V řadě firem se dokonce uplatňovala ještě před vlnou chatbotů nebo obrázkových generátorů typu Midjourney. Zásluhu na tom mají i české společnosti, které vyvíjejí AI aplikace pro průmysl a další odvětví.
Příkladem takové firmy je Krel Central. Společnost s více než 30letou historií se původně specializovala na řízení a zálohování energetických systémů, postupně se však její záběr rozšiřoval. V roce 2021 – tedy několik let před zpopularizováním umělé inteligence – se začala věnovat také AI nástrojům.
AI pomáhá odhalovat podvodníky
Společnost Krel Central se přitom nevrhla na tvorbu chatbotů, ale hledala využití AI v průmyslu. A našla několik možností, jak může umělá inteligence firmám usnadnit práci.
Protože svá řešení začala vyvíjet už v roce 2021, rychle se na trhu etablovala. Získala tak náskok před konkurencí, která se vyrojila po velkém boomu AI v roce 2023, a také řadu klientů v Česku i v zahraničí. Velký podíl na tom mělo nejen využívání moderních trendů, ale i celková kvalita jejích služeb.
„První AI nástroje vznikly pro interní použití. Protože jsme v nich viděli potenciál, začali jsme je vyvíjet i pro své klienty. Postupně tak vznikly AI nástroje pro validaci dat, monitoring systémů, mikrorozhodování ve firmách nebo například pro identifikaci podvodného jednání,“ vyjmenovává některé AI aplikace majitel společnosti Krel Central Stanislav Lepka.
Zrychluje rozhodování i tvorbu dokumentů
Brzy se ukázalo, že větší fokus na využití umělé inteligence byl správným krokem. Nástroje od Krel Central totiž firmám šetří velké množství času i peněz. Ať už díky automatizaci rutinních úkolů, shromažďování a analýze dat, nebo například díky monitoringu firemních systémů.
„Pro své klienty vyvíjíme validační AI systémy, které kontrolují data v technických a ekonomických procesech, velké jazykové modely pro tvorbu dokumentace, AI agenty pro monitoring systémů a komunikaci se zákazníky, mikrorozhodovací moduly, které bleskově řeší běžné operativní činnosti, nebo analytické nástroje sledující a vyhodnocující uživatelské chování, sentiment a potenciál,“ popisuje hlavní oblasti Stanislav Lepka.
Tyto nástroje mají několik výhod:
-
Zbavují zaměstnance zdlouhavé a rutinní práce a dávají jim více času na důležitější úkoly.
-
Díky průběžnému monitoringu umožňují předvídat možné technické problémy a včas na ně reagovat.
-
Automaticky řeší drobné úkoly například ve skladové logistice, a šetří tak zaměstnancům čas.
-
Nebo usnadňují komunikaci se zákazníky a díky aktuálním datům zlepšují rozhodovací postupy ve firmách.
Výsledkem je efektivnější řízení firmy, které jí ušetří čas i peníze a zaměstnancům usnadní práci.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist