Naposledy zveřejnila své tržby společnost OpenAI, která stojí například za jazykovým modelem ChatGPT. Podle aktuálního odhadu by měla letos z předplatného utržit víc než 10 miliard dolarů (tedy přes 216 miliard korun).

Ještě lépe se daří dalším podnikům, které se věnují AI. Například zisky Alphabetu, mateřské společnosti Googlu, v prvním letošním čtvrtletí vyšplhaly na 34,5 miliardy dolarů. A velký podíl na tom mají právě investice do umělé inteligence.

A podobně je na tom také Nvidia, která v prvních třech měsících tohoto roku zaznamenala čistý zisk 18,8 miliardy dolarů a tržby ve výši 44,1 miliardy dolarů. Pomohly jí k tomu zejména velké prodeje čipů pro umělou inteligenci.

Český AI lídr ztrojnásobil svůj zisk

Velké úspěchy s AI ale nemají pouze americké firmy. Například společnost Krel Central, která je českým lídrem ve vývoji a implementaci AI nástrojů pro průmyslové firemní použití, loni své zisky ztrojnásobila.

Potvrzuje se tak, že zájem o umělou inteligenci ve firmách prudce roste. Podle průzkumu agentury Median ji jen v České republice využívá už 39 % společností – a dalších 44 % to plánuje.

Potenciál firem, které vyvíjejí a dodávají AI řešení, tak prudce roste. A vzhledem k rychlému rozvoji technologií se dá čekat, že se na tom v příštích letech nic nezmění.

„Už nyní má umělá inteligence všestranné využití. AI moduly či agenti se dokáží přizpůsobit konkrétnímu oboru i firmě a jejím procesům. Následně si poradí i s úkoly, na které lidé nestačí. A samozřejmě zvládnou také řadu činností, se kterými si zaměstnanci sice poradí, jenže je to stojí spoustu času a námahy. Umělá inteligence je zvládne ve zlomku vteřiny a bez chyb,“ vysvětluje rostoucí oblibu AI majitel firmy Krel Central Stanislav Lepka.

AI pomáhá zefektivnit práci a zvýšit tržby

Jedním z nejběžnějších způsobů, jak firmy umělou inteligenci v současnosti využívají, je usnadnění nezbytné administrativy. AI nástroje automaticky kontrolují dokumenty, přenášejí potřebná data nebo například tvoří dokumenty nové – ať už je to produktová dokumentace, nebo například zápis z porady.

„Velký přínos má AI v oblastech, kde je třeba denně řešit desítky drobných rozhodnutí. Typickým příkladem je skladová logistika, kde je potřeba rozhodnout o umístění nových zásob nebo například vyhledat ty stávající. Zatímco zaměstnance může každý takový úkol stát i několik minut, umělá inteligence si ním poradí ve zlomku sekundy. A vždy najde to nejefektivnější řešení,“ zdůrazňuje Stanislav Lepka.

AI pomáhá také předcházet chybám či narušením v různých systémech a procesech nebo analyzovat rozsáhlé soubory daty. To všechno je ale jen malá ukázka toho, jak umělá inteligence pomáhá firmám vydělávat. V praxi je totiž možností mnohem více.

A hlavně – stále přibývají.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist