Přestože výsledky českých dodavatelů AI jsou z globálního pohledu malé, jasně ilustrují vzestup tohoto sektoru. Například už zmíněná společnost Krel Central má řadu klientů jak v Česku, tak v zahraničí. A její zisky stabilně rostou. Zatímco v roce 2024 byl její provozní zisk přibližně 67 milionů Kč, za první tři čtvrtletí letošního roku už překonal 80 milionů Kč.

„Naše výsledky potvrzují, že cesta skrze inovace, umělou inteligenci a vlastní vývoj je cestou k udržitelnému růstu a rekordní ziskovosti. Průmysl v Evropě se transformuje – digitalizace, adaptivní řízení a robotika už nejsou budoucností, ale žhavou současností. Krel Central je jedním z těch, kdo tuto změnu skutečně realizují, a pomáhají tak firmám výrazně růst,“ říká Stanislav Lepka, ředitel společnosti Krel Central.

Umělá inteligence se přizpůsobí firmě i oboru

Je také třeba poznamenat, že průmyslová umělá inteligence se výrazně liší od té, kterou zná většina lidí. Prim nehraje generativní umělá inteligence s nástroji jako ChatGPT, Copilot, Midjourney nebo Sora, ale AI nástroje umožňující automatizaci a zefektivnění firemních procesů v různých oblastech.

Krel Central se vývoji takovýchto řešení věnuje už od roku 2021. Má tak řadu zkušeností, díky kterým dokáže jednotlivé nástroje maximálně přizpůsobit potřebám jednotlivých klientů. Zároveň má velký konkurenční náskok a potenciál prosazovat se stále výrazněji v České republice i v zahraničí.

AI pomáhá s administrativou, obchodem i bezpečností

Aby byl přínos jednotlivých AI modelů či agentů co největší, je potřeba je přizpůsobit na míru danému oboru, konkrétní firmě a jejím specifikům. Potvrzuje to Stanislav Lepka.

„Na začátku spolupráce vždy potřebujeme maximálně poznat obor, ve kterém se klient pohybuje. A také dokumenty, procesy a postupy v jeho firmě. Na těchto datech umělou inteligenci natrénujeme a připravíme řešení, které firmě přinese maximální efekt,“ popisuje typický postup.

Tímto způsobem vznikají například AI agenti, kteří automatizují mikrorozhodovací procesy, jazykové modely umožňující interní automatizaci administrativních úkonů nebo modely pro prediktivní údržbu a optimalizaci spotřeby v oblasti energetiky.

Možností umělé inteligence je ale mnohem víc. „Vyvíjíme například validační algoritmy pro ověřování dat v reálném čase. Tyto systémy pomáhají odhalovat a řešit chyby, anomálie či podvodné jednání. Klienti využívají také naše analytické a prediktivní nástroje nebo AI modely pro moderování diskuzí v online prostoru. Tyto modely v reálném čase odhalují spamy a toxický obsah a eliminují ho,“ dodává Stanislav Lepka.

Práci, která by lidem zabrala mnoho hodin práce, přitom umělá inteligence zvládne i za pár vteřin.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist