Na domácí scéně se Jihostroj Velešín podílí na řadě projektů českých leteckých výrobců. Dobrým příkladem je úspěšný vývojový program cvičného letounu L-39 SKYFOX společnosti AERO Vodochody Aerospace, pro který Jihostroj vyvinul a dodává nejen přístroje palivového systému, ale i jednotku ovládání předního kola a brzd. Pokračuje dlouhodobá spolupráce i s kunovickou společností Aircraft Industries, která, stejně jako Aero, zaznamenává vzrůstající poptávku po svých letounech. A velmi dobře pokračuje i spolupráce s První brněnskou strojírnou Velká Bíteš, pro kterou je Jihostroj dlouhodobým partnerem v oblasti řídících prvků palivových systémů pro jejich pomocné energetické jednotky (APU).

Klíčovým prvkem úspěchů letecké divize je ale schopnost prosadit se se svými výrobky i u náročných zahraničních leteckých výrobců a dodavatelů. Se svými hydromechanickými regulátory konstantních otáček vrtulí pro pístové motory se Jihostroj dokázal dlouhodobě prosadit i na náročném severoamerickém trhu a počtem vyrobených kusů se řadí v tomto segmentu mezi nejvýznamnější světové výrobce.

Tradičně exportně silným segmentem výrobků Jihostroje jsou přístroje pro palivové letadlové systémy, čerpadla a palivové regulátory. Mezi nejdůležitější zahraniční partnery v této oblasti patří dlouhodobě francouzská skupina Safran, jihokorejská Hanwha Aerospace, Turkish Aerospace Industries a rovněž americká společnost GE Aviation.

Dlouhodobé zkušenosti na poli vývoje a výroby palivových řídících systémů i již zmíněné dlouhodobě rozvíjené korektní vztahy pomohly Jihostroji stát se například i součástí projektu korejského bojového letounu 4+ generace KF-21 Boramae, pro který dodává palivový řídící systém pomocné energetické jednotky (APU).

I v době obchodních úspěchů je však zapotřebí myslet na budoucnost, a proto Jihostroj pracuje na nových vývojových projektech jak pro zahraniční, tak i české zákazníky. Jedním z těchto vývojových programů je nové dávkovací palivové čerpadlo (FMP – Fuel Metering Pump) vyvíjené Jihostrojem pro hybridní pohonnou jednotku s plynovou turbínou, která bude pohánět hybridní eVTOL předního japonského leteckého výrobce. Zcela novou generaci FMP Jihostroj vyvíjí i pro nové APU vyráběné První Brněnskou strojírnu Velká Bíteš. Zkušenosti získané na těchto projektech se samozřejmě zúročují v dalších projektech řídících palivových systémů nabízených tradičním dlouhodobým zákazníkům, jako je například Safran Power Units.

FMP – Fuel Metering PumpDalší z nových projektů, jednopákový hydromechanický regulátor konstantních otáček vrtulí řízený elektronicky, již vstupuje do fáze sériové výroby a první dodávky míří jak na tradičně silný domácí trh výrobců lehkých letadel, tak i k zahraničním zákazníkům.

Letečtí výrobci jsou coby zákazníci velmi nároční a úspěšné zařazení se mezi jejich dodavatele je úspěchem pro každou strojírenskou firmu. Ale přesnost, důraz na vysokou technickou kvalitu, jakost a špičkovou kvalitu výrobků nejsou pro Jihostroj ničím novým. Vždyť letecká výroba zde běží již devadesát let. A neustálé inovace, zcela nové projekty i dobrá orientace na světovém leteckém trhu zaručují, že tomu tak bude i nadále.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist