„Výstavba stanice Warszawa Zachodnia je jednou z nejdůležitějších infrastrukturních investic v Polsku posledních let. Projekt posiluje páteř polského dopravního systému a zvyšuje bezpečnost i komfort cestování po celé zemi na mnoho let dopředu,“ popisuje Artur Popko, předseda představenstva společnosti Budimex SA.

Aktuálně největší železniční uzel v Polsku získal po komplexní rekonstrukci zcela novou podobu. Varšavské západní nádraží nyní denně odbaví až 60 000 cestujících a téměř 1 400 vlaků. Nově vybudované kolejiště měří přes 35 kilometrů, zahrnuje 137 výhybek a stovky prvků zabezpečovacího a informačního systému – mimo jiné 191 návěstidel a téměř 580 informačních tabulí. Cena zakázky dosáhla v přepočtu zhruba 15,4 miliardy korun.
„Na výstavbě se denně podílelo v průměru 600 pracovníků a 160 strojů. V nejintenzivnějších fázích to bylo až 700 stavařů a 250 kusů techniky. Celkem bylo použito více než 92 000 m³ betonu a 11 500 tun betonářské oceli,“ uvádí Maciej Olek, člen představenstva a provozní ředitel společnosti Budimex SA pro železniční, energetické a průmyslové stavby.
Zrekonstruované nádraží disponuje 63 metrů širokým podchodem a devíti moderními nástupišti, která jsou plně přizpůsobena osobám se sníženou schopností pohybu. S podchodem jsou propojena výtahy a eskalátory. Celková plocha nástupišť činí 35 000 m². Součástí projektu je i nová staniční budova s prostornou hlavní halou a moderní obchodní pasáží.

Projekt kladl důraz také na udržitelnost. Stanice je vybavena fotovoltaickými panely o celkové ploše přes 8 000 m², které dokážou pokrýt přibližně 30 procent spotřeby elektrické energie objektu. V okolí stanice bylo navíc vysazeno téměř 100 stromů a více než 4 000 keřů.
„Jsme hrdí na to, že Budimex společně se společností Mostostal Kraków a dalšími partnery realizoval projekt tak strategického významu pro hlavní město i celé Polsko. Cestující nyní mají k dispozici bezpečný, funkční a komfortní objekt splňující nároky 21. století,“ doplňuje Maciej Olek.

Velké železniční projekty by největší polská stavební společnost brzy ráda realizovala i v Česku. Aktuálně má v tuzemsku na starosti stavbu dálničního úseku D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí a vybudování suché protipovodňové nádrže v Kutříně na Chrudimsku.

Budimex - Warszawa Zachodnia | #Budujemy #Lepszą #Przyszłość

Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist