Na domácí scéně se Jihostroj Velešín podílí na řadě projektů českých leteckých výrobců. Dobrým příkladem je úspěšný vývojový program cvičného letounu L-39 SKYFOX společnosti AERO Vodochody Aerospace, pro který Jihostroj vyvinul a dodává nejen přístroje palivového systému, ale i jednotku ovládání předního kola a brzd. Pokračuje dlouhodobá spolupráce i s kunovickou společností Aircraft Industries, která, stejně jako Aero, zaznamenává vzrůstající poptávku po svých letounech. A velmi dobře pokračuje i spolupráce s První brněnskou strojírnou Velká Bíteš, pro kterou je Jihostroj dlouhodobým partnerem v oblasti řídících prvků palivových systémů pro jejich pomocné energetické jednotky (APU).
Klíčovým prvkem úspěchů letecké divize je ale schopnost prosadit se se svými výrobky i u náročných zahraničních leteckých výrobců a dodavatelů. Se svými hydromechanickými regulátory konstantních otáček vrtulí pro pístové motory se Jihostroj dokázal dlouhodobě prosadit i na náročném severoamerickém trhu a počtem vyrobených kusů se řadí v tomto segmentu mezi nejvýznamnější světové výrobce.
Tradičně exportně silným segmentem výrobků Jihostroje jsou přístroje pro palivové letadlové systémy, čerpadla a palivové regulátory. Mezi nejdůležitější zahraniční partnery v této oblasti patří dlouhodobě francouzská skupina Safran, jihokorejská Hanwha Aerospace, Turkish Aerospace Industries a rovněž americká společnost GE Aviation.
Dlouhodobé zkušenosti na poli vývoje a výroby palivových řídících systémů i již zmíněné dlouhodobě rozvíjené korektní vztahy pomohly Jihostroji stát se například i součástí projektu korejského bojového letounu 4+ generace KF-21 Boramae, pro který dodává palivový řídící systém pomocné energetické jednotky (APU).
I v době obchodních úspěchů je však zapotřebí myslet na budoucnost, a proto Jihostroj pracuje na nových vývojových projektech jak pro zahraniční, tak i české zákazníky. Jedním z těchto vývojových programů je nové dávkovací palivové čerpadlo (FMP – Fuel Metering Pump) vyvíjené Jihostrojem pro hybridní pohonnou jednotku s plynovou turbínou, která bude pohánět hybridní eVTOL předního japonského leteckého výrobce. Zcela novou generaci FMP Jihostroj vyvíjí i pro nové APU vyráběné První Brněnskou strojírnu Velká Bíteš. Zkušenosti získané na těchto projektech se samozřejmě zúročují v dalších projektech řídících palivových systémů nabízených tradičním dlouhodobým zákazníkům, jako je například Safran Power Units.
Další z nových projektů, jednopákový hydromechanický regulátor konstantních otáček vrtulí řízený elektronicky, již vstupuje do fáze sériové výroby a první dodávky míří jak na tradičně silný domácí trh výrobců lehkých letadel, tak i k zahraničním zákazníkům.
Letečtí výrobci jsou coby zákazníci velmi nároční a úspěšné zařazení se mezi jejich dodavatele je úspěchem pro každou strojírenskou firmu. Ale přesnost, důraz na vysokou technickou kvalitu, jakost a špičkovou kvalitu výrobků nejsou pro Jihostroj ničím novým. Vždyť letecká výroba zde běží již devadesát let. A neustálé inovace, zcela nové projekty i dobrá orientace na světovém leteckém trhu zaručují, že tomu tak bude i nadále.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist