Česká republika je díky své strategické poloze ve středu Evropy významným logistickým centrem, které neustále roste. Přesto zde skladovací sektor čelí výzvám, které jej oproti západní Evropě znevýhodňují. „Jedním z hlavních rozdílů mezi českým a západoevropským skladováním je infrastruktura. Silniční a železniční síť u nás často neodpovídá potřebám moderní logistiky, což vede ke zpožděním a vyšším nákladům na přepravu. Například Německo, Belgie nebo Nizozemsko disponují hustou sítí kvalitních dálnic a logistických parků přímo napojených na železniční uzly, což výrazně zrychluje tok zboží,“ vysvětluje Tomáš Horák, obchodní ředitel společnosti Stow ČR , která je lídrem v oblasti skladových řešení v České republice.
Automatizace i stavební povolení brzdí rozvoj
Západní Evropa v posledních letech výrazně investuje do automatizace, díky které tamní sklady zvyšují efektivitu provozu a snižují svou závislost na stále dražší a hůře sehnatelné lidské práci. Té začíná být nedostatek i v tuzemsku, a i proto si české firmy začínají více uvědomovat její význam. Podle nejnovější studie Trendy v české logistice 2025 plánuje v ČR automatizaci zavést 99 % oslovených společností. Nejčastěji jde o vychystávací systémy, dopravníky, WMS systémy a autonomní techniku.
Oproti zemím jako Německo či Nizozemsko je navíc tempo výstavby logistických projektů v Česku výrazně pomalejší. Zatímco v Německu trvá získání stavebního povolení v průměru 126 dní, u nás je to podle studie ČKAIT 210 dní. „Tím, že Stow Group působí na 25 evropských trzích, tento fakt silně pociťujeme v rámci rozdílů mezi typy nových zakázek v jednotlivých zemích. Zatímco v Česku přijde velká zakázka v hodnotě milionů eur jednou, dvakrát do roka, polská pobočka řeší srovnatelné zakázky několikrát za kvartál,“ říká Tomáš Horák ze Stow ČR.
Strategická poloha s nižšími náklady láká investory
Navzdory těmto překážkám má český skladovací sektor své silné stránky. Strategická poloha v srdci Evropy umožňuje ideální distribuci zboží do okolních zemí. Tento faktor nabývá na významu s rostoucím trendem nearshoringu, tedy přesunu výroby a logistiky blíže ke koncovým trhům. Příkladem může být nový sklad společnosti HOPI v Chomutově s regálovým řešením od Stow, který bude sloužit jako distribuční centrum pro značku Vileda a oblouží západoevropské trhy. Tyto projekty potvrzují význam Česka v evropských dodavatelských řetězcích.
Další výhodou Česka jsou nižší provozní náklady skladů. Pronájmy skladových prostorů jsou zde o 20 až 30 % levnější než v Německu, přičemž náklady na výstavbu jsou nižší až o čtvrtinu. To činí český trh atraktivním nejen pro nové investice, ale také pro firmy, které hledají úspory v rámci svých logistických operací.
„Aby si Česká republika udržela svou pozici na evropském logistickém trhu, musí urychlit modernizaci skladů i dopravní infrastruktury. Polsko, ve kterém se v posledních letech masivně investuje do logistických parků i silniční a železniční sítě, začíná České republice výrazně šlapat na paty. Pokud tak nebudeme reagovat, může nás brzy nahradit, minimálně pro projekty, které by byly umístěny v Česku, ale poblíž polských hranic. Právě proto je klíčové zaměřit se na chytrá a flexibilní řešení, která umožní efektivnější provoz. Důležité je také investovat do infrastruktury a zrychlit stavební povolení, protože právě to dnes často brzdí další rozvoj,“ ukončuje Horák ze Stow.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist