Největší tuzemská banka Česká spořitelna, která vyrostla i do pozice největšího poskytovatele firemních úvěrů na domácím trhu, proto spustila unikátní edukativní projekt Akademie podnikání, který má pomoci překonávat nástrahy, kterým zejména začínající podnikatelé čelí.
Prostřednictvím e-learningové platformy mohou zájemci o podnikání získat ve více než 20 vzdělávacích modulech tipy, jak se vypořádat s různými nástrahami. Během prvního roku existence Akademii využilo deset tisíc zájemců o podnikání.
„V rámci Akademie podnikání řešíme různé situace. Užitečné rady v ní najdou mladí lidé, kteří chtějí již v průběhu studia začít podnikat, stejně jako senioři, kteří by chtěli zúročit svoje nabyté zkušenosti. Inspiraci, jak zlepšit stávající byznys, v n í mohou najít i aktivní podnikatelé,“ popisuje Adam Daniel, který má v České spořitelně na starosti programy na podporu podnikání a poradenství finančního zdraví firem.
Program Akademie podnikání sestavila Česká spořitelna na základě rozsáhlého tržního průzkumu, ve kterém se snažila identifikovat zásadní překážky z pohledu začínajících podnikatelů.
„U zájemců o podnikání převažuje strach z neúspěchu, ztráta investice, nebo neschopnost získat zdroje do začátku. U již aktivních podnikatelů, kteří logicky tuto bariéru dokázali překonat, to jsou pak ryze praktické věci související s administrativou, daněmi, účetnictvím a právem, které byly i u lidí zvažujících podnikání hned v závěsu,“ popisuje Adam Daniel.
Podle analýzy podnikatelského prostředí Indexu prosperity bylo české podnikatelské prostředí v loňském roce 6. nejhorší v EU. Na vině jsou administrativní zátěž spojená se zakládáním podniků, nedostatek peněz na rozjezd podnikání, ale také malá podpora podnikavosti ve školách a nedostatek inkubátorů podporujících začínající podnikatele.
Právě obavy z komplikovaného rozjezdu či následného neúspěchu jsou jednou z hlavních příčin, proč na milion obyvatel v tuzemsku připadá pouze 166 startupů, 8. nejnižší hodnota v EU.
Rozvoj podnikání a start-upů zaměřených na inovativní produkty a služby je přitom jednou z podmínek transformace české ekonomiky ze subdodavatele na producenta vyšší přidané hodnoty, která je základním předpokladem pro další růst prosperity, upozorňuje Adam Daniel.
„Rekordní počet nově založených firem v loňském roce dokazuje, že podnikatelská chuť Čechy neopouští,“ říká Adam Daniel. „Je ale potřeba podporovat začínající podnikatele i lidi, kteří o podnikání teprve uvažují a přesvědčit je, že to má cenu, že se lze i s existujícími nástrahami vypořádat.“
K založení Akademie podnikání, která je dostupná na webu banky, se Česká spořitelna rozhodla i proto, že podpora podnikavosti na školách a podnikání u veřejnosti je velmi nízká.
„A to je škoda, protože zhruba třetina mladých lidí deklarovala zájem o podnikání,“ zdůrazňuje Adam Daniel. „Často se ale stává, že jsou třeba ze strany rodiny nebo školy odrazováni, protože je přece jistější se nechat zaměstnat. Chceme-li se ale od ekonomiky „zlatých ručiček“ posunout k ekonomice „zlatých hlaviček“, musíme vytvářet prostředí, které takovou transformaci umožňuje,“ uzavírá Adam Daniel.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist