najít potřebné informace. Nezapomeňte svou navigaci optimalizovat pro mobilní zařízení.
Neresponzivní design
Mobilní zařízení používá k prohlížení webu stále více lidí. Pokud se váš web neumí přizpůsobit různé velikosti obrazovek, odradí mnoho potenciálních návštěvníků. Neresponzivní design také negativně ovlivňuje SEO a celkovou použitelnost webu.
TIP: Přečtěte si článek Jak dělat webové stránky i pro mobil a vytvořte svůj první responzivní web.
Pomalé načítání
Rychlost načítání stránek má přímý vliv na uživatelskou zkušenost a SEO. Dlouhé čekání na načtení stránky často způsobí, že uživatelé z webu odejdou. Rychlé načítání je klíčem k udržení návštěvníků a k lepšímu hodnocení ve vyhledávačích.
Jak zrychlit načítání stránek?
Použijte nástroje jako Google PageSpeed Insights nebo GTMetrix, ty zanalyzují obsah vaší webové stránky a zároveň vám dají konkrétní tipy, jak stránku zrychlit.
4. Nedostatečný obsah
Chybí kvalitní texty
Kvalitní obsah je základním kamenem úspěšného webu. Pokud na vašem webu chybí informativní, relevantní a gramaticky správné texty, neoslovíte návštěvníky. Špatně napsaný obsah navíc negativně ovlivňuje SEO.
Jak zlepšit texty na webu?
Buďte struční a relevantní. Používejte krátké věty a akční slovesa. Kromě krátkých, snadno čitelných bloků textu byste měli také používat různé velikosti písma, seznamy a podnadpisy.
Absence vizuálních prvků
Stránky bez obrázků, videí nebo grafů mohou působit nudně a neprofesionálně. Vizuální prvky pomáhají udržet pozornost návštěvníků, rozbíjejí bloky textu a zároveň usnadňují pochopení složitějších informací.
TIP: Obrázky a fotografie zdarma najdete například na webech jako Unsplash, Pixabay nebo Pexels.
Špatné SEO
Pokud váš web není optimalizovaný pro vyhledávače, horko těžko přitáhne návštěvníky. Chybějící meta popisky, špatně zvolená klíčová slova, špatná struktura stránek a technické chyby – to vše může vážně omezit úspěšnost vašeho webu ve výsledcích vyhledávání.
5. Technické chyby
Nesprávně nastavené zabezpečení
Když web nemá SSL certifikát, snižuje to jeho důvěryhodnost. Také to vede k tomu, že moderní prohlížeče označí váš web za nebezpečný. To vám odradí návštěvníky a ztratíte obchodní příležitosti.
Chybné odkazy a 404 stránky
Neexistující nebo chybně fungující odkazy kazí uživatelům dojem z webu a snižují jejich spokojenost. Navíc mohou vašemu webu poškodit pověst. Proto je důležité pravidelně kontrolovat odkazy a předcházet výskytu stránek s chybou 404.
Nekompatibilita s prohlížeči
Web, který v běžném prohlížeči nefunguje správně, může uživatele odradit. Každý návštěvník by měl mít stejný zážitek bez ohledu na to, jaký prohlížeč používá. Jak je na tom váš web si můžete ověřit třeba pomocí PowerMapper.
6. Podceňování údržby a aktualizací
Nepravidelná aktualizace obsahu
Zastaralé informace na webu mohou návštěvníky zmást nebo odradit. Když svůj web pravidelně neaktualizuje, působí opuštěně a neprofesionálně. Čerstvý obsah navíc přitahuje vyhledávače, a tím zlepšuje SEO.
Ignorování zpětné vazby od uživatelů
Názory uživatelů jsou cenným zdrojem informací pro vylepšení webu. Pokud ignorujete jejich komentáře, připomínky nebo problémy, které vám hlásí, přicházíte o možnost zvýšit jejich spokojenost a zlepšit funkčnost svého webu.
Nedostatečné zálohování a údržba
Pravidelné zálohování a údržba jsou klíčové pro prevenci výpadků nebo ztráty dat. Bez toho riskujete, že v případě technického problému přijdete o veškerý obsah, což může mít katastrofální následky pro váš projekt nebo podnikání.
TIP: V rámci webhostingu od Webglobe máte v ceně automatické zálohy i 14 dní zpět, SSL certifikát i automatické malware scany nebo ochranu proti kyberútokům.
Závěr
Teď už víte, že kvalitní web není jen o vzhledu, ale také o funkčnosti, použitelnosti a obsahu. Při tvorbě webu se zaměřte na potřeby svých zákazníků, plánujte s ohledem na dlouhodobý růst a pravidelně svůj web aktualizujte.
Jakmile budete mít nový web připravený ke sdílení se světem, ideálně jeho beta verzi ještě otestujte se skutečnými uživateli.
Tím, že se vyhnete těmto běžným chybám, zvýšíte důvěryhodnost svého webu a nabídnete jeho návštěvníkům zážitek, ke kterému se budou chtít vracet.
Další doporučené nástroje a zdroje
S nástrojem Hotjar můžete sledovat pohyb návštěvníků na vašem webu. Zjistíte na co klikají a kde ze stránky odcházejí. Pomůže vám i se zpětnou vazbou od zákazníků.
Nástroje, jako Moz, SimilarWeb nebo Ahrefs, vám pomohou s analýzou webovek konkurence, abyste věděli, co ostatní dělají dobře, a zároveň se vyvarovali jejich chyb.
Viewport Resizer je nástroj, kterým si můžete otestovat responzivitu svého webu.
Chcete vědět, kde potřebuje váš web optimalizovat a jestli ho nezpomalují obrázky? Nástroj imgIX vám zdarma vytvoří zprávu s tipy na optimalizaci.
Otestujte své webové stránky v každém prohlížeči, operačním systému a zařízení pomocí Cross-Browser Testing. Pomůže vám to rychle odhalit a opravit případné chyby.
Články o tvorbě webu, které by vás mohly zajímat:
Jaké stránky musí mít každý firemní web
Klíčové metriky UX designu: jak měřit a zlepšovat uživatelský zážitek
WebEditor Premium: Jak vylepšit stránky vlastním kódem
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist