Jaké programy firmy využívají a jaké jsou konkrétní benefity? Přesněji, jak se jim jejich investice vrátí?

Firemní programy na podporu zdraví a sportu

Firemní programy na podporu zdraví a sportu nabývají rozmanitých podob. Mezi nejčastější patří třeba příspěvky na sportovní aktivity,kdy firmy přispívají na fitness centra, sportovní kurzy, permanentky do bazénu (spojenou třeba i s příspěvkem, aby si zaměstnanci pořídili kvalitní plavky či koupací čepice) a další sportovní aktivity. Vytvářejí také týmy v různých sportech (fotbal, volejbal, běh), což posiluje týmového ducha a motivuje ke společnému trávení volného času.

Dále je zde organizování sportovních akcí pro zaměstnance a jejich rodiny, vzdělávací programy, jako workshopy a přednášky o zdravém životním stylu, výživě a prevenci, investice do ergonomických židlí, stolů a dalšího vybavení, které podporuje zdravé držení těla a snižuje riziko zdravotních problémů. Neobvyklá není ani nabídka zdravých jídel v kantýně, ovocné dny, pitný režim. Moderní společnosti zkrátka vědí, že se jim všechna tato práce a investice vrátí.

Dopady na produktivitu, absenci a spokojenost zaměstnanců

Studie prokazují, že investice do zdraví zaměstnanců se vyplácí. Pravidelná fyzická aktivita zlepšuje fyzickou i psychickou kondici, snižuje stres a zvyšuje koncentraci. To se projeví na vyšší produktivitě práce, nižší míře absence a celkově to vede i k lepší atmosféře na pracovišti.

  • Zaměstnanci, kteří se pravidelně věnují sportu, jsou v práci soustředěnější, energičtější a lépe zvládají stresové situace.

  • Pravidelný pohyb posiluje imunitní systém a snižuje riziko onemocnění, což vede k vyšší produktivitě skrze nižší absence a nižší pravděpodobnost, že onemocní velké množství zaměstnanců ve stejnou dobu.

  • Když se lidé cítí dobře fyzicky i psychicky, jsou v práci spokojenější a loajálnější.

Daňové aspekty firemního sportu

Firemní sport a podpora zdraví zaměstnanců s sebou nese i daňové a právní otázky. Zaměstnavatelé mohou příspěvky na sportovní aktivity zahrnout do daňově uznatelných nákladů, ale je nutné dodržet zákonné podmínky. Zde by měl státní aparát vždy vyjít firmám maximálně vstříc.

Příklady úspěšných firemních sportovních iniciativ

Mnoho českých firem již aktivně investuje do zdraví svých zaměstnanců a samy mohou v přímém přenosu sledovat pozitiva, která to přináší. Můžeme zmínit například ČEZ, nabízející zaměstnancům širokou škálu sportovních aktivit, včetně firemních sportovních klubů a sportovních dnů.

Dále Českou spořitelnu, která podporuje sportovní aktivity zaměstnanců prostřednictvím programu Sportovní karty. A nebylo by fér nezmínit Škoda Auto, investující do moderního sportovního centra pro své zaměstnance a organizující firemní sportovní ligy.

V konečném důsledku firemní sport přispívá k úspěchu firmy a vytváření pozitivního pracovního prostředí. Vzhledem k tomu, že wellbeing zaměstnanců je vnímán jako stále důležitější, je pravděpodobné, že investice do firemního sportu budou v budoucnu ještě narůstat. 

Jistě se objevují a budou objevovat i spolupráce s prodejci sportovního vybavení jako je například Decathlon. Firmy, které se o své zaměstnance starají, například podporou aktivit omezujících alkohol či motivací k jeho zodpovědné konzumaci, z toho především těží a získávají též konkurenční výhodu v boji o talenty. Jistě se tedy vyplatí o celé věci přinejmenším uvažovat.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist