V digitálním prostředí se virtuální asistenti stali nedílnou součástí komunikace. Pouhé nasazení konverzační AI však nestačí, protože systémy čelí závažným bezpečnostním rizikům. Problém spočívá v tom, že provozovatelé často nejsou schopni efektivně kontrolovat výstupy a chování těchto systémů v plném provozu.

Rizika generativní AI ohrožují přitom už i tuzemské společnosti a uživatele. Bezpečnostní incidenty však velmi často zůstávají skryté až do okamžiku, kdy negativně ovlivní klientskou zkušenost, reputaci značky nebo dokonce přímo ohrozí provozní a finanční stabilitu organizace.

defender promo obrazovka gdpr full hdDefender jako ochrana před riziky generativní AI

Defender proto v plném provozu analyzuje konverzace a detekuje těchto 9 hlavních bezpečnostních hrozeb:

1. Narušení provozu a finanční rizika

Konverzační AI může být zneužita k nevhodnému chování. Jedná se o pokusy o „hacknutí“ bota ve snaze zneužít jej a získat např. nárok na mimořádnou slevu.

2. Poškození značky

Asistent se může začít vyjadřovat negativně o společnosti, která ho provozuje.

3. Hodnocení konkurence

Podobné problémy mohou vzniknout, když se bot pustí do komentování konkurence. Zejména ve vysoce regulovaných oblastech to představuje značné právní riziko.

4. Neetické chování

Velké reputační riziko představují konverzace, kde se AI vyjadřuje v rozporu s etickými normami. Může se jednat o podporování násilí, hate speech, diskriminační či nelegální chování.

5. Nedovolená témata

Podobné reputační riziko představuje vedení hovoru o nedovolených tématech, jako jsou politické nebo sexuální záležitosti.

6. Šíření dezinformací

V případě AI reprezentující konkrétní společnost je nepřípustné, aby si vymýšlela nepravdivé údaje o jejích produktech nebo lidech.

7. Znepokojující interakce

Konverzace, kde se vyskytují nadávky a vulgarity.

8. Narušení soukromí a dodržování GDPR

Únik citlivých údajů a jejich rozpoznávání podle GDPR i v případě, že je uživatel zadá do konverzace.

9. Poškození člověka ve zvláště obtížné životní situaci

AI může selhat i v citlivých situacích, jako je řešení úmrtí v rodině (např. rušení účtů u bank) nebo v případě, kdy se klient svěří s vážným zdravotním nebo psychickým problémem.

defender promo obrazovka incidenty full hdConversation intelligence s E.V.A. Insights

Defender je prémiovou částí nástroje E.V.A. Insights, určeného pro hlubokou analýzu konverzací napříč digitálními a hlasovými kanály pomocí generativní AI a strojového učení.

Oba nástroje jsou nezávislé na použité technologii (zpracují data z NLU, LLM i komunikace živého operátora) a jsou kompatibilní s předními modely jako OpenAI GPT a Anthropic Claude. E.V.A. Insights automaticky vyhodnocují témata konverzací, uživatelskou spokojenost, rychlost a kvalitu odbavení požadavků, potenciál či překážky prodeje nebo důvody odchodu klientů.

Lze je snadno integrovat do stávající infrastruktury, s možností plně automatizovaného nahrávání dat přes API pro kontinuální sledování. Chcete je otestovat na vlastních konverzacích? Není problém, Agnostix nyní nabízí možnost vyzkoušet si oba nástroje na 14 dní zdarma.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist