• Jak byste představil Refork čtenářům Hospodářských novin? Čím je váš projekt jedinečný a jaké problémy řeší?
    Refork je český technologický start-up zaměřený na výrobu ekologických příborů a brček, jež nahrazují jednorázové plastové výrobky. Jsme jedna z mála výrobních společností v Česku, která se zabývá ekologickými materiály a výrobou finálních produktů z nich. Naše produkty jsou vyrobené ze stoprocentně přírodních materiálů a zcela rozložitelné, a to i v domácím kompostu, což dokládá naše široké množství certifikací, jak z pohledu vstupních materiálů, tak i finálních výrobků.
  • Co vás osobně přivedlo k myšlence založit Refork a věnovat se vývoji ekologických alternativ plastových produktů?
    Na jedné straně jsme viděli, jak plastové výrobky zatěžují životní prostředí a přitom jsou tak běžné v každodenním životě. Plasty jsou užitečné, ale způsob jejich používání a likvidace je neudržitelný. Naším cílem bylo vytvořit příbory a brčka, jež jsou funkční jako plastové, ale šetrné k přírodě. Na straně druhé se formovala evropská regulace, která měla zakázat jednorázové plastové výrobky, jako jsou právě brčka a příbory, což nám mělo pomoci z pohledu penetrace trhu a úspěchu našeho řešení.
  • Na jaké hlavní překážky jste narazili při vývoji materiálů a technologií pro velkokapacitní výrobu? Jak dlouho trval tento proces?
    Jednou z největších výzev bylo vyvinout materiál, který bude dostatečně pevný a zachová se jeho rychlá rozložitelnost. Další krok byl tento materiál umět vyrábět v dostatečně velké kapacitě, tak abychom ho mohli pustit do sériové produkce, proto jsme vyvinuli taktéž vlastní linku na produkci finálního materiálu, kterou jsme si nechali patentovat. Velkou výzvou bylo také upravit technologie pro výrobu finálních produktů, abychom mohli z materiálu vyrábět velkosériově v řádů milionů kusů měsíčně.
  • Jakým způsobem ovlivnilo zpoždění evropské legislativy rozvoj Reforku? Byl nějaký okamžik, kdy jste zvažovali změnit směr podnikání?
    Zpoždění v evropské legislativě, která reguluje jednorázové plasty, nás ovlivnilo ve dvou zásadních směrech, jedním je opožděná transpozice do národních legislativ, což nás zbrzdilo minimálně o 18 měsíců, dále je problematický fakt, že definované výrobky ve směrnici stále nacházejí místo na trhu tím, že jsou prezentovány jako omyvatelné a pro vícenásobné použití, i když konečný spotřebitel je použije pouze jednou, což je bezesporu dáno i charakterem užití výrobku v restauracích a jiných provozech. O kompletní změně podnikání jsme neuvažovali, jelikož náš materiál je jedinečný a má široké možnosti uplatnění. Z pohledu vývoje produktů jsme vyvinuli zubní kartáček a další výrobky do gastronomického světa. Dále rozvíjíme spolupráce s dalšími společnostmi, které vyrábí plastové výrobky a chtějí k nim přidat jejich ekologickou alternativu.
  • Jaké výzvy přináší akvizice nových zákazníků a jakým způsobem ovlivňuje evropská legislativa zájem o ekologické materiály?
    Přesvědčit nové zákazníky je složité, protože naše produkty jsou dražší než plastové výrobky a cena je stále nejdůležitějším faktorem při výběru dodavatele jednorázových produktů. Evropská legislativa nyní spíše plní roli edukativní. Dokud nebude legislativa v plné míře vymahatelná, je složité naše produkty uvádět v plné míře na trh. V současné době mezi naše nejlepší trhy patří západní země EU, protože společnosti na těchto trzích hledají ekologická řešení, nikoliv mezery v zákonech.

Komerční článek

  • Co jste se naučili během těchto komplikací a jaké výhody z nich pro Refork vyplývají? Jaká důležitá rozhodnutí jste na základě těchto zkušeností udělali?
    Naučili jsme se, že musíme být velmi flexibilní a rychle reagovat na změny v legislativě i na trhu. Jedním z důležitých kroků bylo patentovat naši technologii spojování materiálů, což nám dává konkurenční výhodu a otevírá nové obchodní příležitosti. Dalším výrazným zlepšením bylo zefektivnění naší výroby a snížení ceny našich produktů, abychom se co nejvíce přiblížili ceně plastových produktů. Klíčovým úspěchem je naše flexibilita a rychlost  technologického vývoje, de facto jsme od myšlenky přes vývoj unikátního materiálu, aplikaci do velkokapacitní výroby až po uvedení na trh stihli vše během tří let, což je absolutně unikátní v současném světě.
  • Mluvil jste o patentu na inovativní spojování materiálů. Můžete přiblížit, jaké nové možnosti díky tomuto patentu Refork získává?
    Patent nám umožňuje spojování biologicky rozložitelného pojiva s přírodními plnivy, jako jsou celulózová vlákna. Vysokým poměrem plniv snižujeme cenu koncového produktu a tím se stáváme konkurenceschopnější oproti plastovým výrobkům a ostatním výrobcům. Vzhledem k tomu, že vyrábíme vlastní materiál, zvládáme jeho aplikaci i do jiných průmyslových odvětví, než je pouze gastronomie.
  • Kromě technických a legislativních výzev se věnujete také edukaci zákazníků. Jak vnímáte úroveň povědomí o ekologických alternativách a plastovém problému v Evropě a v České republice?
    V Česku i v Evropě roste povědomí o škodlivosti plastů, ale stále je tu mnoho prostoru pro osvětu. Lidé postupně začínají rozumět, proč je důležité nahrazovat plasty ekologickými alternativami, a to nám dává velkou příležitost. V České republice je tento trend pomalejší, ale vnímáme každoroční zlepšení. Samozřejmě další nedílná úloha edukace je vysvětlit zákazníkům, co je opravdu správná ekologická alternativa a co je greenwashing.
  • Jaké kroky nyní podnikáte, abyste přispěli k urychlení přijetí potřebné legislativy? Které instituce nebo organizace se snažíte oslovit?
    Aktivně spolupracujeme s evropskými institucemi a organizacemi zaměřenými na ochranu životního prostředí. Snažíme se, aby se regulace ohledně plastů zrychlily, a zároveň se účastníme různých vzdělávacích programů zaměřených na cirkulární ekonomiku.
  • Kdyby se legislativní překážky podařilo odstranit, jaká by podle vás mohla být budoucnost ekologických materiálů v průmyslovém využití?
    Pokud by se legislativní překážky odstranily, věříme, že ekologické materiály by se mohly stát standardem v mnoha odvětvích. Naše příbory a brčka ukazují, že je možné vyrobit produkt, který je funkční, cenově dostupný a šetrný k životnímu prostředí, což by mohlo inspirovat i další průmyslové sektory.
  • Komerční článek
Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist